Page 8 - ver1
P. 8
.14התשובה הנכונה היא (.)4
כדי לקבוע איזה מן המקרים שמופיעים בתשובות לא ייתכן ,נעמוד תחילה על תוכן הפסקה ,ולאחר מכן
נבחן כל מקרה לאור זאת.
מן הפסקה עולה כי מאחר שספרות חז״ל מאוחרת יותר מכתביו של פילון ,ניתן לקבוע שמסורות
שהופיעו הן בכתביו והן בספרות חז״ל ,לא נוצרו בידי חז״ל.
תשובה ( )1אינה נכונה .בהחלט ייתכן שמסורת שנוצרה לפני ימיו של פילון מופיעה בספרות חז״ל אך
לא בכתבי פילון ,שהרי אפשר שפילון לא בחר לכתוב עליה בעוד שחז״ל בחרו לעשות כן.
תשובה ( )2אינה נכונה .בהחלט ייתכן שמסורת שנוצרה לפני ימיו של פילון מופיעה הן בספרות חז״ל והן
בכתבי פילון ,שהרי כאמור ,הופעתה של מסורת כלשהי בשני מקורות אלה מאפשרת לקבוע שהיא לא
נוצרה בידי חז״ל .ומכאן ,שייתכן כי נוצרה בתקופה שקדמה לימיו של פילון.
תשובה ( )3אינה נכונה .בהחלט ייתכן שמסורת שנוצרה בידי חז״ל מופיעה בספרות חז״ל אך לא בכתבי
פילון .ספרות חז״ל הופיעה בתקופה מאוחרת מן התקופה שבה נכתבו כתביו של פילון ,וכפועל יוצא,
מסורות שנוצרו על ידי חז״ל הופיעו בתקופה מאוחרת יותר גם כן ,ומן הסתם שפילון לא יכול היה
לכתוב עליהן.
תשובה ( )4נכונה .לא ייתכן שמסורת שנוצרה בידי חז״ל מופיעה הן בספרות חז״ל והן בכתבי פילון,
שהרי ספרות חז״ל הופיעה בתקופה מאוחרת מן התקופה שבה נכתבו כתביו של פילון ,וכפועל יוצא,
מסורות שנוצרו על ידי חז״ל הופיעו בתקופה מאוחרת יותר גם כן .ומכאן ,שפילון לא יכול היה להתייחס
למסורות אלה בכתביו.
.15התשובה הנכונה היא (.)1
כדי לקבוע על איזו מן ההנחות שמופיעות בתשובות לא סביר שהתבסס המורה ,נעמוד תחילה על טענתו,
כמו גם על הנתונים שמהם היא עולה ,ולאחר מכן נבדוק את נחיצותה של כל אחת מן ההנחות לביסוס
דבריו.
מורה בבית הספר ״הארז״ טוען שיש לחייב את כלל התלמידים בבית ספרו להשתתף בשיעורי מחול.
זאת ,לאור העובדה שבבית ספר ״הברוש״ אפשרו לתלמידים המעוניינים בכך להשתתף בשיעורים הללו,
ונמצא שבקרב תלמידים אלה המוטיבציה להשקיע בכל מקצועות הלימוד עלתה .אם כן ,ניתן להבין
שהוא קושר בין השתתפות בשיעורי מחול לעלייה במוטיבציה וסבור כי היא עלתה כתוצאה
מההשתתפות בהם .כמו כן ,נשים לב שהוא טוען כי יש לחייב את התלמידים להשתתף בשיעורים הללו,
בעוד שהנתונים שבידיו ,לגבי בית הספר ״הברוש״ ,מתייחסים לעלייה במוטיבציה בקרב תלמידים
שבחרו להשתתף בשיעורי מחול.
תשובה ( )1נכונה .ההנחה ולפיה רמת המוטיבציה הממוצעת של תלמידי ״הארז״ אינה נופלת מרמתה
בקרב תלמידי ״הברוש״ שהשתתפו בשיעורי המחול אינה נמנית עם ההנחות שעליהן התבסס המורה.
מדבריו ניתן להבין כי הוא מעוניין לחייב את התלמידים להשתתף בשיעורי מחול בגלל תרומתם
להעלאת המוטיבציה .לפיכך ,דמיון או שוני ברמת המוטיבציה ההתחלתית של התלמידים בשני בתי
הספר אינם רלוונטיים לעניין.