Page 12 - ver1
P. 12

‫‪ .20‬התשובה הנכונה היא (‪.)1‬‬
‫בשאלה זו אנו מתבקשים לקבוע איזו מן האפשרויות המופיעות בתשובות מחזקת את הטענה‬
  ‫כי יש הבעות פנים אוניברסליות‪ .‬מכיוון שהפסקה השנייה עוסקת בטענה זו‪ ,‬נפנה לקריאתה‬

                                                                         ‫ונתמקד בחלק הרלוונטי‪.‬‬

‫תחילה נאמר כי דארווין הקדיש תשומת לב רבה לחקר הבעות הפנים‪ ,‬וטען שהן אוניברסליות‬
       ‫ומולדות במידה רבה‪ ,‬וכי רעיונותיו של דארווין זכו לאישוש מדעי רק שנים לאחר מכן‪,‬‬

   ‫במחקריהם של אקמן ואיזרד‪( .‬שורות ‪ .)5-7‬בהמשך הפסקה מתואר אחד ממחקריהם אשר‬
  ‫בעקבות ממצאיו הצליחו להגדיר שש הבעות בסיסיות שהן אוניברסליות (שורה ‪ .)11‬ממצאי‬

                                ‫מחקר זה מחזקים את הטענה כי יש הבעות פנים אוניברסליות‪.‬‬

    ‫תשובה (‪ )1‬נכונה‪ .‬כאמור‪ ,‬הטענה כי יש הבעות פנים אוניברסליות מקבלת חיזוק מממצאי‬
                                                                        ‫המחקר של אקמן ואיזרד‪.‬‬

     ‫תשובה (‪ )2‬אינה נכונה‪ .‬בפסקה נאמר כי "אף שבני אדם מסוגלים לקרוא גוונים רבים של‬
   ‫משמעות בהבעות פנים‪ ,‬הצליחו החוקרים להגדיר שש הבעות בסיסיות שהן אוניברסליות"‬
  ‫(שורות ‪ .)10-11‬כלומר העובדה שבני אדם מסוגלים לזהות מספר גדול של הבעות פנים אינה‬
    ‫מחזקת את הטענה שיש הבעות פנים אוניברסליות‪ ,‬שכן הגדרתן של שש כאלה התאפשרה‬

                                                                                  ‫למרות עובדה זו‪.‬‬
       ‫תשובה (‪ )3‬אינה נכונה‪ .‬בדיקת הממדים האובייקטיביים אצל שחקנים שאומנו בשיטת‬
    ‫סטניסלבסקי חיזקה את הטענה כי הקשר בין הבעת הפנים לרגש אינו ניתק לגמרי לעולם‪,‬‬

                            ‫וכלל אינה נוגעת לטענה בדבר קיומן של הבעות פנים אוניברסליות‪.‬‬
 ‫תשובה (‪ )4‬אינה נכונה‪ .‬העובדה כי הקשר בין הבעות פנים לרגש אינו ניתק לגמרי אינה נוגעת‬

                                              ‫לטענה בדבר קיומן של הבעות פנים אוניברסליות‪.‬‬

                                                                        ‫‪ .21‬התשובה הנכונה היא (‪.)3‬‬
    ‫בשאלה זו אנו מתבקשים למעשה לקבוע מהו "הבדל דק זה" (שורה ‪ .)20‬לפיכך‪ ,‬נקרא את‬

                                                 ‫החלק הרלוונטי בפסקה אשר בה מופיע הביטוי‪.‬‬

‫בחלקה השני של הפסקה השלישית מתואר ניסוי שבו נבדקה תגובת התינוקות להבעות הפנים‬
      ‫שהציגו אימהותיהם‪ .‬אימהות הונחו להציג שתי הבעות קבועות – עידוד וחשש‪ .‬נמצא כי‬

   ‫כאשר האם חייכה (הביעה עידוד)‪ ,‬הילדים פנו לשחק‪ ,‬אך כאשר הביעו פניה של האם דאגה‬
      ‫(חשש)‪ ,‬הילדים נרתעו ואף החלו לבכות‪ .‬היו מקרים שבהם תגובות הילדים לא היו חד –‬

  ‫משמעיות‪ ,‬ונמצא כי הדבר קרה כאשר הבעת הפנים של האם לא תאמה במדויק את הנחיית‬
 ‫החוקרים‪ .‬בסוף הפסקה נאמר כי "נראה כי תגובת התינוקות הושפעה מהבדל דק זה" (שורה‬

    ‫‪ .)20‬מכך ניתן להבין אפוא‪ ,‬כי ההבדל לגביו נשאלנו הוא ההבדל בין הבעת הפנים שהציגה‬
                                     ‫האם בפועל ובין ההבעה שהונחתה להציג על ידי החוקרים‪.‬‬

 ‫תשובה (‪ )1‬אינה נכונה‪ .‬בניסוי כלל לא נבדקו הבעות הפנים של התינוקת‪ ,‬לפיכך לא ייתכן כי‬
                                                                                   ‫הבדל נוגע לכך‪.‬‬

                                                                                                                      ‫‪12‬‬
   7   8   9   10   11   12   13   14