Page 10 - ver1
P. 10
על סמך הממצאים הללו וכן על סמך כמה הנחות ,ביססו החוקרים את מסקנתם ,שלפיה
לתחושת תיקון עוול חברתי יכולה להיות השפעה חיובית על הבריאות.
אם כן ,במסקנתם של החוקרים מתואר קשר בין שני גורמים – תיקון עוול חברתי משפיע
לחיוב על בריאותו של אדם .מבחינת ממצאי הניסוי עולה קשר דומה – דיווח על מעשה
הרמייה לווה בחזרה של קצב פעימת הלב לסדרו .מכך ניתן להבין כי החוקרים רואים בדיווח
על מעשה רמייה לאדם שרומה כמעשה של תיקון עוול חברתי ,וכי השבת קצב פעימת הלב
לסדרו נתפסת בעיניהם כהשפעה חיובית על בריאותו של אדם .כמו כן ,כדי שיוכלו החוקרים
לקבוע כי לתחושת תיקון העוול החברתי אכן יש השפעה חיובית על בריאותו של האדם,
עליהם להניח כי הדיווח על מעשה הרמייה הוא שגרם ללב לשוב לפעום בקצב רגיל.
תשובה ( )1אינה נכונה .מן האמור לעיל אכן עולה כי על החוקרים היה להניח שאדם המספר
לאדם שרומה על התרמית חש שהוא מתקן בכך עוול חברתי ,שכן כאמור ,הדיווח על התרמית
שקול לתחושת תיקון העוול החברתי במסקנתם.
תשובה ( )2אינה נכונה .מן האמור לעיל אכן עולה כי על החוקרים היה להניח שהשבת קצב
פעימות הלב לקצב הרגיל הוא בגדר השפעה חיובית על הבריאות ,שכן חזרת קצב פעימות הלב
לסדרו שקול להשפעה החיובית על הבריאות שנזכרת במסקנתם.
תשובה ( )3נכונה .על החוקרים לא היה להניח שבעת הצפייה באדם המרמה אדם אחר קצב
פעימות הלב גובר ,שכן הדבר הוזכר באופן מפורש כחלק מממצאי הניסוי עצמו .כמו כן ,נשים
לב כי מסקנת החוקרים נוגעת לחשיפת מעשה הרמייה והשפעתה הפיזיולוגית ,ולא לצפייה
במעשה הרמייה עצמו.
תשובה ( )4אינה נכונה .מן האמור לעיל אכן עולה כי על החוקרים היה להניח שחשיפת מעשה
התרמית היא שגרמה ללבם של הנבדקים לשוב לפעום בקצב הרגיל ,שכן אם קצב פעימות
הלב היה חוזר לסדרו כתוצאה מגורם אחר (כלומר מהווה הסבר חלופי לממצאים) ,אזי
שמסקנתם אינה תקפה.
.18התשובה הנכונה היא (.)2
כדי לקבוע איזו מן הטענות שמופיעות בתשובות סותרת את עמדתו של טדרוס ,עלינו תחילה
לעמוד עליה מתוך האמור בפסקה.
בפסקה נאמר כי "הפילוסוף ויקטור טדרוס טוען כי אמנם בדרך כלל הכרה באשמה מלווה
בסבל ,אך הדבר היחיד שבאמת חשוב מבחינת הצדק הוא שאנשים שעשו דבר רע יכירו
בהיותו דבר רע ,בין שיסבלו ובין שלא" .אם כן ,ניתן להבין כי טדרוס סבור שכל עוד אדם
שעשה מעשה רע מכיר בכך ,פירוש הדבר שנעשה צדק ,ואין הכרח שיסבול בגין מעשיו .כלומר
אפשר שאדם שעשה מעשה רע יסבול בגין מעשיו ואפשר גם שלא ,אך כל עוד הוא מכיר
באשמתו ,הצדק נעשה.
תשובה ( )1אינה נכונה .הטענה כי מצב שבו רוצח מכיר בעובדה שעשה דבר פסול וחש על כך
סבל אינו בהכרח צודק יותר ממצב שבו הוא מכיר בכך אך אינו חש סבל ,אינה סותרת את
10