Page 14 - ver2
P. 14

‫תשובה (‪ )4‬אינה נכונה‪ .‬מן האמור עולה כי הציטוט שלגביו נשאלנו מתייחס לכך שלא ידוע מדוע זבובים‬
‫זכרים נמשכים לנקבות שניזונות מאותו סוג מזון שהם ניזונים ממנו‪ ,‬ולא לכך שלא היה ברור מדוע‬

                                                 ‫הנקבות אינן נמשכות לזכרים הניזונים מאותו סוג מזון‪.‬‬

                                                                                  ‫‪ .21‬התשובה הנכונה היא (‪.)3‬‬
‫בפסקה השנייה נכתב כי החוקרים האכילו את הזבובים באנטיביוטיקה כדי לחסל את החיידקים‬
‫בגופם‪ ,‬והאנטיביוטיקה העלימה באחת את ההעדפות המיניות שלהם‪ .‬לאור זאת‪ ,‬שיערו החוקרים כי‬
‫החיידקים הם שמתווים את ההעדפה המינית של הזכרים‪ ,‬שכן הדבר מחזק את אחיזתם באוכלוסיית‬
‫הזבובים‪ .‬אם כן‪ ,‬ניתן להבין שהחיידקים הם הגורם שאחראי להעדפות המיניות של הזבובים‪ ,‬וברגע‬

                                                 ‫שמחסלים אותם‪ ,‬כך נעלמת גם ההעדפה המינית שלהם‪.‬‬

‫תשובה (‪ )1‬אינה נכונה‪ .‬הפרדת הזבובים לקבוצות ואיחודם לאחר מכן נועדו לבחון את דפוסי המשיכה‬
                       ‫שלהם בתנאים שונים‪ .‬עניין זה אינו רלוונטי להעלמת ההעדפות המיניות שלהם‪.‬‬

‫תשובה (‪ )2‬אינה נכונה‪ .‬מן האמור עולה כי האנטיביוטיקה גרמה לחיסול החיידקים‪ ,‬וזה למעשה מה‬
   ‫שהעלים את הנטיות המיניות של הזבובים‪ ,‬ולא כי היא גרמה לכל המזונות להיות בעלי טעם דומה‪.‬‬

‫תשובה (‪ )3‬נכונה‪ .‬כפי שהוסבר לעיל‪ ,‬ההעדפות המיניות של הזבובים הזכרים נעלמה מכיוון שהחיידקים‬
‫הם שגרמו להעדפת נקבות מסוימות מצד הזכרים‪ ,‬ונטילת האנטיביוטיקה חיסלה אותם‪ ,‬ולפיכך‪,‬‬

                                                                                     ‫הפסיקה את התופעה‪.‬‬
‫תשובה (‪ )4‬אינה נכונה‪ .‬מן האמור עולה כי האנטיביוטיקה חיסלה את החיידקים‪ ,‬ולא כי היא הפחיתה‬

                                             ‫את הצורך שלהם לחזק את אחיזתם באוכלוסיית הזבובים‪.‬‬

                                                                                  ‫‪ .22‬התשובה הנכונה היא (‪.)1‬‬
‫בפסקה האחרונה נכתב כי לכל זן חיידקים ״שפה״ משלו‪ ,‬שבאמצעותה הם מתקשרים זה עם זה‪ .‬ואולם‪,‬‬
‫מתברר שיש לחיידקים שפה כימית נוספת – את השפה הזאת כל החיידקים יכולים להבין‪ ,‬וכך מתאפשר‬
‫קיומה של תקשורת חוצת זנים המאפשרת לחיידקים לעבוד בתיאום מופתי‪ .‬אם כן‪ ,‬ניתן להבין שכוונת‬
‫המשפט המסומן היא שמדובר בשפה שאינה שמורה רק לזן מסוים‪ ,‬כי אם לכל זני החיידקים‪ ,‬שהרי‬
‫עובדה זו היא שעומדת בבסיס יכולתם לעבוד יחד ולתאם פעולות מורכבות‪ .‬ומכאן‪ ,‬שהדגשת המילה‬
‫״כל״ מבהירה את כוונת המשפט בצורה הטובה ביותר‪ ,‬שהרי היא מחדדת את הנקודה האמורה‪ .‬תשובה‬

                                                                                                  ‫(‪ )1‬נכונה‪.‬‬

                                                                                  ‫‪ .23‬התשובה הנכונה היא (‪.)4‬‬
‫בפסקה הנכונה נכתב כי בסלר גילתה שחיידקים מתקשרים זה עם זה באמצעות שחרור חומרים כימיים‬
‫לסביבתם‪ .‬גילוי זה מאפשר להם למשל להזהיר זה את זה מסכנות או לתכנן פעולות מורכבות‪ ,‬דבר‬
‫המקנה להם עוצמה אדירה‪ .‬אם כן‪ ,‬ניתן להניח ששיטות המתבססות על תגליותיה של בסלר ושתכליתן‬
‫התמודדות עם חיידקים גורמי מחלות‪ ,‬יתמקדו בשיבוש התקשורת הכימית בין החיידקים‪ :‬אם‬
‫החיידקים לא יוכלו לתקשר זה עם זה ביעילות הם לא יצליחו לתאם פעולות‪ ,‬ולפיכך‪ ,‬גם לא לחולל‬

                                                                                                     ‫מחלות‪.‬‬
   9   10   11   12   13   14   15