Page 17 - 1214
P. 17

‫מועד דצמבר ‪2014‬‬  ‫‪- 16 -‬‬  ‫	חשיבה מילולית ‪ -‬פרק שנ	י‬

‫מרים כץ‪" :‬חוששתני שאם תיחשף העובדה שלא סיימתי בהצלחה את לימודיי בתיכון‪ ,‬סיכויי להיבחר לראשות‬                     ‫‪.	15‬‬
                                                                                         ‫העירייה יקטנו מאוד"‪.‬‬
                                                                                                                     ‫	‬
                  ‫איתן‪ ,‬יועץ התקשורת של כץ‪" :‬האמיני לי‪ ,‬נשרים אינם עטים על נבלה שחום גופה כבר פג"‪.‬‬                   ‫	‬
                                      ‫מרים כץ‪" :‬אולי אתה צודק‪ ,‬אבל באין זמיר ‪ -‬גם עורב הוא ציפור שיר"‪.‬‬

                                                            ‫מתשובתה של מרים כץ אפשר להבין כי ‪-‬‬                   ‫	‬
                                                                                                                 ‫	‬
              ‫	 (‪ )1‬גם למועמדים אחרים המתמודדים בבחירות לראשות העירייה יש פגמים בעברם‬
         ‫(‪ )2‬היא מניחה שעובדת כישלונה בלימודי התיכון כבר הודלפה ממילא לאמצעי התקשורת‬                             ‫	‬

             ‫(‪ )3‬אין בעברה עובדות אחרות העשויות להעיב על סיכוייה להיבחר לראשות העירייה‬
‫(‪ )4‬היא חושדת שיועץ התקשורת שלה ידליף לאמצעי התקשורת את דבר כישלונה בלימודי התיכון‬

‫עיון בספרות הפילוסופית משבעים השנים האחרונות מביא לידי הרהורים על מקומם של אפלטון ושל אריסטו‬                     ‫‪.	16‬‬
‫בפילוסופיה של ימינו‪ :‬כל פילוסוף מרגיש כמעט אנוס לצייר מחדש את דיוקנותיהם של ענקי רוח אלו‪ ,‬אם כדי‬
‫לאמץ אחד מהם כאב קדמון נערץ‪ ,‬אם כדי להציבם כמטרות נכבדות להתנגח בהן באמצעות משנה פילוסופית‬
‫חדשה‪ .‬העמדת האבות הקדמונים בלב המחקר העכשווי ‪ -‬אם בחיפוש אחר אילנות להיתלות בהם ואם לשם‬

                                                    ‫שחיטת פרות קדושות ‪ -‬היא כמדומה מיוחדת לפילוסופיה‪.‬‬

                 ‫איזו מהטענות הבאות‪ ,‬הנוגעות לאפלטון ואריסטו‪ ,‬אינה משתמעת מן הפסקה?‬                              ‫	‬

                                                    ‫(‪ )1‬יש בימינו פילוסופים שמנסים לערער את משנתם‬
                                                       ‫(‪ )2‬גם בימינו כל הפילוסופים מתייחסים למשנתם‬

‫(‪ )3‬פילוסופים בימינו נותנים להם מקום מרכזי יותר מהמקום שניתן לאבות קדמונים בתחומים אחרים‬
                                      ‫(‪ )4‬בימינו החוקרים רוחשים להם כבוד מועט משרחשו להם בעבר‬

                                                                                                                 ‫	‬

    ‫בעיר מסוימת פועלים שני קווי אוטובוס (קו ‪ 1‬וקו ‪ )2‬ושני קווי רכבת תחתית (הקו האדום והקו הכחול)‪.‬‬                ‫‪	.17‬‬
                                                                                                          ‫נתון‪:‬‬

              ‫‪ -‬אין תחנה המשותפת לשני קווי האוטובוס‪ ,‬ואין תחנה המשותפת לשני קווי הרכבת התחתית‪.‬‬
                                                                     ‫‪ -‬לקו ‪ 2‬ולקו הכחול אין תחנה משותפת‪.‬‬

‫‪ -‬לקו ‪ 1‬ולקו האדום יש רק תחנה משותפת אחת‪ ,‬והאוטובוס רק מוריד בה נוסעים‪ ,‬ואינו מעלה בה נוסעים‪.‬‬

‫אדם עלה על אחד הקווים‪ ,‬החליף קו רק בתחנות משותפות‪ ,‬ונסע בכל ארבעת הקווים‪ ,‬פעם אחת בכל קו‪ ,‬בלי‬                          ‫	‬
                                ‫להשתמש בשום אמצעי תחבורה אחר‪ .‬לפיכך‪ ,‬מה היה הקו הראשון שנסע בו?‬

                                ‫(‪ )1‬קו ‪1‬‬
                                ‫(‪ )2‬קו ‪2‬‬
                         ‫(‪ )3‬הקו האדום‬
                         ‫(‪ )4‬הקו הכחול‬

                                                                                       ‫© כל הזכויות שמורות למרכז ארצי לבחינות ולהערכה (ע"ר)‬

‫אין להעתיק או להפיץ בחינה זו או קטעים ממנה בכל צורה ובכל אמצעי‪ ,‬או ללמדה ‪ -‬כולה או חלקים ממנה ‪ -‬בלא אישור בכתב מהמרכז הארצי לבחינות ולהערכה‪.‬‬
   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22