Page 15 - 1214
P. 15

‫מועד דצמבר ‪2014‬‬  ‫‪- 14 -‬‬                  ‫	חשיבה מילולית ‪ -‬פרק שנ	י‬

‫וּודרֹו וילסֹון‪“ :‬אם עליי לנאום על נושא כלשהו עשר דקות‪ ,‬אני זקוק לשבוע כדי להתכונן; אם חמש‪-‬עשרה דקות‬           ‫‪.	9‬‬
                                                   ‫‪ -‬אני זקוק לשלושה ימים; אם יש לי שעה ‪ -‬אני מוכן עכשיו"‪.‬‬
                                                                                                                 ‫	‬
                                         ‫איזו מהטענות הבאות מביעה באופן הטוב ביותר את כוונתו של וילסון?‬

                 ‫(‪ )1‬הנאומים הטובים ביותר הם הנאומים הקצרים ביותר‬
                  ‫(‪ )2‬דווקא כאשר אדם מתכונן פחות‪ ,‬נאומו מוצלח יותר‬
                                ‫(‪ )3‬אורכו של נאום אינו מעיד על חשיבותו‬
                        ‫(‪ )4‬קשה יותר לתמצת רעיון מלדבר עליו באריכות‬

      ‫מתברר שנפוליאון לא היה נמוך עד כדי הצדקת העיסוק הרב בקומתו‪ .‬הבלבול בקרב ההיסטוריונים מקורו‬               ‫‪	.10‬‬
        ‫כנראה בהבדל בין יחידות המידה הצרפתיות לאנגליות‪ :‬גובהו של נפוליאון היה חמש רגליים ושני אינצ'ים‬

‫צרפתיים‪ ,‬השווים לחמש רגליים ושישה וחצי אינצ'ים אנגליים‪ ,‬שהם ‪ 1.68‬מטרים‪ .‬כלומר‪ ,‬נפוליאון היה אף גבוה‬
                                                                                 ‫במעט מהצרפתי הממוצע של ימיו‪.‬‬

                 ‫על פי האמור לעיל‪ ,‬מדוע טעו ההיסטוריונים לחשוב שנפוליאון היה נמוך קומה?‬                        ‫	‬

                 ‫(‪ )1‬משום שבימיו היה האנגלי הממוצע גבוה בהרבה מן הצרפתי הממוצע‬                                       ‫	‬
                     ‫(‪ )2‬משום שבימיו היו יחידות המידה הצרפתיות שונות משהן בימינו‬                                     ‫	‬
                                                                                                                     ‫	‬
                  ‫(‪ 	)3‬משום שגובהו של הצרפתי הממוצע בימיו היה נמוך מ‪ 1.68-‬מטרים‬                                      ‫	‬
                    ‫(‪ )4‬משום שהם חשבו שגובהו היה חמש רגליים ושני אינצ'ים אנגליים‬

                                                                                            ‫הוראות לשאלות ‪:13-11‬‬

‫בכל שאלה יש משפט (או יותר ממשפט) שכמה חלקים ממנו חסרים‪ ,‬ולאחריו ארבע הצעות להשלמת החסר‪ .‬עליכם‬
                                                                   ‫לבחור בהצעה המתאימה ביותר להשלמת החסר‪.‬‬

‫בצידון התגלו כתובות עתיקות חקוקות באבן‪ ,‬שהועתקו מטקסטים קדומים יותר‪ .‬העובדה שבכתובות אלו‬                       ‫‪.	11‬‬

‫נמצאו שנמצאות בטקסטים המקוריים‪ ,‬מעלה את ההשערה כי האומנים שחקקו כתובות אלו קרוא‬

                 ‫השגיאות שבטקסט המקורי‪.‬‬  ‫ידעו לקרוא‪ ,‬לא‬  ‫וכתוב‪ ,‬שהרי‬

                  ‫(‪ )	1‬בדיוק אותן שגיאות כתיב ‪ /‬לא ידעו ‪ /‬לולא ‪ /‬היו מתקנים אף אחת מ‪-‬‬                                ‫	‬
                          ‫(‪ 	)2‬פחות שגיאות כתיב מהשגיאות ‪ /‬ידעו ‪ /‬לולא ‪ /‬היו חוזרים על‬                               ‫	‬
                            ‫(‪ 	)3‬בדיוק אותן שגיאות כתיב ‪ /‬לא ידעו ‪ /‬אילו ‪ /‬היו חוזרים על‬                             ‫	‬
                                                                                                                     ‫	‬
                 ‫(‪ )	4‬בדיוק אותן שגיאות כתיב ‪ /‬לא ידעו ‪ /‬דווקא מכיוון ש‪ / -‬תיקנו חלק מ‪-‬‬

                                                                                       ‫© כל הזכויות שמורות למרכז ארצי לבחינות ולהערכה (ע"ר)‬

‫אין להעתיק או להפיץ בחינה זו או קטעים ממנה בכל צורה ובכל אמצעי‪ ,‬או ללמדה ‪ -‬כולה או חלקים ממנה ‪ -‬בלא אישור בכתב מהמרכז הארצי לבחינות ולהערכה‪.‬‬
   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20