Page 6 - ver1
P. 6
.12התשובה הנכונה היא (.)2
קורותיו של סהרון ,גיבור הטקסט האשורי העתיק ,דומות מאוד לקורותיו של גיבור אחר,
המתוארות בטקסט שהתגלה בחפירות ביוון .דמיון זה אינו מעיד בהכרח שהסיפור יווני
במקורו ,שלא לא מן הנמנע שהאתר שבו התגלה הטקסט האשורי הוא הקדום יותר.
הערה :במשפט הראשון נאמר כי קורותיו של גיבור הטקסט האשורי העתיק ,דומות לקורותיו
של גיבור הטקסט שהתגלה ביוון .במשפט שמופיע לאחר מכן ,ואותו אנו נדרשים להשלים,
מופיעה סברה אשר לדמיון בין השתיים בהתייחס לסדר הכרונולוגי של הדברים .כלומר מה
קדם למה.
תשובה ( )1אינה נכונה .אין היגיון בטענה כי הדמיון האמור אינו פוסל את האפשרות
שהסיפור אשורי במקורו ,מאחר שלא ייתכן שהאתר שבו התגלה הטקסט האשורי הוא
הקדום ביותר .זאת מכיוון שאם לא ייתכן שאתר בו התגלה הטקסט האשורי הוא הקדום
ביותר ,אזי שבהכרח האתר שבו התגלה הטקסט היווני הוא הקדום ביותר ,ומכאן ,שהדמיון
בין הסיפורים מחייב שהסיפור הוא יווני במקורו דווקא ,וכן פוסל את האפשרות שהוא אשורי
במקורו.
תשובה ( )2נכונה .יש היגיון בטענה כי הדמיון האמור אינו מעיד בהכרח שהסיפור יווני
במקורו ,משום שלא מן הנמנע שהאתר שבו התגלה הטקסט האשורי הוא הקדום ביותר .זאת
מכיוון שאם ייתכן (לא מן הנמנע) שהאתר שבו התגלה הטקסט האשורי הוא הקדום ביותר,
אזי שפירוש הדבר כי הסיפור אשורי במקורו ,ולכן אפשר שאינו יווני במקורו (אינו מעיד
בהכרח שהסיפור יווני במקורו).
תשובה ( )3אינה נכונה .אין היגיון בטענה כי הדמיון האמור אינו מעיד בהכרח שהסיפור
אשורי במקורו ,משום שלא ייתכן שהאתר שבו התגלה הטקסט היווני הוא הקדום יותר .זאת
מכיוון שאם לא ייתכן כי האתר שבו התגלה הטקסט היווני הוא הקדום ביותר ,אזי שהאתר
בו התגלה הטקסט האשורי הוא הקדום ביותר ,ומכאן ,שהדמיון בין השניים דווקא כן מעיד
בהכרח שהסיפור אשורי במקורו.
תשובה ( )4אינה נכונה .אין היגיון בטענה כי הדמיון האמור אינו פוסל את האפשרות
שהסיפור אשורי במקורו ,משום שלא מן הנמנע שהאתר שבו התגלה הטקסט היווני הוא
הקדום ביותר .זאת מכיוון שאם ייתכן (=לא מן הנמנע) שהאתר שבו התגלה הטקסט היווני
הוא הקדום ביותר ,אזי שפירוש הדבר שהטקסט שהתגלה בו הוא הקדום ביותר ,והדמיון בין
הסיפורים דווקא כן פוסל את האפשרות שהסיפור אשורי במקורו.
.13התשובה הנכונה היא (.)2
כדי לקבוע איזו מן הטענות שמופיעות בתשובות עולה מן הפסקה ,עלינו תחילה הלבין את
האמור בה.
בפסקה נידונה טענתו של אריסטו אשר להבחנה בין תכונות "מהותיות" ותכונות "מקריות".
לטענתו ,תכונה מהותית היא תכונה שמגדירה את מהותו של האובייקט ,כך למשל כל
פילוסוף בהכרח יהיה בעל התכונה "עיסוק בפילוסופיה" .עם זאת ,תכונה מקרית אינה
מגדירה בהכרח את מהותו של אובייקט ,ולכן ,גם אם תכונה מקרית כלשהי ,כמו למשל
6