Page 5 - ver2
P. 5

‫‪ .10‬התשובה הנכונה היא (‪.)3‬‬
‫ניסוי שנערך באירופה‪ ,‬ובו הוקרנו לנבדקים סרטים בשפות שונות בלוויית כתוביות בשפת אמם‪ ,‬חיזק‬
‫את הטענה כי יש אנשים שאינם מסוגלים שלא לקרוא כל מילה שהם רואים‪ :‬הנבדקים התבקשו שלא‬
‫לקרוא את הכתובית‪ ,‬והנה‪ ,‬היו בהם מי שקראו את כל הכתוביות‪ ,‬אף כאשר הסרט שצפו בו היה בשפת‬

                                                  ‫אמם‪ ,‬והם לא הזדקקו להן כדי להבין את המתרחש בו‪.‬‬
‫תשובה (‪ )1‬אינה נכונה‪ .‬במשפט הראשון נכתב כי ניסוי שנערך באירופה‪ ,‬ובו הוקרנו לנבדקים סרטים‬
‫בשפות שונות בלוויית כתוביות בשפת אמם‪ ,‬אישש את הטענה כי אין אנשים המסוגלים שלא לקרוא כל‬
‫מילה שהם רואים‪ .‬כלומר‪ ,‬המחקר אישש את הטענה שכולם קוראים כל מילה שהם רואים‪ .‬אם כן‪ ,‬לא‬
‫ייתכן שכאשר הנבדקים התבקשו שלא לקרוא את הכתוביות‪ ,‬כולם מילאו אחר ההנחיות ואכן אף נבדק‬
‫לא קרא אותן‪ ,‬אף כאשר הסרט שצפה בו היה בשפה זרה‪ ,‬והם הזדקקו להן כדי להבין את המתרחש בו‪.‬‬
‫ממצאי המחקר מפריכים את הטענה האמורה ולא מאששים אותה‪ ,‬שכן עולה כי כל הנבדקים לא קראו‬
‫את המילים שהופיעו לפניהם‪ ,‬אפילו במצבים שקריאת המילים הייתה נחוצה להבנת תוכנו של הסרט‪.‬‬
‫תשובה (‪ )2‬אינה נכונה‪ .‬במשפט הראשון נכתב כי ניסוי שנערך באירופה‪ ,‬ובו הוקרנו לנבדקים סרטים‬
‫בשפות שונות בלוויית כתוביות בשפת אמם‪ ,‬הפריך את הטענה כי אין אנשים הקוראים כל מילה שהם‬
‫רואים‪ .‬כלומר‪ ,‬המחקר הראה שיש אנשים שקוראים כל מילה שהם רואים‪ .‬אם כן‪ ,‬לא ייתכן שממצאיו‬
‫של מחקר זה מראים כי כשהנבדקים התבקשו שלא לקרוא את הכתוביות‪ ,‬אף נבדק לא קרא את כולן‪,‬‬
‫אף כאשר הסרט היה בשפת אמם של הנבדקים‪ ,‬והם לא הזדקקו להן כדי להבין את המתרחש בו‪.‬‬
‫ממצאים אלו מראים כי אין אנשים שקוראים כל מילה‪ ,‬ומכאן‪ ,‬שהוא מחזק את הטענה שהופיעה‬

                                                                        ‫במשפט הראשון ולא מפריך אותה‪.‬‬
‫תשובה (‪ )3‬נכונה‪ .‬במשפט הראשון נכתב כי ניסוי שנערך באירופה‪ ,‬ובו הוקרנו לנבדקים סרטים בשפות‬
‫שונות בלוויית כתוביות בשפת אמם‪ ,‬חיזק את הטענה כי יש אנשים שאינם מסוגלים שלא לקרוא כל‬
‫מילה שהם רואים‪ .‬כלומר‪ ,‬ממצאי הניסוי מראים שקיימים אנשים שתמיד קוראים כל מילה שמופיעה‬
‫מולם‪ .‬אם כן‪ ,‬בהחלט הגיוני שבמסגרתו הנבדקים התבקשו שלא לקרוא את הכתובית‪ ,‬ונמצא שהיו‬
‫בהם מי שקראו את כל הכתוביות‪ ,‬אף כאשר הסרט שצפו בו היה בשפת אמם‪ ,‬והם לא הזדקקו להן כדי‬
‫להבין את המתרחש בו‪ .‬כלומר‪ ,‬למרות שנאמר לצופים לא לקרוא את הכתוביות‪ ,‬היו מי שקראו אותן‬
‫אפילו כשקריאתן לא הייתה נחוצה להבנת הסרט‪ .‬ממצא זה אכן מחזק את הטענה ולפיה יש אנשים‬

                                              ‫שאינם מסוגלים להימנע מקריאת מילים שמופיעות מולם‪.‬‬
‫תשובה (‪ )4‬אינה נכונה‪ .‬במשפט הראשון נכתב כי ניסוי שנערך באירופה‪ ,‬ובו הוקרנו לנבדקים סרטים‬
‫בשפות שונות בלוויית כתוביות בשפת אמם‪ ,‬החליש את הטענה כי יש אנשים שאינם קוראים כל מילה‬
‫שהם רואים‪ .‬כלומר‪ ,‬ממצאי הניסוי מחלישים את הטענה שקיימים אנשים שלא קוראים כל מילה‬
‫שמוצגת בפניהם‪ .‬אם כן‪ ,‬כדי להחליש זאת‪ ,‬נצפה שהממצאים יראו כי כל הנבדקים קוראים את המילים‬
‫שמולם‪ .‬בהמשך נכתב כי הנבדקים התבקשו שלא לקרוא את הכתוביות‪ ,‬והנה‪ ,‬כולם קראו אותן‪ ,‬אף‬
‫כאשר הסרט שצפו בו היה בשפה זרה‪ ,‬והם הזדקקו להן כדי להבין את המתרחש בו‪ .‬אין היגיון של ממש‬
‫במשפט האחרון‪ ,‬שכן העובדה שהנבדקים קראו את הכתוביות כאשר צפו בסרט שבו קריאתן נחוצה‬
‫להבנת המתרחש אינה עומדת בניגוד למצופה – כפי שמעידה מילת הקישור אף – הרי זה בהחלט הגיוני‬
‫שאנשים לא נמנעו מקריאתן במצב שכזה‪ .‬השלמה הגיונית של משפט זה צריכה להיות שכל הנבדקים‬
‫קראו את הכתוביות אף כאשר הסרט היה בשפת אמם‪ ,‬והם לא הזדקקו להן כדי להבין את המתרחש‪.‬‬
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10