Page 2 - ver1
P. 2

‫‪ .4‬דּומם ‪ :‬קול – דומם פירושו‪ ,‬בדממה‪ ,‬כלומר ללא קול‪.‬‬
                            ‫(‪ )1‬לאל ַּתר ‪ :‬עיכוב – לאלתר פירושו תיכף ומיד‪ ,‬כלומר ללא עיכוב‪.‬‬
‫(‪ )2‬אליבא ‪ :‬סימוכין – אליבא הוא ביטוי בשפה מליצית שפירושו "לפי"‪" ,‬בהסתמך על"‪ .‬אם‬
   ‫כן‪ ,‬אליבא הוא ביטוי שנועד לציין כי גורם מסוים מהווה את הסימוכין לטענה כלשהי‪.‬‬
‫(‪ )3‬בדיעבד ‪ :‬זמן – בדיעבד פירושו לאחר שהדבר התרחש‪ ,‬כלומר זמן מה לאחר התרחשותו‪.‬‬

                                 ‫(‪ )4‬בפרהסיה ‪ :‬פומביות – בפרהסיה פירושו בגלוי‪ ,‬בפומביות‪.‬‬

                                          ‫‪ֵ .5‬נעור ‪ :‬ער – נעור פירושו‪ ,‬התעורר‪" ,‬נהיה ער" (בעצמו)‪.‬‬
                              ‫(‪ )1‬הרגיז ‪ :‬כועס – הרגיז הוא מי שגרם לאדם אחר להיות כועס‪.‬‬

                                    ‫(‪ )2‬הבשיל ‪ :‬בוסר – הבשיל הוא מה שהפסיק להיות בוסר‪.‬‬
                           ‫(‪ )3‬שימח ‪ :‬עצוב – שימח הוא מי שגרם לאחר להפסיק להיות עצוב‪.‬‬

                                                      ‫(‪ )4‬חלה ‪ :‬חולה – חלה פירושו נהיה חולה‪.‬‬

 ‫‪ .6‬ני ָגף ‪ :‬מנצח – פירוש המלה "ניגף" הוא הובס‪ .‬אם כן‪ ,‬מנצח הוא מי שגרם לאחר להיות ניגף‪.‬‬
‫(‪ )1‬מתפשט ‪ :‬מלביש – מתפשט הוא מי שמוריד את הבגדים מעליו‪ .‬מלביש הוא מי ששם את‬

    ‫הבגדים על אדם אחר‪ .‬ניתן לומר כי מלביש הוא מי שמבצע על אחר פעולה הפוכה לזו‬
                                                            ‫שעושה על עצמו אדם שמתפשט‪.‬‬

                              ‫(‪ )2‬מופתע ‪ :‬מפתיע – מפתיע הוא מי שגרם לאחר להיות מופתע‪.‬‬
    ‫(‪ )3‬מושמע ‪ :‬מאזין – מושמע הוא מה שמשמיעים אותו‪ ,‬ולפיכך ניתן להאזין לו‪( .‬המאזין‬

                                                             ‫אינו גורם לדבר להיות מושמע)‪.‬‬
  ‫(‪ )4‬נפסל ‪ :‬פסול – נפסל פירושו הפך להיות פסול בעצמו‪ ,‬ולא הפך דבר אחר לפסול‪ .‬כמו כן‪,‬‬

                                             ‫סדר הופעת המילים הפוך לזה המופיע בשאלה‪.‬‬

                                                                        ‫‪ .7‬התשובה הנכונה היא (‪.)1‬‬
   ‫כתבים רבים בספרות הרוסית מתחילת המאה העשרים מתארים את אנטונוב כשליט קנאי‬

     ‫ואכזר‪ ,‬ואכן כיום ברור ששלטונו היה מלווה במעשי רשע לא מעטים‪ .‬ההיסטוריון גרליץ‪,‬‬
       ‫בניגוד לעמדה המובעת בכתבים אלו‪ ,‬הציג גישה שלפיה אנטונוב נהג בחסד כלפי נתיניו‪.‬‬

‫תשובה (‪ )1‬נכונה‪ .‬תחילה נאמר כי אנטונוב מתואר בכתבים הרוסית מתחילת המאה העשרים‬
 ‫כשליט אכזר‪ ,‬וכי כיום ברור ששלטונו לווה במעשים רבים המעידים על כך‪ .‬לפיכך‪ ,‬יש היגיון‬

       ‫בכך שהעמדה אותה הציג גורליץ‪ ,‬לפיה אנטונוב נהג בחסד כלפי נתיניו‪ ,‬מנוגדת לעמדה‬
                                                                         ‫שמובעת באותם כתבים‪.‬‬

‫תשובה (‪ )2‬אינה נכונה‪ .‬תחילה נאמר כי בכתבים מובעת עמדה לפיה אנטונוב היה שליט אכזר‪,‬‬
     ‫אך כיום התברר כי אין זה כך‪( ,‬שלטונו היה מלווה במעשי חסד רבים)‪ .‬לפיכך‪ ,‬אין היגיון‬

  ‫בטענה כי בהתאם לעמדה המובעת בכתבים‪ ,‬גורביץ הציג גישה לפיה אנטונוב נהג רק בחסד‬
                                        ‫כלפי נתיניו‪ ,‬שהרי הדבר מנוגד לאמור בראשית הפסקה‪.‬‬

 ‫תשובה (‪ )3‬אינה נכונה‪ .‬תחילה נאמר כי בכתבים מובעת עמדה לפיה אנטונוב היה שליט עריץ‬
      ‫(שליט יחיד השולט בעמו באכזריות)‪ ,‬אך היום התברר כי אין זה כך (שלטונו היה מלווה‬

    ‫במעשים פילנתרופיים לא מעטים)‪ .‬לפיכך‪ ,‬אין היגיון בטענה כי הגישה שהציג גרליץ‪ ,‬לפיה‬

                                                                                                                       ‫‪2‬‬
   1   2   3   4   5   6   7