Page 12 - ver1
P. 12

‫‪ .20‬התשובה הנכונה היא (‪.)2‬‬

‫לגבי הניסוי המתואר בחלקה הראשון של הפסקה צוין כי החוקרים ביקשו לבדוק את תגובת התינוקות‬
‫להתנהגויות משני סוגים‪ :‬עזרה לעומת הפרעה‪ .‬לצורך כך‪ ,‬הוצג לתינוקות תרחיש ובו דמות אחת עוזרת‬
‫לדמות הראשית (העיגול) לעלות בגבעה‪ ,‬ואילו דמות אחרת מפריעה לה ומנסה לדחוף אותה מטה‪ .‬למחצית‬
‫מהתינוקות הוצג תרחיש ובו הדמות העוזרת היא העיגול והדמות המפריעה היא הריבוע‪ .‬בסיום ההצגה‬
‫הוצגו לתינוקות שתי הדמויות‪ ,‬והחוקרים בדקו לאיזו מהן התינוקות הושיטו את היד‪ .‬נמצא כי רובם‬
‫המכריע של התינוקות הושיטו יד לדמות העוזרת‪ .‬כלומר‪ ,‬בחירת התינוקות נשענה על ההתנהגות של הדמות‪,‬‬
‫בלי קשר לצורתה‪ .‬אם כן‪ ,‬ניתן להסיק שלחוקרים היה חשוב שלמחצית מהתינוקות ההצגה תוצג בהיפוך‬
‫תפקידים של הדמויות כדי לוודא שבחירתם בסוף ההצגה תשקף העדפה לדמות על סמך התנהגותה ולא על‬

                                                                                     ‫סמך הצורה או הצבע שלה‪.‬‬

‫תשובה (‪ )1‬אינה נכונה‪ .‬כאמור‪ ,‬היפוך התפקידים של הדמויות נועד לוודא שבחירת התינוקות משקפת‬
‫העדפה לדמות מסוימת על סמך התנהגותה (עוזרת‪/‬מפריעה)‪ ,‬ולא על סמך צבעה או צורתה‪ .‬נשים לב שהחלק‬
‫השני בניסוי (שורות ‪ )13-16‬נועד לברר אם ההעדפה שהתינוקות מגלים נובעת מהימשכות לדמות העוזרת או‬

                                                                                    ‫מסלידה מהדמות המפריעה‪.‬‬
‫תשובה (‪ )2‬נכונה‪ .‬כפי שהוסבר לעיל‪ ,‬היפוך התפקידים של הדמויות נועד לוודא שבחירת התינוקות משקפת‬

                 ‫העדפה לדמות מסוימת על סמך התנהגותה (עוזרת‪/‬מפריעה)‪ ,‬ולא על סמך צבעה או צורתה‪.‬‬
‫תשובה (‪ )3‬אינה נכונה‪ .‬כאמור‪ ,‬מטרת היפוך התפקידים הייתה לשלול השפעת אלמנטים צורניים של‬
‫הדמויות על בחירת התינוקות‪ ,‬ולא כדי לבחון אם הם יכולים להבין את המתרחש בהצגה גם בהחלפת‬
‫תפקידי הדמויות זה בזה (הרי לצורך כך היה על החוקרים להציג את שתי האופציות לכל תינוק‪ ,‬ואילו‬

                                                    ‫במחקר הוצגה לכל תינוק רק אחת משתי הגרסאות הללו)‪.‬‬
‫תשובה (‪ )4‬אינה נכונה‪ .‬כאמור‪ ,‬היפוך התפקידים של הדמויות נועד לוודא שבחירת התינוקות משקפת‬
‫העדפה לדמות מסוימת על סמך התנהגותה (עוזרת‪/‬מפריעה)‪ ,‬ולא על סמך צבעה או צורתה‪ ,‬ולא כדי לבדוק‬

                                            ‫בנפרד כיצד התינוקות מגיבים לעזרה וכיצד הם מגיבים להפרעה‪.‬‬

                                                                                       ‫‪ .21‬התשובה הנכונה היא (‪.)2‬‬

‫בפסקה השלישית תואר החלק בניסוי שנועד לבדוק אם העדפת התינוקות לדמות העוזרת (בחלק הקודם של‬
‫המחקר) נובעת ממשיכה לדמות העוזרת‪ ,‬או מסלידה לדמות המפריעה‪ .‬על כן‪ ,‬הם הוסיפו דמות שלישית –‬
‫ניטרלית‪ ,‬שאינה עוזרת ואינה מפריעה‪ .‬נמצא שהתינוקות מעדיפים את הדמות החיובית על פני הדמות‬
‫הניטרלית‪ ,‬ואת הניטרלית על פני השלילית‪ .‬אם כן‪ ,‬ניתן להסיק כי לו העדפת התינוקות נובעת ממשיכה‬
‫לדמות העוזרת‪ ,‬הם יעדיפו אותה על פני שתי הדמויות האחרות‪ .‬כמו כן‪ ,‬לו העדפתם נובעת מסלידה מהדמות‬
‫המפריעה‪ ,‬לכאורה לא אמור להיות הבדל בין הדמות העוזרת לדמות הניטרלית‪ .‬הרי אם התינוקות סולדים‬
‫מהדמות המפריעה‪ ,‬הם יעדיפו כל דמות אחרת על פניה – בין אם היא עוזרת וחיובית ובין אם הא ׳רק׳‬

                               ‫ניטרלית‪ .‬נבדוק איזו מההשלמות המוצעות בתשובות מתיישבת עם הסבר זה‪.‬‬
   7   8   9   10   11   12   13   14