Page 7 - ver1
P. 7

‫"חכמה" אפיינה עד היום את כל הפילוסופים‪ ,‬לא בהכרח חייבת לאפיין כל פילוסוף‪ ,‬שהרי‬
                        ‫אפשר להעלות על הדעת פילוסוף טיפש‪ ,‬דהיינו לא חכם‪ .‬אם כן‪ ,‬ניתן להבין שלדידו של‬

                   ‫אריסטו‪" ,‬עיסוק בפילוסופיה" הוא תכונה מהותית שמאפיינת בהכרח את כל הפילוסופים‪,‬‬
                      ‫אך אפשר שתכונה מקרית כמו "חכמה" למשל‪ ,‬לא בהכרח תאפיין את כלל הפילוסופים‪.‬‬

                      ‫תשובה (‪ )1‬אינה נכונה‪ .‬מן האמור עולה שייתכן שתכונה מקרית של חברי קבוצה כלשהי‬
                    ‫תאפיין את רוב חבריה‪ ,‬אך לאו דווקא את כולם‪ ,‬ולא כי היא בהכרח תאפיין את מרביתם‪,‬‬

                                                                                            ‫כפי שנטען בתשובה זו‪.‬‬
                       ‫תשובה (‪ )2‬נכונה‪ .‬מן האמור אכן עולה כי תכונה מקרית של חברי קבוצה כלשהי עשויה‬

                                                                    ‫לאפיין את כל חבריה‪ ,‬אך הדבר אינו הכרחי ‪.‬‬
                    ‫תשובה (‪ )3‬אינה נכונה‪ .‬מן האמור עולה כי תכונה מהותית של חברי קבוצה כלשהי בהכרח‬
                   ‫מאפיינת כל חבריה‪ ,‬ולא כי היא בהכרח מאפיינת את מרביתם אך לא את כולם‪ ,‬כפי שנטען‬

                                                                                                        ‫בתשובה זו‪.‬‬
                    ‫תשובה (‪ )4‬אינה נכונה‪ .‬מן האמור עולה כי תכונה מהותית של חברי קבוצה כלשהי בהכרח‬
                     ‫מאפיינת את כל חבריה‪ ,‬ולא כי היא אמנם עשויה לאפיין אותם‪ ,‬אך הדבר לא הכרחי‪ ,‬כפי‬

                                                                                                ‫שנטען בתשובה זו‪.‬‬

                                                                                         ‫‪ .14‬התשובה הנכונה היא (‪.)4‬‬
                   ‫כדי לקבוע איזה מן המשפטים שמופיעים בתשובות מסכם את הפסקה באופן הטוב ביותר‪,‬‬

                                                                                    ‫נבין תחילה את תוכן הדברים‪.‬‬
                    ‫תחילה נאמר כי אלוורס ושינדלר קוראים תיגר על התפיסה המסורתית בביולוגיה‪ ,‬שלפיה‬
                ‫צווארן הארוך של ג'ירפות התפתח עקב העובדה שהעניק להן יתרון בתחרות על מקורות מזון‪,‬‬
                ‫שכן הוא סייע להן להגיע לענפי עצים גבוהים‪ .‬בהמשך נאמר כי צמד החוקרים מציע שהצוואר‬
                ‫הארוך הוא בבחינת יתרון במאבקי כוח בין הפרטים בעדר‪ ,‬שכן הצוואר משמש לניגוח פרטים‬
                ‫יריבים‪ .‬אם כן‪ ,‬צמד החוקרים סבור שצווארן הארוך של הג'ירפות התפתח עקב היתרון שהוא‬

                      ‫מספק במאבקי הכוח בין הפרטים בעדר‪ ,‬ואילו לפי התפיסה המסורתית בביולוגיה‪ ,‬הוא‬
                                                  ‫התפתח משום היתרון שהוא מספק בתחרות על מקורות מזון‪.‬‬

                    ‫תשובה (‪ )1‬אינה נכונה‪ .‬מן האמור עולה כי צמד החוקרים אינו מערער על ההסבר שצווארן‬
                 ‫הארוך של הג'ירפות התפתח משום שיש בו יתרון‪ ,‬כפי שנטען בתשובה זו‪ ,‬אלא על סוג היתרון‬

                                                                                              ‫שהביא להתפתחותו‪.‬‬
                   ‫תשובה (‪ )2‬אינה נכונה‪ .‬בפסקה אין כל התייחסות לכך שצמד החוקרים סבור שחלו שינויים‬

                                                                       ‫בתזונת הג'ירפות‪ ,‬כפי שעולה מתשובה זו‪.‬‬
                  ‫תשובה (‪ )3‬אינה נכונה‪ .‬בפסקה נאמר כי צמד החוקרים קורא תיגר‪ ,‬על ההסבר בדבר תחרות‬
                  ‫המזון כגורם להתפתחות צוואר הג'ירפות‪ ,‬כלומר הסבר זה אינו נכון לדעת אלוורס ושינדלר‪,‬‬

                                                      ‫כפי שנטען בתשובה זו‪ ,‬ובמקום‪ ,‬הם מציעים הסבר חלופי‪.‬‬
                  ‫תשובה (‪ )4‬אינה נכונה‪ .‬כאמור‪ ,‬הפסקה אכן דנה בכך שצמד החוקרים סבור שצווארן הארוך‬

                              ‫של הג'ירפות התפתח לשם ניגוח ג'ירפות יריבות‪ ,‬ולא לשם הגעה לענפים גבוהים‪.‬‬

‫‪7‬‬
   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12