Page 10 - 0416
P. 10

‫מועד אפריל ‪2016‬‬  ‫	חשיבה מילולית ‪ -‬פרק ראשון	 ‪- 9 -‬‬

                              ‫קטע קריאה (שאלות ‪)23-19‬‬

                 ‫קראו בעיון את הקטע‪ ,‬וענו על השאלות שאחריו‪.‬‬

  ‫כמו האמנים‪ ,‬גם המדענים נמשכים ל  פּנִים האנושיים כנושא לעסוק בו‪ .‬יחסית לאובייקטים אחרים בסביבתנו‪,‬‬             ‫(‪	)1‬‬
‫אפשר לזהותם בקלות רבה ועל‪-‬סמך רמזים מעטים‪ ,‬למרות השינויים החלים בהם עם הזמן‪ ,‬ואפשר להפיק מהם‬

  ‫מידע רב החיוני להישרדות (למשל‪ ,‬מי אויב ומי חבר)‪ .‬יש מדענים הסבורים כי המפתח להבנת האופן שבו אנו‬
           ‫יוצרים תקשורת טמון בפּ נִים‪ ,‬כפי שמעיד מספרם הגדול של המחקרים שנערכו בתחום הבעות הפנים‪.‬‬

     ‫צ'רלס דארווין הקדיש תשומת לב רבה לחקר הבעות הפנים‪ ,‬וטען שהן אוניברסליות ומּולדֹות במידה רבה‪.‬‬               ‫(‪)	5‬‬
  ‫רעיונותיו של דארווין זכו לאישוש מדעי רק באמצע שנות השישים של המאה העשרים במחקריהם של אקמן‬                    ‫(‪)	10‬‬
 ‫ואיזרד‪ .‬הם הראו למספר רב של אנשים בני ארצם צילומים של פנים וביקשו מהם לציין אילו רגשות מובעים‬
 ‫בצילומים‪ .‬מתוך כלל הצילומים בחרו החוקרים את אלה שעליהם הייתה הסכמה נרחבת כי הם מביעים רגש‬

       ‫אחד פשוט‪ ,‬והראו אותם לבני תרבויות וארצות שונות‪ .‬התברר שלמרות ההבדלים התרבותיים זיהו רוב‬
‫הנשאלים את אותם הרגשות בתמונות‪ .‬אף שבני אדם מסוגלים לקרוא גוונים רבים של משמעות בהבעות פנים‪,‬‬

                                              ‫הצליחו החוקרים להגדיר שש הבעות בסיסיות שהן אוניברסליות‪.‬‬

     ‫בעקבות תגליתם של אקמן ואיזרד‪ ,‬פנו חוקרים אחרים לבדוק אם הבעות הפנים הן גם מולדות‪ .‬נמצא כי‬                     ‫	‬
    ‫תינוקות שזה עתה נולדו מסוגלים להשתמש בכל שרירי הפנים שמבוגרים משתמשים בהם חוץ מבאחד‪ ,‬וכי‬                   ‫(‪)	15‬‬
     ‫תינוקות בני ‪ 36‬שעות יכולים כבר לחקות הבעות של שמחה‪ ,‬עצב ותדהמה‪ .‬הרבה לפני שילדים דוברים או‬
‫מבינים שפה מילולית‪ ,‬הם כבר ״דוברים״ ומבינים את שפת הפנים‪ .‬בניסוי אחד תועדו במצלמת וידאו תינוקות‬                ‫(‪	)20‬‬
‫ששיחקו בצעצועים לא מּוּ  כר ים בנוכחות אימותיהם‪ .‬החוקרים לימדו את האימהות להציג שתי הבעות קבועות‬
 ‫‪ -‬עידוד וחשש‪ .‬נמצא כי הילדים פנו לשחק כשהאם חייכה‪ ,‬אך נרתעו‪ ,‬ואף החלו לבכות‪ ,‬כשפניה הביעו דאגה‪.‬‬
 ‫היו מקרים שבהם תגובותיהם של התינוקות לא היו חד‪-‬משמעיות‪ ,‬אך הרצה אטית של סרטי הווידאו הראתה‬
    ‫שבמקרים אלו הבעת הפנים של האם לא תאמה במדויק את הוראות החוקרים‪ .‬נראה כי תגובת התינוקות‬

                                                                                          ‫הושפעה מהבדל דק זה‪.‬‬

       ‫בתחילה רק רגשותיו של התינוק קובעים את הבעות הפנים שלו‪ .‬רק מאוחר יותר הוא לומד מסביבתו את‬                    ‫	‬
   ‫הכללים המקובלים לביטוי רגשות‪ .‬בערך בגיל שנה ילדים מתחילים ללמוד להימנע מחשיפת רגשות מסוימים‪,‬‬                ‫(‪	)25‬‬

        ‫בייחוד כעס‪ ,‬וללבוש הבעות פנים מכוּו נות‪ ,‬בעיקר חיוכים‪ .‬הקשר ההדוק בין הבעת הפנים לרגש מתחיל‬
  ‫להתרופף‪ ,‬אם כי לעולם איננו ניתק לגמרי‪ .‬ביטוי מובהק לכך מצא אקמן אצל שחקני תאטרון שאומנו בשיטת‬
   ‫סטניסלבסקי‪ .‬על פי שיטה זו על השחקן לשאוף להזדהות מוחלטת עם הדמות שהוא מגלם‪ ,‬עד כדי כך שהוא‬

       ‫חווה באופן פיסי את החוויות העוברות על הדמות‪ .‬אותם שחקנים דיווחו שכאשר התבקשו ללבוש הבעה‬
‫מסוימת‪ ,‬הם חשו גם את הרגש שהיא אמורה להביע‪ .‬הדבר אומת גם בעזרת מדדים אובייקטיביים לרגשות‪ ,‬כגון‬

                                                                              ‫קצב פעימות הלב וטמפרטורת העור‪.‬‬

                 ‫השאלות‬

‫‪ .	19‬איזה מהנתונים הבאים מובא בקטע בתור ראיה לכך שמדענים סבורים כי המפתח להבנת הדרך שבה אנו יוצרים‬

                                                                                             ‫תקשורת טמון בפּ נִים?‬

                                      ‫(‪ )1‬הם מתייחסים אל הפנים כמו האמנים‬                                             ‫	‬
                              ‫(‪ )2‬אפשר להפיק מהפנים מידע החיוני להישרדות‬                                              ‫	‬
                 ‫(‪ )3‬הפנים ניתנים לזיהוי למרות שינויים שחלים בהם עם הזמן‬                                              ‫	‬
                                                                                                                      ‫	‬
                                 ‫(‪ )4‬מחקרים רבים נערכו בתחום הבעות הפנים‬

                                                                                       ‫© כל הזכויות שמורות למרכז ארצי לבחינות ולהערכה (ע"ר)‬

‫אין להעתיק או להפיץ בחינה זו או קטעים ממנה בכל צורה ובכל אמצעי‪ ,‬או ללמדה ‪ -‬כולה או חלקים ממנה ‪ -‬בלא אישור בכתב מהמרכז הארצי לבחינות ולהערכה‪.‬‬
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15