Page 11 - ver1
P. 11

‫‪ .18‬התשובה הנכונה היא (‪.)3‬‬
                 ‫נשאלנו איזו מן הטענות עולה מהפסקה הראשונה – נבחן כל אחת מהן לאור תוכן הפסקה‪.‬‬

‫תשובה (‪ )1‬אינה נכונה‪ .‬בפסקה נכתב כי ״ללא הנחיית הוריהם ודאי לא יצליחו ללמוד כיצד להתגבר על‬
‫דחפים אנוכיים‪ ,‬לפעול למען הזולת ולהתקומם נגד חוסר הגינות״ (שורות ‪ .)2-3‬מכך לא נובע שלעתים‬
‫קרובות הורים אינם מצליחים להקנות לתינוקותיהם יכולת מוסרית‪ ,‬אלא רק שהורים מנסים לעשות זאת‪.‬‬
‫תשובה (‪ )2‬אינה נכונה‪ .‬בפסקה נכתב כי ״כשמתבוננים בהתנהגותם של תינוקות אפשר לחשוב שהם חסרים‬
‫כל יכולת מוסרית‪ .‬נראה שאת כל מעשיהם מניע הדחף לספק את צרכיהם״ (שורות ‪ .)1-2‬כלומר‪ ,‬הדחף לספק‬
‫צרכים מעיד על היעדר יכולת מוסרית‪ .‬ובמילים אחרות – סיפוק צרכים דווקא לא עולה בקנה אחד עם יכולת‬

                                                                                                         ‫מוסרית‪.‬‬
‫תשובה (‪ )3‬נכונה‪ .‬מן הפסקה אכן עולה כי נדמה שתינוקות לומדים את כללי המוסר מהוריהם; כאמור‪,‬‬
‫התגברות על דחפים אנוכיים נתפסת כהתנהגות מוסרית‪ ,‬והיא נרכשת בעזרת הנחיית ההורים (שורות ‪.)1-3‬‬
‫תשובה (‪ )4‬אינה נכונה‪ .‬מן הפסקה עולה כי התגברות על דחפים אנוכיים היא דוגמה להתנהגות‪/‬יכולת‬

                                                      ‫מוסרית‪ ,‬ולא כי היא מהווה דוגמה אחת לסיפוק צרכים‪.‬‬

                                                                                       ‫‪ .19‬התשובה הנכונה היא (‪.)3‬‬
                                  ‫נבדוק איזו מן הטענות המופיעות בתשובות אינה עולה מן הפסקה השנייה‪.‬‬

‫תשובה (‪ )1‬אינה נכונה‪ .‬בפסקה נכתב כי ״כבר מגיל צעיר מאוד תינוקות בוכים למשמע בכיו של תינוק אחר‪,‬‬
‫והם אף עושים זאת בעוצמה רבה יותר מכאשר מושמעת להם הקלטה של בכיים הם״ (שורות ‪ .)5-6‬כלומר‪,‬‬
‫כשהשמיעו לתינוקות הקלטות של הבכי שלהם עצמם ושל תינוקות אחרים הם הגיבו בבכי‪ ,‬ועוצמת הבכי‬
‫הייתה חזקה יותר למשמע בכי של תינוק אחר (לעומת תגובה להקלטת הבכי שלהם עצמם)‪ .‬מכך נובע אפוא‬

                                             ‫כי במחקרים אחדים הושמעו לתינוקות הקלטות של בכיים הם‪.‬‬
‫תשובה (‪ )2‬אינה נכונה‪ .‬כפי שהוסבר לגבי תשובה (‪ – )1‬תינוקות הגיבו בבכי חזק יותר למשמע בכי של תינוק‬
‫אחר‪ ,‬לעומת הקלטה של הבכי שלהם עצמם‪ .‬ההבדל בעוצמת הבכי בתגובה לשני סוגי קולות הבכי (שלהם ‪/‬‬
‫של תינוקות אחרים)‪ ,‬עשוי להעיד כי תינוקות מבחינים בין קול הבכי שלהם לבין קול הבכי של תינוקות‬

                                                                                                          ‫אחרים‪.‬‬
‫תשובה (‪ )3‬נכונה‪ .‬בפסקה צוין כי עוצמת הבכי של תינוק בתגובה לקול בכי‪ ,‬חזקה יותר כאשר קול הבכי הוא‬
‫של תינוקות אחרים (לעומת תגובה לקול בכי שלהם עצמם)‪ .‬לא דובר על הסיבה המשוערת לבכי‪ .‬מכאן‪,‬‬
‫שהטענה ולפיה תינוקות בוכים ביתר שאת אם נדמה להם שתינוק אחר בוכה בגללם‪ ,‬אינה נובעת מן הפסקה‪.‬‬
‫תשובה (‪ )4‬אינה נכונה‪ .‬בפסקה נכתב כי ״כבר מגיל צעיר מאוד תינוקות בוכים למשמע בכיו של תינוק אחר״‬

        ‫(שורה ‪ .)5‬כלומר‪ ,‬תגובת הבכי של תינוק למשמע בכיו של תינוק אחר מופיעה בשלב מוקדם בחייו‪.‬‬
   6   7   8   9   10   11   12   13   14