Page 7 - ver1
P. 7

‫הן תוצר של מימוש חירותו‪ ,‬ולפיכך הוא אדם אותנטי‪ ,‬ויש מי שאינו מממש את חירותו‬
                                     ‫בבחירותיו (שכן הוא נתלה בגורמים חיצוניים)‪ ,‬ולפיכך אינו אדם אותנטי‪.‬‬

                            ‫תשובה (‪ )2‬נכונה‪ .‬כאמור‪ ,‬לפי סארטר‪ ,‬אדם אותנטי הוא אדם שמממש את חירותו‬
                                                                                                        ‫בהכרעותיו‪.‬‬

                          ‫תשובה (‪ )3‬אינה נכונה‪ .‬מן האמור עולה כי אדם אותנטי הוא מי שמממש את חירותו‬
                                         ‫בהכרעותיו‪ ,‬ושאינו תולה אותן באידיאולוגיה או כל עוגן שייכות אחר‪.‬‬

                    ‫תשובה (‪ )4‬אינה נכונה‪ .‬בפסקה נאמר כי אדם שאינו אותנטי תולה את בחירותיו בין השאר‬
                  ‫בנורמות חברתיות וכי הדבר מעיד על כך שאינו מממש את חירותו בהכרעותיו‪ .‬עם זאת‪ ,‬אין‬
                ‫פירוש הדבר כי מי שפועל במוצהר בניגוד לנורמות חברתיות הוא אדם אותנטי‪ ,‬שכן להשקפתו‬

                       ‫של סארטר‪ ,‬כל עוד בחירותיו של אדם משקפות את רצונותיו האמתיים ואינן מושפעות‬
                  ‫מגורמים חיצוניים‪ ,‬הוא אדם אותנטי‪ .‬לפיכך‪ ,‬אפשר שאדם יפעל בהתאם לנורמות חברתיות‬

                         ‫וייחשב לאותנטי‪ ,‬כל אימת שהנורמות הללו עולות בקנה אחד עם רצונותיו האמתיים‪.‬‬

                                                                                         ‫‪ .14‬התשובה הנכונה היא (‪.)3‬‬
                   ‫כדי לקבוע איזה מן הנתונים שמופיעים בתשובות מחליש את שתי ההשערות גם יחד‪ ,‬עלינו‬

                                              ‫תחילה לעמוד על ההשערות הללו‪ ,‬וכן על הקשר שלהן לממצאים‪.‬‬

                       ‫ממצאים‪ :‬ממוצע ציוניהם של תלמידי כתה ח'‪ ,1‬אשר לומדים צרפתית עם אפרים גבוה‬
                                                   ‫ממוצע זה בקרב תלמידי ח'‪ 2‬אשר לומדים צרפתית עם יאיר‪.‬‬

                                     ‫השערת המנהלת – שיטות ההוראה של אפרים יעילות משיטותיו של יאיר‪.‬‬
                   ‫השערת סגנית המנהלת – תלמידי כתה ח'‪ 1‬לומדים למבחנים בחריצות רבה יותר מתלמידי‬

                                                                                                          ‫כתה ח'‪.2‬‬
                      ‫אם כן‪ ,‬בכל השערה מוצג גורם שונה אשר עומד בבסיס פער ממוצעי הציונים‪ .‬לפיכך‪ ,‬כדי‬
                    ‫להחליש את שתי ההשערות גם יחד‪ ,‬עלינו לחפש בתשובות נתון המסביר פער זה ואינו נוגע‬

                                       ‫לשיטות הלימוד של המורים ולמידת החריצות של תלמידי שתי הכיתות‪.‬‬

                  ‫תשובה (‪ )1‬אינה נכונה‪ .‬העובדה שממוצע הציונים של תלמידי ח'‪ ,3‬שגם הם למדו אצל יאיר‪,‬‬
                    ‫היה נמוך מממוצעי הציונים בשתי הכתות האחרות‪ ,‬אינה מחלישה אף אחת מן ההשערות‪,‬‬
                ‫שהרי עדיין ייתכן כי שיטותיו של המורה אפרים יעילות יותר משיטותיו של יאיר‪ ,‬ולכן ממוצע‬
                     ‫הציונים של תלמידיו (ח'‪ )1‬גבוה מממוצעי הציונים של תלמידיו של יאיר (טענת המנהלת)‪.‬‬
                   ‫כמו כן‪ ,‬ייתכן כי יעילות הלמידה למבחן של תלמידי ח'‪ 3‬הייתה נמוכה מזו של תלמידי ח'‪,2‬‬
                    ‫וכי יעילות הלמידה של תלמידי ח'‪ 1‬הייתה הגבוהה ביותר‪ ,‬ולפיכך פער הציונים בין הכתות‬

                                                                                           ‫השונות (טענת הסגנית)‪.‬‬
                        ‫תשובה (‪ )2‬אינה נכונה‪ .‬העובדה כי במבחן הארצי בהיסטוריה היה ממוצע ציוניהם של‬
                  ‫תלמידי כיתה ח'‪ 2‬גבוה מזה של תלמידי כיתה ח'‪ ,1‬ותלמידי שתי הכיתות למדו אצל המורה‬
                  ‫דורון‪ ,‬מחלישה רק את טענת הסגנית‪ ,‬שכן אילו תלמידי כתה ח'‪ 1‬לומדים למבחנים ביעילות‬

                             ‫רבה יותר מתלמידי ח'‪ ,1‬אזי שנצפה כי הם יגיעו להישגים גבוהים יותר גם במבחן‬
                                                                                                       ‫בהיסטוריה‪.‬‬

                        ‫תשובה (‪ )3‬נכונה‪ .‬העובדה שבכתה ח'‪ 1‬יש תלמידים רבים שמגיעים ממשפחות דוברות‬

‫‪7‬‬
   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12