Page 6 - ver1
P. 6
.12התשובה הנכונה היא (.)2
כדי לקבוע איזו מן האפשרויות המופיעות בתשובות ,אם תחליף את סופו של הסיפור ,תאפשר
להפיק ממנו את הלקח הנזכר בסוף הפסקה ,עלינו לעמוד תחילה על לקח זה.
בראשית הפסקה מתוארת בקצרה עלילת הסיפור "הברווזון המכוער" – כשהיה צעיר ,נרדף
הברווזון מכיוון שהיה שונה מאחיו ונחשב מכוער .כשהתבגר ,התברר שהוא למעשה ברבור,
ובשל יופיו ,הפך נערץ על ידי הכול בשל יופיו .בהמשך הפסקה נטען כי אנשים טועים לחשוב
כי הלקח שנלמד מסיפור זה הינו כי אין לשפוט אדם על סמך מראהו החיצוני ,אך סופו של
הסיפור אינו מתאים ללקח זה .כלומר ,סופו של הסיפור לא עולה בקנה אחד עם הלקח
האמור ,שכן הברווזון דווקא כן נשפט בבגרותו על סמך מראהו החיצוני – הוא זכה להערצת
הסביבה רק כאשר התגלה כברבור יפה .אם כן ,כדי שסוף הסיפור יתיישב על לקח זה ,עלינו
להחליפו בסוף בו הברווזון הופך אהוב ונערץ על סביבתו ללא קשר למראהו ,כי אם בשל
תכונות האופי שלו.
תשובה ( )1אינה נכונה .האפשרות שמופיעה בתשובה זו אינה מתיישבת עם הלקח האמור,
שכן מתואר בה דגש על המראה החיצוני בלבד ("...בת זוג יפהפייה ,שנודעה ..בזכות המראה
החיצוני שלה").
תשובה ( )2נכונה .האפשרות שמופיעה בתשובה זו אכן מתאימה לשמש כסוף חלופי לסיפור,
שכן היא מתיישבת עם הלקח שלפיו אין לשפוט אדם לפי המראה החיצוני שלו – הברווזון גדל
להיות ברווז אהוב בזכות נכונותו לעזור לחבריו ("מחלץ את חבריו מצרה פעם אחר פעם.)"...
תשובה ( )3אינה נכונה .האפשרות שמופיעה בתשובה זו אינה מתיישבת עם הלקח האמור,
שכן מתואר בה דגש על החיצוניות ("מתחתיה מסתתר ברווזון יפה תואר") ,ואין בה כל
התייחסות ליחס הסביבה אל הברווזון כלל.
תשובה ( )4אינה נכונה .האפשרות שמופיעה בתשובה זו אינה מתיישבת עם הלקח האמור,
שכן מתואר בה דגש על החיצוניות – חיות הטרף נמנעו מפגיעה בברווזון בשל המראה החיצוני
שלו.
.13התשובה הנכונה היא (.)2
כדי לקבוע איזו מן האפשרויות שמופיעות בתשובות משקפת את הגדרתו של סארטר למי הוא
אדם אותנטי ,נעמוד תחילה על דבריו שמופיעים בפסקה ,שכן בדבריו ,הוא מגדיר מושג זה על
דרך השלילה.
תחילה טוען סארטר כי אדם הוא סך בחירותיו ,ולאחר מכן הוא מסביר כי אדם שבבחירותיו
נתלה בגורמים חיצוניים (בין אם מדובר בנורמות חברתיות ,אידאולוגיה או כל עוגן שייכות
אחר) למעשה משיל מעצמו חלק האחריות על מעשיו והוא אינו מממש את חירותו בכל אחת
מהכרעותיו (כלומר בחירותיו) ,ולפיכך ,אינו אדם אותנטי .אם כן ,ניתן להבין כי להשקפתו של
סארטר ,אדם אותנטי הוא אדם שכן מממש את חירותו בהכרעותיו.
תשובה ( )1אינה נכונה .מן האמור עולה כי כל אדם הוא סך בחירותיו ,אך יש מי שבחירותיו
6