Page 6 - ver2
P. 6

‫‪ .11‬התשובה הנכונה היא (‪.)3‬‬
‫מחקר חדש מצא ששיטת ״ניצן״ למיון מועמדים לתפקיד כלשהו מיטיבה לנבא עד כמה יצליחו בתפקיד‬
‫זה‪ .‬המחקר מצטרף לשורה ארוכה של מחקרים שבאו גם הם למסקנה שלמרות המוניטין המפוקפקים‬
‫של שיטת ״ניצן״‪ ,‬יש לה תוקף מדעי‪ .‬אף על פי כן‪ ,‬מאחר שמחקר זה אינו עומד בקריטריונים המדעיים‬

                   ‫המתבקשים‪ ,‬הרי אי אפשר לראות בו חיזוק למסקנה העולה מן המחקרים האחרים‪.‬‬
‫תשובה (‪ )1‬אינה נכונה‪ .‬תחילה נכתב כי מחקר חדש מצא ששיטת ״ניצן״ אין בה כדי לנבא עד כמה‬
‫מועמדים יצליחו בתפקיד שאליו הם מתמיינים‪ ,‬וכי הוא מצטרף למחקרים נוספים שהגיעו למסקנה‬
‫דומה ולפיה אין לה כל תוקף מדעי‪ .‬כלומר‪ ,‬המחקר הראשון כמו המחקרים האחרים מצא כי שיטת‬
‫״ניצן״ אינה בעלת תוקף מדעי‪ .‬אם כן‪ ,‬אין היגיון בטענה כי למרות זאת‪ ,‬מאחר שהמחקר הראשון אינו‬
‫עומד בקריטריונים המדעיים המתבקשים‪ ,‬הרי הוא למעשה מפריך את המסקנה העולה מן המחקרים‬
‫האחרים‪ .‬אם מחקר זה נטול תוקף מדעי‪ ,‬לא ייתכן שהוא יפריך את המסקנות שעולות ממחקרים שכן‬
‫עומדים בקריטריונים הללו‪ .‬לכל היותר‪ ,‬ניתן לטעון כי בשל היעדר תוקפו המדעי‪ ,‬לא ניתן למצוא בו‬

    ‫חיזוק קונקרטי ולגיטימי למסקנות העולות מהמחקרים‪ ,‬וזאת‪ ,‬אף שהן עולות בקנה אחד זו עם זו‪.‬‬
‫תשובה (‪ )2‬אינה נכונה‪ .‬תחילה נכתב כי מחקר חדש מצא ששיטת ״ניצן״ מצליחה במידת מה לנבא עד‬
‫כמה מועמדים יצליחו בתפקיד שאליו הם מתמיינים‪ .‬אם כן‪ ,‬אין היגיון בטענה כי מחקר זה מצטרף‬
‫למחקרים נוספים שהגיעו למסקנה דומה ולפיה אין לה שום תוקף מדעי‪ ,‬שהרי בשונה מן המחקרים‬
‫הללו‪ ,‬אשר שוללים את תוקפה ויעילותה של השיטה באפן נחרץ‪ ,‬המחקר הראשון דווקא מצא כי היא‬

                                                          ‫עשויה להיות יעילה באופן חלקי (״במידת מה״)‪.‬‬
‫תשובה (‪ )3‬נכונה‪ .‬תחילה נכתב כי מחקר חדש מצא ששיטת ״ניצן״ מיטיבה לנבא עד כמה מועמדים‬
‫יצליחו בתפקיד שאליו הם מתמיינים‪ ,‬וכי הוא מצטרף למחקרים נוספים שהגיעו למסקנה דומה ולפיה‪,‬‬
‫למרות המוניטין המפוקפקים של שיטת ״ניצן״‪ ,‬יש לה תוקף מדעי‪ .‬כלומר‪ ,‬המסקנות העולות משני‬
‫המחקרים דומות במהותן – לשיטה יש תוקף מדעי‪ ,‬ומכאן שיש בה כדי לנבא ביעילות את הצלחת‬
‫המועמדים בתפקיד‪ .‬אם כן‪ ,‬בהחלט יש היגיון בטענה כי אף על פי כן‪ ,‬מאחר שמחקר זה אינו עומד‬
‫בקריטריונים המדעיים המתבקשים‪ ,‬הרי אי אפשר לראות בו חיזוק למסקנה העולה מן המחקרים‬
‫האחרים‪ .‬במילים אחרות‪ ,‬אומנם המחקר הראשון מצביע על מגמה דומה לזו שעולה ממחקרים אחרים‬
‫שנערכו לגבי תוקפה של שיטת ״ניצן״‪ ,‬אך מאחר שהוא עצמו לא עומד בקריטריונים המדעיים הדרושים‬
‫ממצאיו לא יכולים לחזק את המסקנה בדבר היותה של השיטה בעלת תוקף מדעי‪ .‬הרי מן הסתם‪ ,‬אם‬

    ‫המחקר נעדר תוקף מדעי‪ ,‬לא ניתן להקיש מממצאיו לגבי תוקפה המדעי של השיטה שאותה בדק‪.‬‬
‫תשובה (‪ )4‬אינה נכונה‪ .‬תחילה נכתב כי מחקר חדש מצא ששיטת ״ניצן״ אינה מסוגלת לנבא עד כמה‬
‫מועמדים יצליחו בתפקיד שאליו הם מתמיינים‪ ,‬וכי הוא מצטרף למחקרים נוספים שהגיעו למסקנה‬
‫דומה ולפיה אין לה כל תוקף מדעי‪ .‬כלומר‪ ,‬הן המחקר הראשון והן המחקרים הנוספים שנערכו בנושא‪,‬‬
‫מצביעים על כך ששיטת ״ניצן״ אינה בעלת תוקף מדעי (אם היא לא מסוגלת לנבא את הדבר שאותו היא‬
‫נועדה לנבא‪ ,‬אזי אין לה תוקף מדעי)‪ .‬אם כן‪ ,‬אין כל היגיון במשפט שמופיע לאחר מכן‪ ,‬ולפיו‪ ,‬למרות‬
‫זאת‪ ,‬מאחר שמחקר זה עומד רק בדוחק בקריטריונים המדעיים המתבקשים‪ ,‬הרי יש בו בכל זאת כדי‬
‫לחזק את המסקנה העולה מן המחקרים האחרים – הרי נצפה שלמרות זאת‪ ,‬מאחר שהמחקר בקושי‬
‫עומד בקריטריונים הדרושים‪ ,‬עניין המטיל את תוקפו המדעי בספק‪ ,‬אין בו כדי לחזק את המסקנה‬

                                                                            ‫העולה מן המחקרים האחרים‪.‬‬
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11