Page 11 - ver1
P. 11

‫תשובה (‪ )4‬אינה נכונה‪ .‬בפסקה נכתב כי הערכת המרחק כרוכה בהצלבת שתי תמונות של אותו מרחב‬
‫מזוויות השונות במעט זו מזו‪ .‬לפיכך‪ ,‬לא הגיוני שבקרב בעלי חיים מסוימים (כאלה שעיניהם פונות‬
‫לכיוונים מנוגדים) הזזת הראש תאפשר לשפר את אומדן המרחק מכיוון שכל עין תתבונן באותו העצם‬
‫ממרחק אחר‪ ,‬הרי פירוש הדבר כי המוח מקבל שתי תמונות של מרחבים שונים – ברגע שהמרחק‬
‫משתנה כך גם המרחב שנקלט בשדה הראייה באותו רגע‪ .‬דבר שאין בו כדי לאפשר למוח להעריך את‬

                                                     ‫המרחק מן האובייקט‪ ,‬ובוודאי שלא כדי לשפר זאת‪.‬‬

                                                                                  ‫‪ .18‬התשובה הנכונה היא (‪.)4‬‬
‫כדי לקבוע באיזה מן המקרים המתוארים בתשובות אופן השגת המטרה הוא הדומה ביותר לזה‬
‫שמתואר בפסקה‪ ,‬נעמוד תחילה על עיקרון זה מתוך הכתוב‪ ,‬ולאחר מכן נבחן את המקרים השונים לאור‬

                                                                                                       ‫זאת‪.‬‬

‫מן הפסקה עולה כי מספר מדינות בארה״ב החליטו לחייב בעלי מסעדות לציין את הערך הקלורי של כל‬
‫מנה בתפריט‪ ,‬וזאת במטרה לגרום לתושביהן להפחית בצריכת מזונות עתירי קלוריות‪ .‬המדינות מכירות‬
‫בכך שצעד זה לא ירתיע את התושבים עצמם מבחירה במנות שערכן הקלורי גבוה‪ ,‬אך הן מניחות‬
‫שהמסעדנים בכל זאת יחששו שזה יקרה‪ ,‬ולפיכך יפחיתו את מספר הקלוריות במנות המוצעות‬
‫לסועדים‪ .‬וכך‪ ,‬למעשה יקטינו את הסבירות שהציבור יצרוך מזונות שערכם הקלורי גבוה‪ .‬כעת נבדוק‬

           ‫באיזה מקרה צפויה מטרת ההחלטה להיות מושגת באופן הדומה ביותר לזה שמתואר לעיל‪.‬‬

‫תשובה (‪ )1‬אינה נכונה‪ .‬במקרה המתואר בפסקה‪ ,‬ההחלטה צפויה לאלץ את הציבור לשנות את‬
‫התנהגותו כתוצאה מהשפעה עקיפה שיש לה‪ ,‬ולא בשל השפעה ישירה על דפוסי התנהגותו‪ :‬ציון הערך‬
‫הקלורי של כל מנה אומנם לא ירתיע את הסועדים מבחירה במנות עתירות קלוריות‪ ,‬אך סביר שצעד‬
‫זה יגרום למסעדנים להפחית את הערך הקלורי בכל מנה‪ ,‬שהרי הם יחששו כי בכל זאת המהלך המדובר‬
‫ישפיע על בחירת הסועדים‪ .‬לפיכך‪ ,‬הסועדים ייאלצו לבחור מנות שמספר הקלוריות בהן לא גבוה – שזו‬
‫כאמור מטרת ההחלטה‪ .‬במקרה שמתואר בתשובה זו‪ ,‬המטרה הושגה כתוצאה מהשפעה ישירה של‬
‫ההחלטה על התנהגות הציבור‪ :‬לאור פרסום מחירון מומלץ של ירקות‪ ,‬קונים נמנעו מקנייה ברשתות‬

                                                        ‫שיווק יקרות‪ ,‬וכתוצאה מכך מחירי הירקות ירדו‪.‬‬
‫תשובה (‪ )2‬אינה נכונה‪ .‬במקרה המתואר בפסקה‪ ,‬המטרה הושגה על ידי צעד שהביא באופן עקיף‬
‫לצמצום ההזדמנויות שניתנו לציבור לנהוג באופן בעייתי – המסעדנים חששו שהסועדים לא יבחרו‬
‫במנות עתירות קלוריות ולכן שינו את המנות כך שערכן הקלורי יהיה נמוך‪ .‬מצב‪ ,‬שבאופן טבעי‪ ,‬הקטין‬
‫את יכולתו של הציבור לצרוך מזון עתיר קלוריות‪ .‬במקרה שמתואר בתשובה זו‪ ,‬המטרה (שיפור‬
‫המשמעת בקרב תלמידים) לא הושגה על ידי צמצום ההזדמנויות להפרת המשמעת‪ ,‬אלא באמצעות צעד‬

             ‫שגרר תגובה (נזיפות) מצד ההורים‪ ,‬שהביאה לכך שילדיהם חדלו מביצוע הפרות משמעת‪.‬‬
‫תשובה (‪ )3‬אינה נכונה‪ .‬במקרה המתואר בפסקה‪ ,‬המטרה הושגה על ידי צעד שהביא באופן עקיף‬
‫לצמצום ההזדמנויות שניתנו לציבור לנהוג באופן בעייתי‪ .‬ואולם‪ ,‬במקרה שמופיע בתשובה זו‪ ,‬היקף‬
‫הצריכה של משקה כלשהו בקרב הציבור עלה כתוצאה מהצגתו כפופולארי מאוד עוד בטרם היה כזה‪.‬‬

                           ‫כלומר‪ ,‬התנהגות הציבור הושפעה באופן ישיר ממידע כוזב שהוא נחשף אליו‪.‬‬
   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15