Page 15 - 0416
P. 15
מועד אפריל 2016 - 14 - חשיבה מילולית -פרק שנ י
"בית הדובונים" ,ספר הילדים השני של אלכסנדר סקוט ,נמכר במספר קטן של עותקים יחסית לספר הילדים .9
הראשון שלו" ,כלבי הים" .בהוצאת הספרים שיערו שמכירות הספר "בית הדובונים" לא עלו יפה משום שהספר
שווק במחיר גבוה ממחירו של הספר "כלבי הים".
איזו מן העובדות הבאות אינה מבססת השערה חלופית להשערה זו?
( )1ספרו השלישי של סקוט" ,דג הזהב" ,שווק במחיר זול ממחירי "בית הדובונים" ו"כלבי הים" כאחד ,והוא
נמכר במספר עותקים גדול משני הספרים האלה
( )2הספר "כלבי הים" הודפס באותיות גדולות ולווה באיורים צבעוניים ,ואילו הספר "בית הדובונים" הודפס
באותיות קטנות וללא איורים כלל
( )3בספר "בית הדובונים" הגיבור הוא נוכל מרושע ,ואילו בספר "כלבי הים" הגיבור הוא דמות בעלת תכונות
חיוביות וקל להזדהות אתו
( )4שלא כ"בית הדובונים" ,הספר "כלבי הים" יצא לאור בתחילת החופש הגדול ,זמן שבו הורים רבים מחפשים
בחנויות ספרים לילדיהם
. 10בכל שנה שבה יורדים ממטרים חזקים בחורף ,התוצרת החקלאית מתמעטת ועקב כך מחיריה בשווקים עולים.
איזה מן המקרים הבאים סותר את האמור לעיל בוודאות?
( )1בחורף שעבר לא התמעטה התוצרת החקלאית ,אך מחיריה בשווקים עלו
( )2בחורף שעבר ירדו ממטרים חזקים ,אך מחירי התוצרת החקלאית בשווקים לא עלו
( )3בחורף שעבר לא ירדו ממטרים חזקים ,אך מחירי התוצרת החקלאית בשווקים עלו
( )4בחורף שעבר לא ירדו ממטרים חזקים ,אך התוצרת החקלאית התמעטה
בפסק דין כתב השופט" :מוכן אני להניח כי לא היה בכוונת מעסיקו של העותר להפלותו לרעה כאשר נקבע שכרו. . 11
אך כוונת המעסיק אינה מעלה ואינה מורידה בעניין שעלינו לפסוק בו ,שכן המבחן לבדיקת קיומה או אי-קיומה
של אפליה הוא אובייקטיבי ולא סובייקטיבי .לצורך קביעת קיומה של אפליה יש לבחון את התוצאה הסופית,
כפי שהיא מצטיירת במציאות".
איזו מהטענות הבאות עולה מן הציטוט?
( )1גם אם עובד חש שהופלה ,יש לבחון אם הנתונים האובייקטיביים מעידים שהמעסיק התכוון להפלותו
( )2די לבחון את מצבו של עובד לעומת מצבם של עובדים אחרים כדי לקבוע שהופלה ,גם אם לא הייתה כוונה
להפלותו
( )3ייתכן שעובד יחוש מופלה גם אם אין עדויות שהמעסיק הפלה אותו
( )4גם אם אין ראיה שעובד הופלה בכוונה ,אפשר להסתפק בקיומה של אפליה כדי להסיק שהייתה גם כוונה
להפלותו
© כל הזכויות שמורות למרכז ארצי לבחינות ולהערכה (ע"ר)
אין להעתיק או להפיץ בחינה זו או קטעים ממנה בכל צורה ובכל אמצעי ,או ללמדה -כולה או חלקים ממנה -בלא אישור בכתב מהמרכז הארצי לבחינות ולהערכה.