Page 16 - 1214
P. 16

‫מועד דצמבר ‪2014‬‬  ‫‪- 15 -‬‬  ‫	חשיבה מילולית ‪ -‬פרק שנ	י‬

‫כמו ילד‪ ,‬אשר לא יִלמד לדבר אם לא יגדל בקרב בני אדם מדברים‪ ,‬גוזל הזמיר יפּ ֵתח יכולת שירה‬         ‫‪.	12‬‬

‫‪ :‬השפה הספציפית‬  ‫ייחשף לשירה של זמירים‪ .‬ואולם‪ ,‬מבחינה אחרת השפה האנושית ושירת הזמירים‬

‫שהילד לומד אינה תלויה במוצאו אלא רק בשפה שמדוברת סביבו‪ ,‬ואילו גוזל זמיר מזן מסוים‪ ,‬שיגדל בקן של‬

                 ‫זמירים מזן אחר‪ ,‬לא ישיר בבגרותו את שיר הזן ‪.‬‬

                    ‫(‪ 	)1‬ממש ‪ /‬רק אם לא ‪ /‬שונות זו מזו ‪ /‬האחר‪ ,‬אלא את שיר הזן שלו‬                              ‫	‬
                 ‫(‪ 	)2‬שלא ‪ /‬אפילו אם לא ‪ /‬נבדלות זו מזו ‪ /‬שלו‪ ,‬אלא את שיר הזן האחר‬                             ‫	‬
                                                                                                               ‫	‬
                    ‫(‪ 	)3‬שלא ‪ /‬גם אם לא ‪ /‬דומות זו לזו ‪ /‬האחר‪ ,‬אלא את שיר הזן שלו‬                              ‫	‬
                      ‫(‪ )	4‬ממש ‪ /‬רק אם ‪ /‬נבדלות זו מזו ‪ /‬האחר‪ ,‬אלא את שיר הזן שלו‬

‫‪ .	13‬העובדה ששיעורי הצפייה בשעשועוני הימורים בטלוויזיה משיעורי הצפייה בשעשועוני ידע כללי את‬

       ‫ההנחה כי מרבית בני האדם מעדיפים לצפות במשחקים שבהם ‪ ,‬מלצפות במשחקים שבהם ‪.‬‬

   ‫(‪ )1‬גבוהים ‪ /‬מעמידה בספק ‪ /‬המזל אינו ממלא תפקיד ‪ /‬אין כל קשר בין הידע של המשתתף לבין סיכוייו‬

                                                                                                        ‫לזכות‬

   ‫(‪ )2‬אינם שונים בהרבה ‪ /‬מחזקת ‪ /‬המשתתפים מתוגמלים על פי רמת הידע שלהם ‪ /‬המזל אינו מבחין בין‬

                                                                                               ‫ידענים לבורים‬

                ‫(‪ )3‬נמוכים ‪ /‬מחזקת ‪ /‬המזל לבדו אחראי לזכייה או להפסד ‪ /‬יש יתרון ברור לבעלי השכלה‬
‫(‪ )4‬נמוכים בהרבה ‪ /‬מעמידה בספק ‪ /‬אין כל קשר בין הידע של המשתתף לבין סיכוייו לזכות ‪ /‬הזכייה תלויה‬

                                                                                                 ‫אך ורק במזל‬

                 ‫‪ .	14‬בשיחה שלהלן יש סתירה בין הטענות של הדוברות‪:‬‬

                         ‫רותי‪" :‬אני גבוהה מסמדר ונמוכה משירה‪".‬‬                                   ‫	‬
                                          ‫סמדר‪" :‬אני נמוכה מתמי‪".‬‬                                ‫	‬
                                                                                                 ‫	‬
                    ‫שירה‪" :‬תמי מחבבת רק את מי שגבוהה ממנה‪".‬‬                                      ‫	‬
                 ‫תמי‪" :‬אני מחבבת את שירה‪ ,‬את סמדר ואת רותי‪".‬‬

                 ‫מי היא הדוברת שהשמטת דבריה מן השיחה תשאיר את הסתירה בעינה?‬                      ‫	‬
                                                                                                 ‫	‬
                                                                                   ‫	 (‪ )1‬רותי‬
                                                                                  ‫(‪ )2‬סמדר‬       ‫	‬
                                                                                  ‫(‪ )3‬שירה‬

                                                                                   ‫(‪ )4‬תמי‬

                                                                                       ‫© כל הזכויות שמורות למרכז ארצי לבחינות ולהערכה (ע"ר)‬

‫אין להעתיק או להפיץ בחינה זו או קטעים ממנה בכל צורה ובכל אמצעי‪ ,‬או ללמדה ‪ -‬כולה או חלקים ממנה ‪ -‬בלא אישור בכתב מהמרכז הארצי לבחינות ולהערכה‪.‬‬
   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21