Page 14 - ver1
P. 14
.23התשובה הנכונה היא (.)1
כדי לקבוע איזו מן הטענות מסכמת באופן הטוב ביותר את הפסקה האחרונה ,נעמוד תחילה בעצמנו על
עיקרי הדברים בפסקה זו :תחילה נכתב כי לדידו של בלום ,בחירותיהם של תינוקות הינן בחירות רגשיות
בלבד ,ולא מעידות על כך שמערכת המוסר מולדת או שתינוקות מודעים למושגים ״טוב״ ו״רע״ .בנוסף ,הוא
מציג ממצאים המצביעים על כך שתינוקות מגלים העדפות שדווקא מנוגדות לשיקולי המוסר הבוגר הרווח
(תינוקות מעדיפים פרצופים של בני הקבוצה האתנית שלהם וכד׳) .לבסוף ,הוא טוען כי בעוד ייתכן כי עשוי
להיות בסיס מולד למוסר ,אך נראה שהבנה של כללי המוסר מעוצבת רבות ע״י הסביבה .אם כן ,אפשר לסכם
זאת במשפט הבא – התנהגות מוסרית בקרב תינוקות נובעת בעיקרה מטעמים רגשיים ,ולעתים הם אף
נוהגים באופן שמנוגד לכללי המוסר ׳הבוגר׳; כללים אלה ,מתעצבים לאורך החיים בעיקר על ידי הסביבה
ויד מכוונת.
תשובה ( )1נכונה .הטענה שמופיעה בתשובה זו אכן מסכמת כראוי את תוכן הפסקה האחרונה – מקורה של
ההתנהגות המוסרית של תינוקות רגשי בעיקרו ,ויתר על כן ,יש להם נטיות המנוגדות למוסר הבוגר ,והם
זקוקים להנחיים מבוגרים כדי לרכוש אותו.
תשובה ( )2אינה נכונה .מן האמור עולה כי מניעיהם של תינוקות רגשיים בלבד ,וכי לעתים הם אף מגלים
נטיות המנוגדות למוסר הבוגר .אם כן ,לא יהיה נכון לסכם את הפסקה בטענה ולפיה אף שבדרך כלל
לתינוקות יש העדפות מוסריות ,כאשר מניעיהם רגשיים הם מביאים אותם לידי העדפות בלתי צודקות ולכן
הם זקוקים להדרכתם של מבוגרים.
תשובה ( )3אינה נכונה .מדבריו של בלום עולה כי ממצאים בדבר התנהגויות הנוגדות את המוסר בקרב
תינוקות אינם שוללים את קיומו של בסיס מולד למוסר ,אך הם מראים שכדי להיות מוסרי באמת דרושה
הנחייה מצד הסביבה .אין פירוש הדבר כי אומנם תינוקות מפגינים כמה התנהגויות מוסריות ,אך לנוכח
ריבוי ההעדפות הבלתי מוסריות שלהם קשה להכריע בשאלה אם הבסיס למוסר באמת מולד .אדרבא ,בלום
דווקא ציין כי תינוקות מפגינים התנהגויות שאינן עולות בקנה אחד עם המוסר הבוגר.
תשובה ( )4אינה נכונה .בפסקה נכתב באופן כי בלום מצביע על כך שתינוקות אינם מודעים למושגים "טוב"
ו"רע" ,ובחירותיהם רגשיות בלבד .אם כן ,אין סיבה לטעון כי אומנם קשה להסיק שהמוסר של תינוקות
מולד ,אך למרות ההעדפות שהם מגלים לעיתים -ברוב המקרים הם מבחינים היטב בין טוב לרע.

