Page 8 - 0416
P. 8

‫מועד אפריל ‪2016‬‬  ‫	חשיבה מילולית ‪ -‬פרק ראשון	 ‪- 7 -‬‬

    ‫על פי ז'אן פול סארטר‪ ,‬האדם הוא סך בחירותיו‪ .‬אדם הנתלה בגורמים חיצוניים כלשהם‪ ,‬יהיו אלו נורמות‬               ‫‪.	13‬‬
‫חברתיות‪ ,‬אידאולוגיה או כל עוגן שייכות אחר‪ ,‬משיל מעצמו חלק מהאחריות על מעשיו ואינו מממש את חירותו‬

                                                           ‫בכל אחת מהכרעותיו‪ .‬מי שנוהג כך אינו אדם אותנטי‪.‬‬

                 ‫לפי סארטר‪ ,‬מיהו אדם אותנטי?‬                                                                    ‫	‬

                                           ‫(‪ )1‬אדם שהוא סך בחירותיו‬                                                   ‫	‬
                               ‫(‪ )2‬אדם המממש את חירותו בהכרעותיו‬                                                      ‫	‬
                 ‫(‪ )3‬אדם בעל אידאולוגיה מוצקה ורגש שייכות מפותח‬                                                       ‫	‬
                     ‫(‪ )4‬אדם הפועל במוצהר בניגוד לנורמות חברתיות‬                                                      ‫	‬

‫תלמידי כיתה ח‪ 1‬למדו צרפתית אצל המורה אפרים‪ ,‬ותלמידי כיתה ח‪ 2‬למדו צרפתית אצל המורה יאיר‪ .‬במבחן‬                   ‫‪	.14‬‬
‫הארצי בצרפתית היה ממוצע ציוניהם של תלמידי כיתה ח‪ 1‬גבוה מממוצע ציוניהם של תלמידי כיתה ח‪ .2‬מנהלת‬
‫בית הספר שיערה ששיטות ההוראה של אפרים יעילות יותר משיטותיו של יאיר‪ .‬סגנית המנהלת שיערה‪ ,‬לעומת‬                           ‫	‬

                               ‫זאת‪ ,‬שתלמידי כיתה ח‪ 1‬לומדים למבחנים בחריצות רבה יותר מתלמידי כיתה ח‪.2‬‬                ‫	‬

                                                    ‫איזה מן הנתונים הבאים מחליש את שתי ההשערות גם יחד?‬

 ‫(‪ )	1‬ממוצע ציוניהם של תלמידי כיתה ח‪ ,3‬שגם הם למדו אצל המורה יאיר‪ ,‬היה נמוך הן מממוצע ציוניהם של‬                      ‫	‬
                                               ‫תלמידי כיתה ח‪ 1‬והן מממוצע ציוניהם של תלמידי כיתה ח‪2‬‬

   ‫(‪ 	)2‬במבחן הארצי בהיסטוריה היה ממוצע ציוניהם של תלמידי כיתה ח‪ 2‬גבוה מממוצע ציוניהם של תלמידי‬
                                                    ‫כיתה ח‪ ,1‬ותלמידי שתי הכיתות למדו אצל המורה דורון‬

‫(‪ 	)3‬רבים מתלמידי כיתה ח‪ 1‬באים ממשפחות דוברות צרפתית‪ ,‬ואילו בכיתה ח‪ 2‬אף אחד מן התלמידים לא בא‬
                                                                                    ‫ממשפחה דוברת צרפתית‬

    ‫(‪ )4‬בחודש שקדם למבחן הארצי בצרפתית נעדר המורה אפרים בשל מחלה‪ ,‬והמורה יאיר מילא את מקומו	‬

‫הפרשן לעניינים מדיניים בעיתון במדינה אירופית‪" :‬ריחו המבאיש של תרגיל יחצני עולה באפי כאשר בדיוק בעת‬              ‫‪	.15‬‬
    ‫שאוזלת ידו המתמשכת של השר בתקופת כהונתו מתחילה להיחשף‪ ,‬כותרות העיתונים עוסקות כולן בבעיות‬
                                                                              ‫בחייו האישיים של יריבו הפוליטי‪".‬‬

‫באיזה מצב מן המצבים הבאים הבעייתיות המתוארת היא הדומה ביותר לבעייתיות שהפרשן עומד עליה?‬                               ‫	‬

  ‫(‪ )1‬בעיתון כלכלי מתפרסמת כתבה המדווחת כי רשת חנויות שקיבלה משלוח גדול של סחורה פגומה אמנם‬
                          ‫מכרה את הסחורה במחירים מוזלים‪ ,‬אך לא יידעה את לקוחותיה בדבר הפגמים‬

   ‫(‪ )2‬כאשר מתברר שלאחת התרופות שייצרה חברת תרופות מסוימת יש תופעות לוואי חמורות‪ ,‬מתפרסם כי‬
          ‫עובדי החברה המתחרה מצויים בהליכים משפטיים נגד מעסיקיהם בגין תנאי עבודה לא נאותים‬

 ‫(‪ )3‬כשבוע לפני מעצר בנו של ראש ארגון פשע בגין עברות קשות‪ ,‬מתפרסמת כתבה מעוררת אמפתיה על חייו‬
                                                                                           ‫הטרגיים של האב‬

‫(‪ )4‬בכתב עת מדעי מתפרסמת כתבה על כשלים בביצוע מחקר מסוים‪ ,‬בדיוק בשעה שעורך כתב העת מתמודד‬
                                                         ‫מול עורך המחקר על תפקיד בכיר במועצה מדעית‬

                                                                                       ‫© כל הזכויות שמורות למרכז ארצי לבחינות ולהערכה (ע"ר)‬

‫אין להעתיק או להפיץ בחינה זו או קטעים ממנה בכל צורה ובכל אמצעי‪ ,‬או ללמדה ‪ -‬כולה או חלקים ממנה ‪ -‬בלא אישור בכתב מהמרכז הארצי לבחינות ולהערכה‪.‬‬
   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13