Page 9 - ver1
P. 9
תשובה ( )2אינה נכונה .ההנחה ולפיה תלמידי ״הברוש״ שהשתתפו בשיעורי המחול ותלמידי ״הארז״
אינם שונים אלה מאלה בכל הנוגע לגורמים המעוררים בהם מוטיבציה אכן נמנית בין ההנחות שעליהן
התבסס המורה .מאחר שהוא קושר בין שיעורי המחול לעלייה במוטיבציה בקרב תלמידי ״הברוש״,
ומציע לחייב את תלמידיו להשתתף בשיעורים הללו ,ניתן להבין שהוא מצפה כי אפקט דומה יתרחש גם
בבית ספרו .ולפיכך ,עליו להניח שהתלמידים בשני בתי הספר מגיבים באופן דומה לאותם גורמים
מוטיבציוניים – במקרה זה ,שיעורי מחול.
תשובה ( )3אינה נכונה .ההנחה ולפיה העובדה שלימוד מקצוע מסוים הוא בגדר חובה אינה פוגעת
בתרומה של מקצוע זה למוטיבציה ללמוד מקצועות אחרים אכן נמנית עם ההנחות שעליהן התבסס
המורה .מאחר שבבית הספר ״הברוש״ העלייה במוטיבציה רווחה בקרב תלמידים שבחרו להשתתף
בשיעורי מחול ,ואילו המורה מציע לחייב השתתפות בשיעורים הללו ,עליו להניח שזה לא משנה אם
ההשתתפות בהם היא בגדר חובה או לא .הנחה זו דרושה אפוא ,כדי שיוכל לצפות שהמוטיבציה בקרב
תלמידיו תעלה בעקבות השתתפות בשיעורי מחול כשהיא בגדר חובה.
תשובה ( )4אינה נכונה .ההנחה ולפיה ההשתתפות בשיעורי המחול היא שגרמה לעלייה במוטיבציה של
תלמידי הברוש אכן נמנית עם ההנחות שעליהן התבסס המורה .העובדה שהמורה מציע לא רק לתת
לתלמידיו את האפשרות להשתתף בשיעורי מחול ,אלא אף לחייב אותם בכך ,מעידה כי הוא סבור
שלשיעורים אלה תרומה משמעותית ובעלת ערך .מאחר שקודם הצעתו הוא מציג את העלייה
במוטיבציה של תלמידי בית ספר ״הברוש״ שהשתתפו בשיעורי מחול ,ניתן להבין כי הוא קושר בין
שיעורי המחול לעלייה במוטיבציה ,ומניח שהשתתפות בהם היא שהביאה לעלייה האמורה.
.16התשובה הנכונה היא (.)4
כדי לקבוע איזו מן האפשרויות המופיעות בתשובות משקפת את טענתו המרכזית של המשפטן ,נעמוד
תחילה על תוכן הפסקה.
תחילה מסביר המשפטן מדוע הוא סבור כי אף שההודאה נתפסת כ״מלכת הראיות״ ,אמינותה עשויה
להיות בעייתית לא פעם .בהמשך הוא מוסיף כי אמינותן הבעייתית של ההודאות היא רק קצרה
הקרחון ,כלומר היא חלק מתופעה עמוקה הרבה יותר ,שכן לעתים קרובות מתברר כי סוגים רבים של
ראיות מסורתיות אינם אמינים כפי שנהגו לחשוב .אם כן ,ניתן להבין כי טענתו המרכזית נוגעת לכך
שלא זו בלבד שהודאה – ״מלכת הראיות המסורתיות״ – עשויה להיות בעייתית ,קיימת בעיה רחבה
יותר הנוגעת להתבססות על ראיות מעין אלה ,שכן סוגים נוספים של הראיות הללו לוקים במידת מה
באמינותם.
תשובה ( )1אינה נכונה .מדבריו של המשפטן עולה כי כמו ההודאה ,גם סוגים נוספים של ראיות
מסורתיות לוקים באמינותם ,ולא כי כמעט כל סוגי הראיות הללו בעייתיים במובן זה ,וכי ההודאה היא
הבעייתית ביותר מבניהם.
תשובה ( )2אינה נכונה .מדבריו של המשפטן עולה כי ההודאה היא ראיה שעשויה להיות בעייתית
באמינותה וכי חידושים טכנולוגיים מלמדים כי גם סוגי ראיות מסורתיות אחרים לוקים באמינותם,
ולא שכדי להיווכח בכך שההודאה היא ראיה בעייתית אין צורך בחידושים טכנולוגיים.