Page 10 - 0214
P. 10

‫מועד פברואר ‪2014‬‬  ‫	חשיבה מילולית ‪ -‬פרק ראשו	ן ‪- 9 -‬‬

                               ‫קטע קריאה (שאלות ‪)23-19‬‬

                  ‫קראו בעיון את הקטע‪ ,‬וענו על השאלות שאחריו‪.‬‬

   ‫בתרבות המערבית המודרנית מקובלת התפיסה שהתקדמות הזמן היא תהליך קווי וחד‪-‬כיווני‪ .‬אולם לא תמיד‬                  ‫(‪	)1‬‬
  ‫היה הדבר כך‪ .‬ההיסטוריון אהרון גורביץ' מתאר מושגי זמן בעלי מבנה מחזורי שרווחו בחברה האירופית שלפני‬             ‫(‪	)5‬‬
‫ימי הביניים‪ .‬על פי תיאורו‪ ,‬מושגי זמן כאלה מקובלים עד היום בקרב חברות מסורתיות המתבססות על חקלאות‪.‬‬
 ‫קיימים יחסי גומלין בין תפיסת הזמן המחזורית לבין אופייה ה"אורגני" של החברה‪ ,‬מכיוון שהעבודה החקלאית‬
   ‫מכתיבה תלות של קצב הפעילות האנושית במקצבים המחזוריים של הטבע‪ ,‬ומשום שאותה תפיסת זמן תורמת‬
   ‫להידוק הקשר שבין האדם לבין המסגרת המשפחתית שבה נולד‪ .‬בחברה שבה שולטת תפיסת הזמן המחזורית‪,‬‬
 ‫לחיי האדם היחיד כשלעצמם משמעות פחותה‪ .‬בחברה כזו יש משמעות רק לחיים כחלק מקבוצה המממשת את‬

                                                                      ‫קיומה מחדש בכל דור ודור‪ ,‬כלומר המשפחה‪.‬‬

 ‫גורביץ' מתחקה אחר התהליך ההדרגתי שבו אימצה התרבות המערבית את תפיסת הזמן הקווית‪ .‬מקורו הרעיוני‬                     ‫	‬
    ‫של התהליך הוא בהיסטוריוגרפיה (כתיבת ההיסטוריה) הנוצרית‪ ,‬שהציבה מאורע היסטורי חד‪-‬פעמי ‪ -‬הולדת‬                ‫(‪	)10‬‬
        ‫ישו ‪ -‬כנקודה קבועה‪ ,‬המסמנת אירוע שהזמן אינו יכול עוד לשוב אליו‪ .‬אמנם‪ ,‬בראשית ימי הכנסייה היו‬
                                                                                                                ‫(‪	)15‬‬
 ‫ניסיונות להציב תפיסת זמן שהיא גם נוצרית וגם מחזורית‪ ,‬כמו השקפתו של אב הכנסייה אוריגנס‪ ,‬ולפיה העולם‬
       ‫נברא ונחרב חליפות‪ ,‬ובכל מחזור כזה מופיע ישו וגואל את העולם מן החטא‪ .‬הרחבה כזו של מעגלי החיים‬             ‫(‪	)20‬‬
       ‫האנושיים לקני מידה קוסמיים דומה לתפיסת הזמן שהתפתחה בהודו‪ ,‬ועל פיה תולדות העולם הן שרשרת‬

 ‫אינסופית של מחזורי התהוות וכליה‪ .‬ואולם הכנסייה הנוצרית דחתה את תפיסתו של אוריגנס‪ ,‬ובמקביל קיבלה‬
  ‫את עמדתו של אוגוסטינוס‪ ,‬ולפיה האירועים ההיסטוריים (ובכללם לידת ישו וצליבתו) הם חד‪-‬פעמיים‪ .‬בספרו‬
‫"עיר האלוהים" אוגוסטינוס מצביע על הגדרת זמן המבוססת על פרשנות נוצרית שהוא מציע למהלך ההיסטוריה‪.‬‬
  ‫לדבריו‪ ,‬ההיסטוריה האנושית היא סיפור המשלב שתי קהילות אנושיות נבדלות‪ ,‬שהוא מכנה "העיר השמימית"‬

    ‫ו"העיר הארצית"‪ .‬בני העיר השמימית הם קומץ נבחרי האל‪ ,‬שיגיעו בסופו של דבר לגן עדן‪ .‬לעומתם‪ ,‬רוב בני‬
‫האדם מתאפיינים בחטא וברוע‪ .‬אוגוסטינוס טוען שתהליך ההיפרדות של שתי הערים זו מזו מגדיר את הזמן כקו‬

                                                                                       ‫ישר של התפתחות הדרגתית‪.‬‬

    ‫יש הרואים בתפיסת הזמן שפיתח והשריש אוגוסטינוס את המקור לאופן שבו נתפס הזמן בחברות המערביות‬                     ‫	‬
     ‫החילוניות כיום‪ .‬ואולם‪ ,‬לעומתן‪ ,‬דווקא הכנסייה הנוצרית המודרנית משלבת בהתנהלותה את שתי תפיסות‬                ‫(‪	)25‬‬
‫הזמן‪ :‬היא מתייחסת לסיפור הגאולה הקווי‪ ,‬אבל מקיימת את הלוח המחזורי של החגים והתפילות‪ .‬יתרה מזאת‪,‬‬
‫גם תפיסת הזמן ההיסטורי של הכנסייה לא איבדה לחלוטין את אופיה המחזורי‪ .‬בהיסטוריוגרפיה הנוצרית מאז‬
    ‫ימי הביניים המאוחרים היה תפקיד חשוב לרעיון ה"ּפֶרה‪-‬פיגורציה"‪ ,‬ועל פיו מאורעות בברית הישנה מבשרים‬

       ‫ומסמלים מאורעות מאוחרים יותר בברית החדשה‪ .‬ביטוי לתפיסה זו אפשר למצוא במודל נפוץ של ציורים‬
  ‫בכנסיות במאות השנים האחרונות‪ ,‬המציב נושא מהברית הישנה מול נושא מהברית החדשה‪ ,‬כמו למשל סיפור‬

                    ‫מכירת יוסף בידי אחיו כנגד סיפור הסגרתו של ישו לשלטונות רומי‪ ,‬המתואר בברית החדשה‪.‬‬

                  ‫השאלות‬

                  ‫‪ .	19‬לפי הפסקה הראשונה‪ ,‬חברה בעלת אופי "אורגני" היא חברה ‪-‬‬

           ‫(‪ )1‬המבוססת על עבודה חקלאית ואשר למסגרת המשפחתית מיוחס בה ערך רב‬                                           ‫	‬
‫(‪ )2‬המבוססת על עבודה חקלאית ואשר לחיי האדם היחיד יש בה משמעות רבה כשלעצמם‬                                             ‫	‬
                                                                                                                      ‫	‬
                             ‫(‪ )3‬שבה תפיסות הזמן השונות אינן משפיעות על אופי החברה‬                                    ‫	‬
                                      ‫(‪ )4‬שבה תפיסת הזמן הקווי משפיעה על אופי החברה‬

                                                                                       ‫© כל הזכויות שמורות למרכז ארצי לבחינות ולהערכה (ע"ר)‬

‫אין להעתיק או להפיץ בחינה זו או קטעים ממנה בכל צורה ובכל אמצעי‪ ,‬או ללמדה ‪ -‬כולה או חלקים ממנה ‪ -‬בלא אישור בכתב מהמרכז הארצי לבחינות ולהערכה‪.‬‬
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15