Page 9 - 0416
P. 9

‫מועד אפריל ‪2016‬‬  ‫	חשיבה מילולית ‪ -‬פרק ראשו	ן ‪- 8 -‬‬

      ‫בסוף המאה השמונה עשרה‪ ,‬עם עליית המשטר הליברלי בארצות הברית‪ ,‬דעך השימוש בשם‪-‬עט בעיתונות‬                       ‫‪.	16‬‬
‫האמריקנית‪ .‬דעיכתו מרמזת כי באופן אירוני‪ ,‬השיח השמרני שרווח קודם לכן‪ ,‬ודגל בקהילתיות‪ ,‬היה נוח יחסית‬

          ‫לפובליציסטים שביקשו לשמור על פרטיותם ולהסתתר מאחורי זהות בדויה ‪ -‬נוח יותר מן הדמוקרטיה‬
‫הליברלית‪ ,‬שאף על פי שהעלתה על נס את הפרט ואת ערך הפרטיות‪ ,‬לא הייתה יכולה לשאת פגיעה כזאת בערך‬

                                                                                                         ‫השקיפות‪.‬‬

                 ‫מהי האירוניה שהפסקה מתארת?‬                                                                        ‫	‬

       ‫(‪ )1‬דווקא השיח השמרני‪ ,‬שעסק בציבורי ולא בפרטי‪ ,‬הוא שעיצב את נורמות השמירה על פרטיותם של‬
                                              ‫פובליציסטים בשנותיה הראשונות של הדמוקרטיה הליברלית‬

‫(‪ )2‬דווקא השיח השמרני‪ ,‬שהעמיד במוקד את הקהילה‪ ,‬אפשר לכותבים פרטיות‪ ,‬פרטיות שכבר לא התאפשרה‬
                                                               ‫במשטר החדש‪ ,‬שהיה אמור לקדש את הפרט‬

     ‫(‪ )3‬דעיכתו של השימוש בשם‪-‬עט‪ ,‬המאפשר להסתתר מאחורי זהות בדויה‪ ,‬מרמזת דווקא על העדפתו של‬
                                                                ‫המשטר הליברלי את הפרטי על פני הציבורי‬

  ‫(‪ )4‬ההסתתרות מאחורי זהות בדויה‪ ,‬שאפשרה את שמירת הפרטיות של הפובליציסטים‪ ,‬דווקא עלתה בקנה‬
                                                                ‫אחד עם האידאולוגיה הקהילתית השמרנית‬

       ‫בניסוי צפו נבדקים באדם המרמה אדם אחר‪ ,‬ולאחר מכן נתבקשו לספר על כך לאדם שרומה‪ .‬בעת שצפו‬                      ‫‪.	17‬‬
‫הנבדקים במעשה הרמייה נרשמה עלייה בקצב פעימות הלב שלהם‪ ,‬ואולם מיד לאחר שהעבירו את המידע על כך‬

     ‫לאדם שרומה‪ ,‬חזר לבם לפעום בקצב הרגיל‪ .‬על פי ממצאים אלו וכמה הנחות‪ ,‬הסיקו החוקרים שערכו את‬
                              ‫הניסוי שלתחושה של תיקון עוול חברתי יכולה להיות השפעה חיובית על הבריאות‪.‬‬

‫שלוש מההנחות הבאות נמנות עם ההנחות שהביאו את החוקרים לידי מסקנתם‪ .‬מה ההנחה הנותרת?‬                                 ‫	‬

                        ‫(‪ )1‬אדם המספר לאדם שרומה על התרמית חש שהוא מתקן בכך עוול חברתי‬
                     ‫(‪ )2‬השבת קצב פעימות הלב לקצב הרגיל היא בגדר השפעה חיובית על הבריאות‬

                                     ‫(‪ )3‬בעת הצפייה באדם המרמה אדם אחר קצב פעימות הלב גובר‬
‫(‪ )4‬העובדה שהנבדקים סיפרו לאדם שרומה על התרמית היא שגרמה ללבם לשוב לפעום בקצב הרגיל	‬

‫האם ראוי שאדם שעשה מעשה רע יסבול? לפי האינטואיציה של רובנו‪ ,‬התשובה חיובית‪ :‬בהינתן שני מצבים‪,‬‬                       ‫‪.	18‬‬
‫שבאחד מהם רוצח חי חיי אושר לאחר שרצח ובאחר הוא סובל‪ ,‬נרגיש רובנו כי המצב השני הוא הצודק יותר‪.‬‬
‫ברם‪ ,‬הפילוסוף ויקטור טדרוס טוען כי אמנם בדרך כלל הכרה באשמה מלווה בסבל‪ ,‬אך הדבר היחיד שבאמת‬

                     ‫חשוב מבחינת הצדק הוא שאנשים שעשו דבר רע יכירו בהיותו רע‪ ,‬בין שיסבלו ובין שלא‪.‬‬

                 ‫איזו מהטענות הבאות סותרת את עמדתו של טדרוס?‬                                                       ‫	‬

 ‫(‪ )1‬מצב שבו רוצח מכיר בעובדה שעשה דבר פסול וחש סבל אינו בהכרח צודק יותר ממצב שבו הוא מכיר בכך‬
                                                                                             ‫אך אינו חש סבל‬

‫(‪ )2‬מצב שבו רוצח מכיר בעובדה שעשה דבר פסול וחש סבל אינו צודק יותר ממצב שבו הוא אינו מכיר בכך וחי‬
                                                                                                     ‫חיי אושר‬

‫(‪ )3‬מצב שבו רוצח חי חיי סבל אך אינו מכיר בעובדה שעשה דבר פסול אינו בהכרח צודק יותר ממצב שבו הוא‬
                                                                                 ‫אינו מכיר בכך וחי חיי אושר‬

  ‫(‪ )4‬מצב שבו רוצח חי חיי סבל אך אינו מכיר בעובדה שעשה דבר פסול אינו צודק יותר ממצב שבו הוא מכיר‬
                                                                                        ‫בכך אך אינו חש סב 	ל‬

                                                                                       ‫© כל הזכויות שמורות למרכז ארצי לבחינות ולהערכה (ע"ר)‬

‫אין להעתיק או להפיץ בחינה זו או קטעים ממנה בכל צורה ובכל אמצעי‪ ,‬או ללמדה ‪ -‬כולה או חלקים ממנה ‪ -‬בלא אישור בכתב מהמרכז הארצי לבחינות ולהערכה‪.‬‬
   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14