Page 10 - 0416
P. 10
מועד אפריל 2016 חשיבה מילולית -פרק ראשון - 9 -
קטע קריאה (שאלות )23-19
קראו בעיון את הקטע ,וענו על השאלות שאחריו.
כמו האמנים ,גם המדענים נמשכים ל פּנִים האנושיים כנושא לעסוק בו .יחסית לאובייקטים אחרים בסביבתנו, ( )1
אפשר לזהותם בקלות רבה ועל-סמך רמזים מעטים ,למרות השינויים החלים בהם עם הזמן ,ואפשר להפיק מהם
מידע רב החיוני להישרדות (למשל ,מי אויב ומי חבר) .יש מדענים הסבורים כי המפתח להבנת האופן שבו אנו
יוצרים תקשורת טמון בפּ נִים ,כפי שמעיד מספרם הגדול של המחקרים שנערכו בתחום הבעות הפנים.
צ'רלס דארווין הקדיש תשומת לב רבה לחקר הבעות הפנים ,וטען שהן אוניברסליות ומּולדֹות במידה רבה. () 5
רעיונותיו של דארווין זכו לאישוש מדעי רק באמצע שנות השישים של המאה העשרים במחקריהם של אקמן () 10
ואיזרד .הם הראו למספר רב של אנשים בני ארצם צילומים של פנים וביקשו מהם לציין אילו רגשות מובעים
בצילומים .מתוך כלל הצילומים בחרו החוקרים את אלה שעליהם הייתה הסכמה נרחבת כי הם מביעים רגש
אחד פשוט ,והראו אותם לבני תרבויות וארצות שונות .התברר שלמרות ההבדלים התרבותיים זיהו רוב
הנשאלים את אותם הרגשות בתמונות .אף שבני אדם מסוגלים לקרוא גוונים רבים של משמעות בהבעות פנים,
הצליחו החוקרים להגדיר שש הבעות בסיסיות שהן אוניברסליות.
בעקבות תגליתם של אקמן ואיזרד ,פנו חוקרים אחרים לבדוק אם הבעות הפנים הן גם מולדות .נמצא כי
תינוקות שזה עתה נולדו מסוגלים להשתמש בכל שרירי הפנים שמבוגרים משתמשים בהם חוץ מבאחד ,וכי () 15
תינוקות בני 36שעות יכולים כבר לחקות הבעות של שמחה ,עצב ותדהמה .הרבה לפני שילדים דוברים או
מבינים שפה מילולית ,הם כבר ״דוברים״ ומבינים את שפת הפנים .בניסוי אחד תועדו במצלמת וידאו תינוקות ( )20
ששיחקו בצעצועים לא מּוּ כר ים בנוכחות אימותיהם .החוקרים לימדו את האימהות להציג שתי הבעות קבועות
-עידוד וחשש .נמצא כי הילדים פנו לשחק כשהאם חייכה ,אך נרתעו ,ואף החלו לבכות ,כשפניה הביעו דאגה.
היו מקרים שבהם תגובותיהם של התינוקות לא היו חד-משמעיות ,אך הרצה אטית של סרטי הווידאו הראתה
שבמקרים אלו הבעת הפנים של האם לא תאמה במדויק את הוראות החוקרים .נראה כי תגובת התינוקות
הושפעה מהבדל דק זה.
בתחילה רק רגשותיו של התינוק קובעים את הבעות הפנים שלו .רק מאוחר יותר הוא לומד מסביבתו את
הכללים המקובלים לביטוי רגשות .בערך בגיל שנה ילדים מתחילים ללמוד להימנע מחשיפת רגשות מסוימים, ( )25
בייחוד כעס ,וללבוש הבעות פנים מכוּו נות ,בעיקר חיוכים .הקשר ההדוק בין הבעת הפנים לרגש מתחיל
להתרופף ,אם כי לעולם איננו ניתק לגמרי .ביטוי מובהק לכך מצא אקמן אצל שחקני תאטרון שאומנו בשיטת
סטניסלבסקי .על פי שיטה זו על השחקן לשאוף להזדהות מוחלטת עם הדמות שהוא מגלם ,עד כדי כך שהוא
חווה באופן פיסי את החוויות העוברות על הדמות .אותם שחקנים דיווחו שכאשר התבקשו ללבוש הבעה
מסוימת ,הם חשו גם את הרגש שהיא אמורה להביע .הדבר אומת גם בעזרת מדדים אובייקטיביים לרגשות ,כגון
קצב פעימות הלב וטמפרטורת העור.
השאלות
. 19איזה מהנתונים הבאים מובא בקטע בתור ראיה לכך שמדענים סבורים כי המפתח להבנת הדרך שבה אנו יוצרים
תקשורת טמון בפּ נִים?
( )1הם מתייחסים אל הפנים כמו האמנים
( )2אפשר להפיק מהפנים מידע החיוני להישרדות
( )3הפנים ניתנים לזיהוי למרות שינויים שחלים בהם עם הזמן
( )4מחקרים רבים נערכו בתחום הבעות הפנים
© כל הזכויות שמורות למרכז ארצי לבחינות ולהערכה (ע"ר)
אין להעתיק או להפיץ בחינה זו או קטעים ממנה בכל צורה ובכל אמצעי ,או ללמדה -כולה או חלקים ממנה -בלא אישור בכתב מהמרכז הארצי לבחינות ולהערכה.