Page 14 - ver1
P. 14

‫מודל זיהוי המילים הישיר‪ ,‬לבדו‪ ,‬לא יכול להסביר את יכולתנו לקרוא מילים לא מוכרות‪ ,‬ומכאן הצורך‬
                                                                                ‫במנגנון נוסף שיסביר זאת‪.‬‬

‫תשובה (‪ )1‬נכונה‪ .‬מן ההסבר שלעיל עולה כי הביקורת לגבי מודל זיהוי המילים הישיר נוגעת לכך שאין‬
‫ביכולתו להסביר כיצד אדם מצליח לזהות היטב מילים מדומות‪ .‬ואכן‪ ,‬הרחבה של ביקורת זו נוגעת גם‬
‫למילים שאדם רואה בפעם הראשונה או מילים הכתובות בשגיאות כתיב‪ ,‬שהרי ככלל‪ ,‬מדובר במילים‬
‫שהאדם טרם נתקל בהן‪ ,‬ולפיכך‪ ,‬המודל האמור לא יכול להסביר כיצד בכל זאת האדם מצליח לקרוא‬

                                                                                                       ‫אותן‪.‬‬
‫תשובה (‪ )2‬אינה נכונה‪ .‬כאמור‪ ,‬הביקורת נוגעת לניסיון להסביר זיהוי מילים לא מוכרות באמצעות‬
‫מודל זיהוי המילים הישיר‪ ,‬ולא ליכולתנו לזהות אותיות יחידות‪ ,‬הרי מלכתחילה המודל מניח שקריאת‬
‫מילים אינה מערבת את מנגנון זיהוי האותיות‪ ,‬ולפיכך אין סיבה שהביקורת לגביו תהיה שאין ביכולתו‬

                                                       ‫להסביר את העובדה שאנו מזהים אותיות יחידות‪.‬‬
‫תשובה (‪ )3‬אינה נכונה‪ .‬כאמור‪ ,‬הביקורת נוגעת לניסיון להסביר זיהוי מילים מדומות ולא מוכרות‬
‫באמצעות מודל זיהוי המילים הישיר‪ ,‬ולא לכך שאינו מתיישב על יכולתנו להבחין בין מילים מוכרות‬

                                                          ‫המורכבות מאותן אותיות‪ ,‬כגון ״חלב״ ו״בחל״‪.‬‬
‫תשובה (‪ )4‬אינה נכונה‪ .‬כאמור‪ ,‬הביקורת נוגעת לניסיון להסביר זיהוי מילים מדומות ולא מוכרות‬
‫באמצעות מודל זיהוי המילים הישיר‪ .‬הטענה ולפיה המודל אינו מתיישב עם הניסוי שהוצג בשורות ‪17-‬‬
‫‪ 20‬אינה בגדר הרחבה של ביקורת זו‪ ,‬שהרי בניסוי הראשון כלל לא הוצגו לנבדקים מילים העונות‬
‫להגדרה של מילים מדומות‪ ,‬ולפיכך‪ ,‬לא ניתן להקיש מממצאיו לגבי יעילותו של המודל האמור בהקשר‬

                                                                                       ‫של מילים מעין אלו‪.‬‬

                                                                                  ‫‪ .23‬התשובה הנכונה היא (‪.)4‬‬

‫תשובה (‪ )1‬אינה נכונה‪ .‬הניסוי הראשון שהוצג בקטע העלה ממצא שניתן להסיק ממנו כי מודל האותיות‬
‫הסדרתי אינו נכון‪ .‬הניסוי השני העלה ממצאים שתומכים במידת מה באפשרות קיומו של מודל זיהוי‬
‫המילים הישיר‪ ,‬אך אינם מקבלים אותו במלואו‪ ,‬שכן אין באפשרותו להסביר את יכולתנו לקרוא מילים‬
‫שאינן מוכרות לנו‪ .‬כלומר‪ ,‬אף אחד מן המחקרים לא אפשר להכריע בשאלה איזה משלושת המודלים‬
‫על אודות תהליך הקריאה הוא הנכון‪ .‬לפיכך‪ ,‬לא יהיה נכון לטעון שלאחר הצגת המודלים הוצגו‬
‫תוצאות מחקר שמכריע בשאלה האמורה‪ ,‬ולאחר מכן‪ ,‬הוצג מחקר נוסף המחזק את תוצאותיו של‬

                                                                                           ‫המחקר הקודם‪.‬‬
‫תשובה (‪ )2‬אינה נכונה‪ .‬לא יהיה נכון לטעון כי בקטע הוצגו שני מחקרים בעלי תוצאות סותרות‪ ,‬ולאחר‬
‫מכן הוכרעה השאלה איזה מן המודלים נכון‪ .‬בשני המחקרים התקבלו תוצאות שבין השאר‪ ,‬אפשרו‬
‫לשלול את מודל זיהוי האותיות הסדרתי‪ .‬כמו כן‪ ,‬המחקר השני‪ ,‬אשר נועד להכריע בין שני המודלים‬
‫הנותרים לא אפשר להגיע להכרעה בעניין‪ ,‬שהרי אומנם עולה ממנו כי מודל זיהוי המילים הישיר עשוי‬
‫לשמש אותנו בתהליך הקריאה‪ ,‬ברם מאחר שאין בו כדי להסביר את יכולתנו לקרוא מילים שאינן‬

                         ‫מוכרות לנו‪ ,‬לא ניתן לקבוע שהוא לבדו המודל שעומד בבסיס תהליך הקריאה‪.‬‬
   9   10   11   12   13   14   15