Page 2 - ver1
P. 2
.5התבודד :נידה – התבודד פירושו נידה את עצמו מן הסביבה.
( )1הצטווה :ציווה – הצטווה פירושו ציוו עליו ,כלומר מישהו אחר ציווה עליו.
( )2הצטהל :שמח – הצטהל פירושו התמלא שמחה ,הפך להיות שמח .אפשר ששימח את
עצמו ,אך אפשר שאחר שימח אותו ולכן הוא הצטהל.
( )3הצטנע :גימד – הצטנע פירושו הפחית מחשיבתו (שלו עצמו) ,דהיינו ,גימד את עצמו.
( )4הצטדק :האשים – הצטדק פירושו ניסה לנקות את עצמו מאשמה שמישהו אחר תלה בו,
ולא "האשים את עצמו".
.6התרוקנות :תוכן – התרוקן פירושו נעשה ריק ,כל התוכן שהיה בו יצא החוצה ולא נמצא בו
יותר .אם כן ,ניתן לומר כי התרוקנות היא פעולה אשר בסופה אין עוד תוכן בדבר מה.
( )1התוודות :חטא – התוודות פירושה הודאה בחטא בפני אדם אחר .אמנם מי שמתוודה
עשוי להרגיש שהוא "מוציא" ממנו את הנטל הכרוך בנשיאת האמת לגבי חטאו ,אך לא
ניתן לומר כי כתוצאה מההתוודות אין עוד חטא.
( )2התבטלות :מעש – התבטלות פירושה להעביר את הזמן בחוסר מעש.
( )3התקרשות :נוזל – התקרשות היא פעולת הפיכתו של נוזל לגוש יציב ומוצק .מדובר
בשינוי מצב ולא בכך שהנוזל אינו נמצא עוד (כפי שהתוכן לא נמצא עוד במקום בו הוכל
כתוצאה מהתרוקנות).
( )4התחרשות :שמיעה – התחרשות פירושה איבוד כושר השמיעה באופן מוחלט .אמנם
השמיעה לא "יוצאת" מן האדם ,כשם שהתוכן יוצא מהדבר שבו הוכל ,אך מדובר בשתי
פעולות שתוצאתן זהה – הדבר שהיה אינו עוד.
.7התשובה הנכונה היא (.)2
כדי לקבוע באיזו מן התשובות מוסבר מיהו "סיזיפוס שמח" על פי קאמי ,נבין תחילה את
האמור בפסקה.
בראשית הפסקה מתואר סיפורו של סיזיפוס ,מי שהאלים גזרו עליו לגלגל סלע במעלה ההר
ולתת לו להתגלגל בחזרה ,וחוזר חלילה .בהמשך נאמר כי קאמי ראה בחייו של סיזיפוס משל
להוויה האנושית ,שלשיטתו ,מהותה הוא המשך שגרת החיים לצד הידיעה כי הם חסרי
משמעות לחלוטין וזאת על אף האבסורד שבכך .לדבריו ,הפתרון למצב הזה הוא "להיות
סיזיפוס שמח" ,דהיינו ,להיות מי שמסתפק במאבק חסר משמעות שחוזר על עצמו שוב ושוב.
תשובה ( )1אינה נכונה .מן האמור עולה כי לפי קאמי" ,סיזיפוס שמח" הוא דווקא כן מי
שמבין שחייו חסרי משמעות לחלוטין.
תשובה ( )2נכונה .כאמור ,לפי קאמי" ,סיזיפוס שמח" הוא אכן אדם החש סיפוק ממאבקי
היום יום חסרי המשמעות.
תשובה ( )3אינה נכונה .מן האמור עולה כי לפי קאמי" ,סיזיפוס שמח" הוא מי שחווה את
עצם חווית האבסורד – המשך שגרת החיים לצד הידיעה כי הם חסרי משמעות לחלוטין.
מכאן שלא ייתכן כי "סיזיפוס שמח" הוא מי ששמחתו אינה אמתית.
2