Page 3 - ver2
P. 3

‫‪ .8‬התשובה הנכונה היא (‪.)2‬‬
‫כדי לקבוע איזו מן הטענות שמופיעות בתשובות אינה יכולה להסביר את ההבדל בין תוצאות הניסויים‪,‬‬

                              ‫נבחן תחילה את מאפייניו של כל ניסוי‪ ,‬כמו גם את הממצאים שעלו ממנו‪.‬‬

‫בשני המחקרים נבדקה השפעת רמת הסוכר בדם על הישגים בבחינות‪ .‬נמצא כי תלמידים שצרכו כמות‬
‫נמוכה יחסית של סוכר טרם המבחן בתנ״ך הגיעו להישגים גבוהים מן הממוצע הארצי‪ ,‬ואילו תלמידים‬
‫שצרכו כמות גדולה יותר של סוכר טרם המבחן בחשבון הגיעו להישגים נמוכים מן הממוצע הארצי‪.‬‬

                             ‫כעת נבדוק איזו טענה לא יכולה להסביר את ההבדל בין תוצאות הניסויים‪.‬‬

‫תשובה (‪ )1‬אינה נכונה‪ .‬בשני הניסויים צרכו התלמידים חפיסת שוקולד לפני הבחינה‪ ,‬ובין אם הייתה‬
‫קטנה או גדולה‪ ,‬עצם צריכתה גרם לרמת הסוכר בדם להיות גבוהה יותר מן הרגיל‪ .‬אם כן‪ ,‬העובדה‬
‫שכאשר רמת הסוכר בדם גבוהה מהרגיל יש בכך כדי לפגוע בחשיבה המתמטית אך להועיל לחשיבה‬
‫בתחומים אחרים‪ ,‬בהחלט יכולה להסביר את ההבדל בין תוצאות הניסויים‪ :‬הישגי התלמידים בבחינה‬
‫בתנ״ך היו גבוהים מן הממוצע הארצי מכיוון שרמת הסוכר בדמם הייתה גבוהה מהרגיל‪ ,‬וכאמור‪ ,‬מצב‬
‫זה מועיל לחשיבה בתחומים שאינם חשבון; הישגי התלמידים בבחינה בחשבון היו נמוכים מן הממוצע‬
‫הארצי מכיוון שרמת הסוכר בדמם הייתה גבוהה מהרגיל (ואף יותר מרמת הסוכר בדמם של התלמידים‬

                                                 ‫בניסוי האחר)‪ ,‬וכאמור‪ ,‬מצב זה פוגע בחשיבה מתמטית‪.‬‬
‫תשובה (‪ )2‬נכונה‪ .‬הטענה ולפיה כאשר פותרים מבחן כחלק מניסוי‪ ,‬המוטיבציה נמוכה והדבר פוגע‬
‫בהישגי הנבחנים‪ ,‬אינה יכולה להסביר את ההבדל בין תוצאות הנבחנים‪ ,‬שכן הפגיעה במוטיבציה תקפה‬
‫לגבי שתי קבוצות הנבדקים‪ ,‬ומכאן‪ ,‬שבעניין זה נקודת הפתיחה שלהם זהה‪ .‬אם כן‪ ,‬אין בה לבדה כדי‬

                                                     ‫להסביר מדוע קבוצה אחת הצליחה פחות מהאחרת‪.‬‬
‫תשובה (‪ )3‬אינה נכונה‪ .‬כאמור‪ ,‬נמצא כי הנבדקים בניסוי הגיעו להישגים גבוהים מן הממוצע הארצי‪,‬‬
‫ואילו הנבדקים בניסוי השני הגיעו להישגים נמוכים מן הממוצע הארצי‪ .‬אם כן‪ ,‬בהחלט ייתכן שהפער‬
‫בהישגיהם נעוץ בעובדה שמלכתחילה נבדקי הניסוי הראשון הם תלמידים טובים מנבדקי הניסוי השני‪,‬‬
‫שהרי פירוש הדבר שנקודת הפתיחה שלהם טובה יותר‪ ,‬והיא שהביאה לכך שהישגיהם גבוהים יותר גם‬

                                                                                                          ‫כן‪.‬‬
‫תשובה (‪ )4‬אינה נכונה‪ .‬הטענה ולפיה רמת סוכר בינונית בדם תורמת לשיפור החשיבה‪ ,‬ואילו רמת סוכר‬
‫גבוהה פוגעת בה‪ ,‬בהחלט יכולה להסביר את ההבדל בין ביצועי התלמידים בשני המחקרים – ניתן להניח‬
‫שבניסוי הראשון רמת הסוכר בדמם של התלמידים הייתה בינונית כתוצאה מאכילת חפיסת שוקולד‬
‫קטנה‪ ,‬ולפיכך‪ ,‬החשיבה שלהם השתפרה והם הגיעו להישגים גבוהים מהממוצע; מאחר שבניסוי השני‬
‫התלמידים אכלו חפיסת שוקולד גדולה‪ ,‬ניתן לשער כי הדבר התבטא ברמת סוכר גבוהה בדם‪ ,‬ולפיכך‬

                                         ‫החשיבה שלהם נפגעה והם הגיעו להישגים נמוכים מן הממוצע‪.‬‬
   1   2   3   4   5   6   7   8