Page 9 - ver2
P. 9

‫‪ .14‬התשובה הנכונה היא (‪.)2‬‬

‫כדי לקבוע איזו מן האפשרויות שמופיעות בתשובות משקפת נכונה את כוונתו של גבעון ואת כוונתה של‬
                                              ‫שמיר‪ ,‬נעמוד תחילה על תוכן דבריהם אשר הובאו בפסקה‪.‬‬

‫בתגובה לביקורת שגבעון מתח על סנקה‪ ,‬אמרה ד״ר לבנסון‪ :‬״הציפייה שפילוסוף העוסק באתיקה יהיה‬
‫מוסרי‪ ,‬כמוה כציפייה שמתמטיקאי יהיה משולש״‪ .‬אם כן‪ ,‬ניתן להבין שלטענתה‪ ,‬הציפייה שפילוסוף‬
‫העוסק באתיקה יגלם את הדבר שבו הוא עוסק (״יהיה מוסרי״) אינה ציפייה ריאלית‪ ,‬שכן היא ממשילה‬
‫אותה לדבר בלתי אפשרי – הציפייה שמתמטיקאי יהיה משולש‪ .‬מאחר שדבריה נאמרו בתגובה‬
‫לביקורתו של גבעון על סנקה‪ ,‬אנו מבינים שהביקורת נוגעת לכך שסנקה לא היה אדם מוסרי‪ ,‬וזאת על‬
‫אף שעסק בפילוסופיה של האתיקה‪ .‬מדבריה של ד״ר שמיר ניתן להבין שהיא סבורה כי בהחלט ניתן‬
‫לצפות מפילוסוף של האתיקה שיהיה מוסרי‪ ,‬שכן‪ ,‬לדידה‪ ,‬מן המשל של לבנסון נובע כי מתמטיקאי עשוי‬
‫להיות משולש (אם הציפייה שפילוסוף ומתמטיקאי יגלמו את הדבר שבו הם עוסקים זהה בשני‬
‫המקרים‪ ,‬והיא מובילה למסקנה שמתמטיקאי עשוי להיות משולש‪ ,‬פירוש הדבר שפילוסוף העוסק‬
‫באתיקה יכול להיות מוסרי)‪ .‬מן הסתם היא מציינת שמדובר במשל בעייתי‪ ,‬שכן בהתבסס על הנחת‬
‫היסוד שלה‪ ,‬הוא מוביל למסקנה שלא יכולה להתקיים במציאות‪ ,‬הרי אדם לא באמת יכול להיות‬

                                                                                                    ‫משולש‪.‬‬

‫תשובה (‪ )1‬אינה נכונה‪ .‬מן האמור עולה כי גבעון טען שסנקה לא היה מוסרי (ולא שהוא היה מוסרי לא‬
‫פחות מפילוסופים אחרים)‪ .‬כמו כן‪ ,‬דבריה של שמיר לא כוונו כלפי סנקה באופן ישיר‪ ,‬ומכאן‪ ,‬שלא סביר‬

                                                      ‫כי כוונת דבריה הייתה שסנקה לא היה מוסרי כלל‪.‬‬
‫תשובה (‪ )2‬נכונה‪ .‬כפי שהוסבר לעיל וכפי שנכתב בתשובה זו‪ :‬כוונתו של גבעון היא שאף שסנקה עסק‬
‫באתיקה‪ ,‬הוא עצמו לא היה מוסרי‪ ,‬וכוונתה של שמיר היא שניתן לצפות מפילוסוף העוסק באתיקה‬

                                                                                              ‫שיהיה מוסרי‪.‬‬
‫תשובה (‪ )3‬אינה נכונה‪ .‬מן האמור לעיל עולה כי גבעון טען שסנקה לא היה מוסרי (ולא שהוא שאף להיות‬
‫מוסרי)‪ ,‬וכי שמיר טענה שניתן לצפות מפילוסוף העוסק באתיקה שיהיה מוסרי (ולא ששאיפתו זו של‬

                                ‫סנקה חסרת הצדקה‪ ,‬משום שמוסריות אינה תנאי לעיסוק בפילוסופיה)‪.‬‬
‫תשובה (‪ )4‬אינה נכונה‪ .‬מן האמור עולה כי גבעון טען שסנקה לא היה מוסרי‪ ,‬וזאת למרות שעסק‬
‫באתיקה‪ ,‬וכי שמיר טענה שניתן לצפות מפילוסופים העוסקים באתיקה שיהיו מוסריים (ולא כי בדרך‬

                                                                                   ‫כלל הם אינם מוסריים)‪.‬‬
   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14