Page 6 - ver1
P. 6

‫תפוצתם ההמונית של דגלים‪ ,‬וכפועל יוצא – כמות הצבע הגדולה הנחוצה לייצורם – לא שילבו בהם‬
   ‫צבע סגול‪ ,‬שהרי בתקופה המדוברת היה מחירו יקר מאוד (זאת בשל המאמץ הרב שכרוך בהפקתו)‪.‬‬

‫תשובה (‪ )1‬נכונה‪ .‬מן האמור אכן עולה כי הפסקה נועדה להשיב על השאלה ״מדוע לא הופיע הצבע‬
‫הסגול בדגלים עד המאה ה‪?19-‬״‪ .‬כאמור‪ ,‬בשל מחירו היקר של הצבע הסגול‪ ,‬הנובע מן המאמץ הרב‬
‫שכרוך בהפקתו‪ ,‬לא שילבו אותו בדגלים‪ ,‬שכן מפאת תפוצתם ההמונית‪ ,‬נחוצה כמות אדירה של צבע‬

                                                  ‫לייצורם‪ ,‬ומן הסתם הדבר לא היה אפשרי או משתלם‪.‬‬
‫תשובה (‪ )2‬אינה נכונה‪ .‬אומנם ניתן למצוא בפסקה תשובה המתייחסת בקצרה לשאלה ״כיצד הופק‬
‫הצבע הסגול עד המאה ה‪?19-‬״‪ ,‬אך אין זו עיקרה של הפסקה‪ .‬כאמור‪ ,‬אופן הפקת הצבע הובא בפסקה‬

     ‫על מנת להסביר מנין נבע מחירו הגבוה באותה תקופה‪ ,‬ולפיכך‪ ,‬מדוע לא נעשה בו שימוש בדגלים‪.‬‬
‫תשובה (‪ )3‬אינה נכונה‪ .‬ניתן אומנם להסיק מן הפסקה שמחיר הצבע היווה שיקול מסוים בבחירת‬
‫הצבעים המשמשים בדגלים עד המאה ה‪ .19-‬ואולם‪ ,‬אין הפסקה בכללותה עוסקת בתיאור מגוון‬
‫השיקולים שהכתיבו זאת‪ ,‬כפי שמצופה שיהיה מן השאלה ״אילו שיקולים הכתיבו את בחירתם של‬
‫בבחירת הצבעים המשמשים בדגלים עד המאה ה‪?19-‬״‪ .‬כאמור‪ ,‬ההתייחסות לשיקול שהיווה מחיר‬
‫הצבע הובא בהקשר מצומצם ועקיף הנוגע לצבע הסגול בלבד‪ .‬זאת‪ ,‬על מנת להסביר מדוע עד אותה‬

                                                                         ‫תקופה לא הופיע צבע זה בדגלים‪.‬‬
‫תשובה (‪ )4‬אינה נכונה‪ .‬אומנם ניתן למצוא בפסקה תשובה לשאלה ״מדוע היה הצבע הסגול יקר כל כך‬
‫עד המאה ה‪?19-‬״‪ ,‬אך אין תכלית הפסקה לענות על שאלה זו‪ .‬התייחסות לסיבות שעמדו בבסיס מחיר‬
‫הצבע הסגול הובאה בהקשר רחב יותר‪ ,‬שנועד כאמור להסביר מדוע לא נעשה בו שימוש בדגלים עד‬

                                                                                              ‫אותה תקופה‪.‬‬

                                                                                  ‫‪ .12‬התשובה הנכונה היא (‪.)4‬‬
‫כדי לקבוע איזה מן המקרים המוצגים בתשובות אינו מדגים אף לא אחת מהתופעות המתוארות‬

             ‫בפסקה‪ ,‬נעמוד תחילה על מהותן‪ ,‬ולאחר מכן נבחן כל אחד מהמקרים השונים לאור זאת‪.‬‬

‫בפסקה מתוארות תופעות המשפיעות על האופן שבו אנו שופטים מקרה שארע לנו או לזולתנו‪ :‬טעות‬
‫הייחוס הבסיסית היא הנטייה להפריז בחשיבותם של גורמים פנימיים שגרמו למקרה ולהמעיט‬
‫בחשיבותם של גורמים חיצוניים‪ ,‬כשאנחנו שופטים מקרה שקרה לזולתנו‪ .‬במילים אחרות‪ ,‬כשמקרה‬
‫כלשהו קורה לאדם אחר‪ ,‬נניח כי אותו אדם גרם לו לקרות‪ ,‬ונמעט לייחס זאת לנסיבות חיצוניות‪.‬‬
‫ההטיה לטובת העצמי היא הנטייה לייחס את הכישלונות שלנו לגורמים חיצוניים (כלומר‪ ,‬אם קרה לנו‬
‫משהו לא טוב נתלה את האחריות להתרחשותו בגורמים חיצוניים ולא בעצמנו) ואת הצלחותינו –‬
‫לגורמים פנימיים (כלומר‪ ,‬אם קרה לנו משהו טוב נייחס את הסיבות להתרחשותו למאפיינים פנימיים‬

                                                                                        ‫שלנו‪ ,‬ולא לסביבה)‪.‬‬

‫תשובה (‪ )1‬אינה נכונה‪ .‬המקרה המתואר בתשובה זו מדגים את טעות הייחוס הבסיסית – פנינה‬
‫מייחסת את נפילתו של אחיה לתכונותיו (סבורה שהוא נהג בחור זהירות)‪ ,‬ומתעלמת מגורמים‬

                            ‫חיצוניים‪ ,‬כמו למשל העובדה שהתאורה ברחוב לא פעלה בזמן שאחיה מעד‪.‬‬
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11