Page 16 - 1214
P. 16
מועד דצמבר 2014 - 15 - חשיבה מילולית -פרק שנ י
כמו ילד ,אשר לא יִלמד לדבר אם לא יגדל בקרב בני אדם מדברים ,גוזל הזמיר יפּ ֵתח יכולת שירה . 12
:השפה הספציפית ייחשף לשירה של זמירים .ואולם ,מבחינה אחרת השפה האנושית ושירת הזמירים
שהילד לומד אינה תלויה במוצאו אלא רק בשפה שמדוברת סביבו ,ואילו גוזל זמיר מזן מסוים ,שיגדל בקן של
זמירים מזן אחר ,לא ישיר בבגרותו את שיר הזן .
( )1ממש /רק אם לא /שונות זו מזו /האחר ,אלא את שיר הזן שלו
( )2שלא /אפילו אם לא /נבדלות זו מזו /שלו ,אלא את שיר הזן האחר
( )3שלא /גם אם לא /דומות זו לזו /האחר ,אלא את שיר הזן שלו
( ) 4ממש /רק אם /נבדלות זו מזו /האחר ,אלא את שיר הזן שלו
. 13העובדה ששיעורי הצפייה בשעשועוני הימורים בטלוויזיה משיעורי הצפייה בשעשועוני ידע כללי את
ההנחה כי מרבית בני האדם מעדיפים לצפות במשחקים שבהם ,מלצפות במשחקים שבהם .
( )1גבוהים /מעמידה בספק /המזל אינו ממלא תפקיד /אין כל קשר בין הידע של המשתתף לבין סיכוייו
לזכות
( )2אינם שונים בהרבה /מחזקת /המשתתפים מתוגמלים על פי רמת הידע שלהם /המזל אינו מבחין בין
ידענים לבורים
( )3נמוכים /מחזקת /המזל לבדו אחראי לזכייה או להפסד /יש יתרון ברור לבעלי השכלה
( )4נמוכים בהרבה /מעמידה בספק /אין כל קשר בין הידע של המשתתף לבין סיכוייו לזכות /הזכייה תלויה
אך ורק במזל
. 14בשיחה שלהלן יש סתירה בין הטענות של הדוברות:
רותי" :אני גבוהה מסמדר ונמוכה משירה".
סמדר" :אני נמוכה מתמי".
שירה" :תמי מחבבת רק את מי שגבוהה ממנה".
תמי" :אני מחבבת את שירה ,את סמדר ואת רותי".
מי היא הדוברת שהשמטת דבריה מן השיחה תשאיר את הסתירה בעינה?
( )1רותי
( )2סמדר
( )3שירה
( )4תמי
© כל הזכויות שמורות למרכז ארצי לבחינות ולהערכה (ע"ר)
אין להעתיק או להפיץ בחינה זו או קטעים ממנה בכל צורה ובכל אמצעי ,או ללמדה -כולה או חלקים ממנה -בלא אישור בכתב מהמרכז הארצי לבחינות ולהערכה.