Page 14 - ver1
P. 14
מודל זיהוי המילים הישיר ,לבדו ,לא יכול להסביר את יכולתנו לקרוא מילים לא מוכרות ,ומכאן הצורך
במנגנון נוסף שיסביר זאת.
תשובה ( )1נכונה .מן ההסבר שלעיל עולה כי הביקורת לגבי מודל זיהוי המילים הישיר נוגעת לכך שאין
ביכולתו להסביר כיצד אדם מצליח לזהות היטב מילים מדומות .ואכן ,הרחבה של ביקורת זו נוגעת גם
למילים שאדם רואה בפעם הראשונה או מילים הכתובות בשגיאות כתיב ,שהרי ככלל ,מדובר במילים
שהאדם טרם נתקל בהן ,ולפיכך ,המודל האמור לא יכול להסביר כיצד בכל זאת האדם מצליח לקרוא
אותן.
תשובה ( )2אינה נכונה .כאמור ,הביקורת נוגעת לניסיון להסביר זיהוי מילים לא מוכרות באמצעות
מודל זיהוי המילים הישיר ,ולא ליכולתנו לזהות אותיות יחידות ,הרי מלכתחילה המודל מניח שקריאת
מילים אינה מערבת את מנגנון זיהוי האותיות ,ולפיכך אין סיבה שהביקורת לגביו תהיה שאין ביכולתו
להסביר את העובדה שאנו מזהים אותיות יחידות.
תשובה ( )3אינה נכונה .כאמור ,הביקורת נוגעת לניסיון להסביר זיהוי מילים מדומות ולא מוכרות
באמצעות מודל זיהוי המילים הישיר ,ולא לכך שאינו מתיישב על יכולתנו להבחין בין מילים מוכרות
המורכבות מאותן אותיות ,כגון ״חלב״ ו״בחל״.
תשובה ( )4אינה נכונה .כאמור ,הביקורת נוגעת לניסיון להסביר זיהוי מילים מדומות ולא מוכרות
באמצעות מודל זיהוי המילים הישיר .הטענה ולפיה המודל אינו מתיישב עם הניסוי שהוצג בשורות 17-
20אינה בגדר הרחבה של ביקורת זו ,שהרי בניסוי הראשון כלל לא הוצגו לנבדקים מילים העונות
להגדרה של מילים מדומות ,ולפיכך ,לא ניתן להקיש מממצאיו לגבי יעילותו של המודל האמור בהקשר
של מילים מעין אלו.
.23התשובה הנכונה היא (.)4
תשובה ( )1אינה נכונה .הניסוי הראשון שהוצג בקטע העלה ממצא שניתן להסיק ממנו כי מודל האותיות
הסדרתי אינו נכון .הניסוי השני העלה ממצאים שתומכים במידת מה באפשרות קיומו של מודל זיהוי
המילים הישיר ,אך אינם מקבלים אותו במלואו ,שכן אין באפשרותו להסביר את יכולתנו לקרוא מילים
שאינן מוכרות לנו .כלומר ,אף אחד מן המחקרים לא אפשר להכריע בשאלה איזה משלושת המודלים
על אודות תהליך הקריאה הוא הנכון .לפיכך ,לא יהיה נכון לטעון שלאחר הצגת המודלים הוצגו
תוצאות מחקר שמכריע בשאלה האמורה ,ולאחר מכן ,הוצג מחקר נוסף המחזק את תוצאותיו של
המחקר הקודם.
תשובה ( )2אינה נכונה .לא יהיה נכון לטעון כי בקטע הוצגו שני מחקרים בעלי תוצאות סותרות ,ולאחר
מכן הוכרעה השאלה איזה מן המודלים נכון .בשני המחקרים התקבלו תוצאות שבין השאר ,אפשרו
לשלול את מודל זיהוי האותיות הסדרתי .כמו כן ,המחקר השני ,אשר נועד להכריע בין שני המודלים
הנותרים לא אפשר להגיע להכרעה בעניין ,שהרי אומנם עולה ממנו כי מודל זיהוי המילים הישיר עשוי
לשמש אותנו בתהליך הקריאה ,ברם מאחר שאין בו כדי להסביר את יכולתנו לקרוא מילים שאינן
מוכרות לנו ,לא ניתן לקבוע שהוא לבדו המודל שעומד בבסיס תהליך הקריאה.

