Page 7 - ver1
P. 7
הן תוצר של מימוש חירותו ,ולפיכך הוא אדם אותנטי ,ויש מי שאינו מממש את חירותו
בבחירותיו (שכן הוא נתלה בגורמים חיצוניים) ,ולפיכך אינו אדם אותנטי.
תשובה ( )2נכונה .כאמור ,לפי סארטר ,אדם אותנטי הוא אדם שמממש את חירותו
בהכרעותיו.
תשובה ( )3אינה נכונה .מן האמור עולה כי אדם אותנטי הוא מי שמממש את חירותו
בהכרעותיו ,ושאינו תולה אותן באידיאולוגיה או כל עוגן שייכות אחר.
תשובה ( )4אינה נכונה .בפסקה נאמר כי אדם שאינו אותנטי תולה את בחירותיו בין השאר
בנורמות חברתיות וכי הדבר מעיד על כך שאינו מממש את חירותו בהכרעותיו .עם זאת ,אין
פירוש הדבר כי מי שפועל במוצהר בניגוד לנורמות חברתיות הוא אדם אותנטי ,שכן להשקפתו
של סארטר ,כל עוד בחירותיו של אדם משקפות את רצונותיו האמתיים ואינן מושפעות
מגורמים חיצוניים ,הוא אדם אותנטי .לפיכך ,אפשר שאדם יפעל בהתאם לנורמות חברתיות
וייחשב לאותנטי ,כל אימת שהנורמות הללו עולות בקנה אחד עם רצונותיו האמתיים.
.14התשובה הנכונה היא (.)3
כדי לקבוע איזה מן הנתונים שמופיעים בתשובות מחליש את שתי ההשערות גם יחד ,עלינו
תחילה לעמוד על ההשערות הללו ,וכן על הקשר שלהן לממצאים.
ממצאים :ממוצע ציוניהם של תלמידי כתה ח' ,1אשר לומדים צרפתית עם אפרים גבוה
ממוצע זה בקרב תלמידי ח' 2אשר לומדים צרפתית עם יאיר.
השערת המנהלת – שיטות ההוראה של אפרים יעילות משיטותיו של יאיר.
השערת סגנית המנהלת – תלמידי כתה ח' 1לומדים למבחנים בחריצות רבה יותר מתלמידי
כתה ח'.2
אם כן ,בכל השערה מוצג גורם שונה אשר עומד בבסיס פער ממוצעי הציונים .לפיכך ,כדי
להחליש את שתי ההשערות גם יחד ,עלינו לחפש בתשובות נתון המסביר פער זה ואינו נוגע
לשיטות הלימוד של המורים ולמידת החריצות של תלמידי שתי הכיתות.
תשובה ( )1אינה נכונה .העובדה שממוצע הציונים של תלמידי ח' ,3שגם הם למדו אצל יאיר,
היה נמוך מממוצעי הציונים בשתי הכתות האחרות ,אינה מחלישה אף אחת מן ההשערות,
שהרי עדיין ייתכן כי שיטותיו של המורה אפרים יעילות יותר משיטותיו של יאיר ,ולכן ממוצע
הציונים של תלמידיו (ח' )1גבוה מממוצעי הציונים של תלמידיו של יאיר (טענת המנהלת).
כמו כן ,ייתכן כי יעילות הלמידה למבחן של תלמידי ח' 3הייתה נמוכה מזו של תלמידי ח',2
וכי יעילות הלמידה של תלמידי ח' 1הייתה הגבוהה ביותר ,ולפיכך פער הציונים בין הכתות
השונות (טענת הסגנית).
תשובה ( )2אינה נכונה .העובדה כי במבחן הארצי בהיסטוריה היה ממוצע ציוניהם של
תלמידי כיתה ח' 2גבוה מזה של תלמידי כיתה ח' ,1ותלמידי שתי הכיתות למדו אצל המורה
דורון ,מחלישה רק את טענת הסגנית ,שכן אילו תלמידי כתה ח' 1לומדים למבחנים ביעילות
רבה יותר מתלמידי ח' ,1אזי שנצפה כי הם יגיעו להישגים גבוהים יותר גם במבחן
בהיסטוריה.
תשובה ( )3נכונה .העובדה שבכתה ח' 1יש תלמידים רבים שמגיעים ממשפחות דוברות
7