Page 14 - 1214
P. 14

‫מועד דצמבר ‪2014‬‬  ‫‪- 13 -‬‬  ‫	חשיבה מילולית ‪ -‬פרק שני	‬

                         ‫‪ 	.5‬מסכים ‪ :‬תמימות דעים ‪-‬‬

                           ‫(‪ )1‬רדום ‪ֵ :‬ערנות‬                                                                  ‫	‬
                          ‫(‪ )2‬מבודח ‪ :‬צחוק‬                                                                    ‫	‬
                         ‫(‪ )3‬מרוגז ‪ :‬התגרות‬                                                                   ‫	‬
                           ‫(‪ )4‬סמוך ‪ִ :‬קרבה‬                                                                   ‫	‬

                         ‫‪ 	.6‬התמחות ‪ :‬הדיוט ‪-‬‬

                          ‫(‪ )1‬שמירה ‪ :‬גנוב‬                                                                    ‫	‬
                          ‫(‪ )2‬גמילה ‪ :‬מכור‬                                                                    ‫	‬
                         ‫(‪ )3‬הונאה ‪ :‬תמים‬                                                                     ‫	‬
                         ‫(‪ )4‬הלעטה ‪ :‬שבע‬                                                                      ‫	‬

                         ‫שאלות הבנה והסקה (שאלות ‪)17-7‬‬

            ‫להלן דברים שנכתבו בהקדמה לחוברת המיועדת לבתי הספר היסודיים שהוציא לאור משרד החינוך‪:‬‬               ‫‪	.7‬‬
‫"החוברת נועדה להכין את התלמידים לקליטת העולים מברית המועצות על ידי הצגת הבעיות המציקות לעולים‬
                                                                                                                ‫	‬
    ‫והבעיות שאנו נתקלים בהן כחברה קולטת‪ .‬למשל‪ ,‬באחד הפרקים בחוברת יש עשרה מכתבים שחיברו ד"ר‬
                                      ‫אבינרי וד"ר אלישיב‪ ,‬שכביכול נשלחו מילדים עולים לילדים ילידי הארץ‪".‬‬        ‫	‬

                                                                      ‫מה מטרת המכתבים הנזכרים בדברים אלו?‬

                          ‫(‪ )1‬לסייע לתלמידים עולים ולתלמידים שאינם עולים להכיר טוב יותר זה את זה‬
                                         ‫(‪ )2‬להמחיש לתלמידים את הבעיות שילדים עולים מתמודדים ִאתן‬

‫(‪ )3‬לאפשר לתלמידים שהם עולים מברית המועצות להזדהות עם הדמויות שכביכול כותבות את המכתבים‬
                                           ‫(‪ )4‬להכין את התלמידים העולים להיקלטותם בבתי הספר בארץ‬

‫טלי ביקשה לבחור למכשיר הטלפון הנייד שלה צלצול שיהיה האהוד ביותר על הוריה‪ ,‬מתוך עשרת הצלצולים‬                  ‫‪	.8‬‬
‫האפשריים‪ .‬לשם כך היא השמיעה את עשרת הצלצולים להוריה‪ ,‬וביקשה מכל אחד מהם לדרגם‪ ,‬כך שהציון‬
‫הגבוה ביותר יינתן לצלצול הערב ביותר לאוזנו‪ .‬כשסיכמה את התוצאות‪ ,‬מצאה טלי כי הצלצול שזכה לציון‬                   ‫	‬

                                                                  ‫הגבוה ביותר היה של צליל נשיפה בחצוצרה‪.‬‬

                          ‫איזו מהעובדות הבאות מעמידה בספק את מהימנות תוצאות הבדיקה שערכה טלי?‬

                                                                                  ‫(‪ )1‬אביה של טלי הוא חצוצרן‬  ‫	‬
‫(‪ )2‬אמה של טלי טענה כי צליל שריקת הקנרית‪ ,‬שלא נכלל בעשרת הצלצולים‪ ,‬הוא הצליל האהוד עליה ביותר‬                 ‫	‬
                                                                                                              ‫	‬
                    ‫(‪ )3‬אמה של טלי סיפרה כי חשה כאב באוזניה והתקשתה לשמוע את הצלצולים האחרונים‬                ‫	‬
                                            ‫(‪ )4‬אביה של טלי מתקשר לטלפון הנייד שלה לעתים רחוקות בלבד	‬
                                                                                                              ‫	‬

                                                                                       ‫© כל הזכויות שמורות למרכז ארצי לבחינות ולהערכה (ע"ר)‬

‫אין להעתיק או להפיץ בחינה זו או קטעים ממנה בכל צורה ובכל אמצעי‪ ,‬או ללמדה ‪ -‬כולה או חלקים ממנה ‪ -‬בלא אישור בכתב מהמרכז הארצי לבחינות ולהערכה‪.‬‬
   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19