Page 7 - 0416
P. 7

‫מועד אפריל ‪2016‬‬  ‫	חשיבה מילולית ‪ -‬פרק ראשו	ן ‪- 6 -‬‬

‫רואה בנושא שבחר לעבודת הדוקטורט שלו‪“ ,‬הנוף ההררי בשירתו‬  ‫כי עודד הוא מטפס הרים נלהב‪,‬‬                            ‫‪.	9‬‬

                 ‫בין תחביביהם לבין עיסוקם האקדמי‪.‬‬        ‫עם מי‬  ‫של גילטון“‪ ,‬הוכחה לכך שהוא‬                       ‫	‬
                                                                                                                  ‫	‬
                                 ‫(‪ )1‬לולא ידעתי ‪ /‬הייתי ‪ /‬נמנה ‪ /‬שמשלבים‬                                          ‫	‬
                       ‫(‪ )2‬מאחר שידוע לי ‪ /‬אינני ‪ /‬נמנה ‪ /‬שמשלבים תמיד‬                                            ‫	‬
                 ‫(‪ )3‬מאחר שידוע לי ‪ /‬אני ‪ /‬אינו נמנה ‪ /‬שמקפידים להפריד‬                                            ‫	‬
                  ‫(‪ )4‬לולא ידעתי ‪ /‬הייתי ‪ /‬אינו נמנה ‪ /‬שמקפידים להפריד‬

   ‫שלושת הצבעים צהוב‪ ,‬כחול ואדום הם צבעי יסוד‪ ,‬ושלושת הצבעים ירוק‪ ,‬סגול וכתום אינם צבעי יסוד‪.‬‬                   ‫‪.	10‬‬
‫דינה מצאה במחסן ארבעה מכלים ובהם ארבעה צבעים שונים מתוך ששת הצבעים שהוזכרו לעיל‪ ,‬צבע אחד‬
                                                                                                                    ‫	‬
                                                                                                      ‫בכל כלי‪.‬‬      ‫	‬

                                                               ‫מה נכון בוודאות לגבי הצבעים שמצאה דינה?‬                  ‫	‬

                                                                                                                    ‫	‬

                               ‫(‪ )1‬לכל היותר אחד מהם אינו צבע יסוד‬                                                    ‫	‬
                 ‫(‪ )2‬שניים מהם הם צבעי יסוד ושניים אינם צבעי יסוד‬

                                       ‫(‪ )3‬רק אחד מהם הוא צבע יסוד‬
                                   ‫(‪ )4‬לפחות אחד מהם אינו צבע יסוד‬

‫תעשיית הבשר ברחבי העולם גורמת לפליטה של יותר גזי חממה לאטמוספרה מכמעט כל מקור אחר‪ .‬על סמך‬                       ‫‪.	11‬‬
‫נתונים של ארגון המזון והחקלאות של האו"ם מעריכים שתעשיית הבשר "תורמת" כיום כשמונה עשר אחוזים‬

        ‫מסך כל הכמות העולמית השנתית של גזי החממה‪ .‬בכך היא שנייה במידת הזיהום רק לתחנות הכוח‪.‬‬

                 ‫על פי האמור בפסקה‪ ,‬איזו מן הטענות הבאות נכונה?‬                                                 ‫	‬

                                                       ‫(‪ )1‬אפילו תחנות הכוח מזהמות פחות מתעשיית הבשר‬
                         ‫(‪ )2‬מלבד תחנות הכוח‪ ,‬אין גורם שאחראי לפליטת גזי חממה יותר מתעשיית הבשר‬
‫(‪ )3‬בעבר הייתה תעשיית הבשר הגורם המזהם ביותר‪ ,‬אך כיום "תורמת" תעשייה זו רק שמונה עשר אחוזים‬

                                                                     ‫מכמות הגזים הנפלטים לאטמוספרה‬
‫(‪ )4‬תעשיית הבשר אחראית לשמונה עשר אחוזים מכמות גזי החממה הנפלטים לאטמוספרה‪ ,‬ואילו את שאר‬

                                                                              ‫הכמות פולטות תחנות הכוח‬

   ‫הסיפור "הברווזון המכוער" מאת הנס כריסטיאן אנדרסן מספר על ברווזון שנרדף בשל מראהו‪ ,‬השונה ממראם‬                ‫‪.	12‬‬
‫של אחיו הברווזונים ונחשב מכוער‪ .‬כשהברווזון מתבגר מתברר שאין הוא ברווז כלל‪ ,‬כי אם ברבור‪ ,‬והוא נערץ על‬

 ‫הכול בשל יופיו‪ .‬יש הטועים לחשוב כי לקחו של הסיפור הוא שאין לשפוט אדם על סמך מראהו החיצוני‪ ,‬אולם‬
                                                 ‫סופו של הסיפור ("כשהברווזון מתבגר‪ )"...‬אינו מתאים ללקח זה‪.‬‬

                 ‫איזו מההצעות הבאות לסוף חלופי לסיפור תאפשר להפיק ממנו את הלקח הזה?‬                             ‫	‬

     ‫(‪ )1‬והנה‪ ,‬בבגרותו נישא הברווזון לבת זוג יפהפייה‪ ,‬שנודעה בכל האגם בזכות המראה החיצוני שלה‬                         ‫	‬
                   ‫(‪ )2‬הברווזון מחלץ את חבריו מצרה פעם אחר פעם וגדל להיות ברווז אהוב בזכות כך‬

                ‫(‪ )3‬בסופו של דבר מתגלה שהברווזון עטה תחפושת‪ ,‬ומתחתיה מסתתר ברווזון יפה תואר‬
‫(‪ )4‬אל האגם באות חיות טרף וטורפות את כל אחיו יפי התואר של הברווזון‪ ,‬אך בו אין הן פוגעות לרע 	ה‬

                                                                                       ‫© כל הזכויות שמורות למרכז ארצי לבחינות ולהערכה (ע"ר)‬

‫אין להעתיק או להפיץ בחינה זו או קטעים ממנה בכל צורה ובכל אמצעי‪ ,‬או ללמדה ‪ -‬כולה או חלקים ממנה ‪ -‬בלא אישור בכתב מהמרכז הארצי לבחינות ולהערכה‪.‬‬
   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12