Page 10 - 0214
P. 10
מועד פברואר 2014 חשיבה מילולית -פרק ראשו ן - 9 -
קטע קריאה (שאלות )23-19
קראו בעיון את הקטע ,וענו על השאלות שאחריו.
בתרבות המערבית המודרנית מקובלת התפיסה שהתקדמות הזמן היא תהליך קווי וחד-כיווני .אולם לא תמיד ( )1
היה הדבר כך .ההיסטוריון אהרון גורביץ' מתאר מושגי זמן בעלי מבנה מחזורי שרווחו בחברה האירופית שלפני ( )5
ימי הביניים .על פי תיאורו ,מושגי זמן כאלה מקובלים עד היום בקרב חברות מסורתיות המתבססות על חקלאות.
קיימים יחסי גומלין בין תפיסת הזמן המחזורית לבין אופייה ה"אורגני" של החברה ,מכיוון שהעבודה החקלאית
מכתיבה תלות של קצב הפעילות האנושית במקצבים המחזוריים של הטבע ,ומשום שאותה תפיסת זמן תורמת
להידוק הקשר שבין האדם לבין המסגרת המשפחתית שבה נולד .בחברה שבה שולטת תפיסת הזמן המחזורית,
לחיי האדם היחיד כשלעצמם משמעות פחותה .בחברה כזו יש משמעות רק לחיים כחלק מקבוצה המממשת את
קיומה מחדש בכל דור ודור ,כלומר המשפחה.
גורביץ' מתחקה אחר התהליך ההדרגתי שבו אימצה התרבות המערבית את תפיסת הזמן הקווית .מקורו הרעיוני
של התהליך הוא בהיסטוריוגרפיה (כתיבת ההיסטוריה) הנוצרית ,שהציבה מאורע היסטורי חד-פעמי -הולדת ( )10
ישו -כנקודה קבועה ,המסמנת אירוע שהזמן אינו יכול עוד לשוב אליו .אמנם ,בראשית ימי הכנסייה היו
( )15
ניסיונות להציב תפיסת זמן שהיא גם נוצרית וגם מחזורית ,כמו השקפתו של אב הכנסייה אוריגנס ,ולפיה העולם
נברא ונחרב חליפות ,ובכל מחזור כזה מופיע ישו וגואל את העולם מן החטא .הרחבה כזו של מעגלי החיים ( )20
האנושיים לקני מידה קוסמיים דומה לתפיסת הזמן שהתפתחה בהודו ,ועל פיה תולדות העולם הן שרשרת
אינסופית של מחזורי התהוות וכליה .ואולם הכנסייה הנוצרית דחתה את תפיסתו של אוריגנס ,ובמקביל קיבלה
את עמדתו של אוגוסטינוס ,ולפיה האירועים ההיסטוריים (ובכללם לידת ישו וצליבתו) הם חד-פעמיים .בספרו
"עיר האלוהים" אוגוסטינוס מצביע על הגדרת זמן המבוססת על פרשנות נוצרית שהוא מציע למהלך ההיסטוריה.
לדבריו ,ההיסטוריה האנושית היא סיפור המשלב שתי קהילות אנושיות נבדלות ,שהוא מכנה "העיר השמימית"
ו"העיר הארצית" .בני העיר השמימית הם קומץ נבחרי האל ,שיגיעו בסופו של דבר לגן עדן .לעומתם ,רוב בני
האדם מתאפיינים בחטא וברוע .אוגוסטינוס טוען שתהליך ההיפרדות של שתי הערים זו מזו מגדיר את הזמן כקו
ישר של התפתחות הדרגתית.
יש הרואים בתפיסת הזמן שפיתח והשריש אוגוסטינוס את המקור לאופן שבו נתפס הזמן בחברות המערביות
החילוניות כיום .ואולם ,לעומתן ,דווקא הכנסייה הנוצרית המודרנית משלבת בהתנהלותה את שתי תפיסות ( )25
הזמן :היא מתייחסת לסיפור הגאולה הקווי ,אבל מקיימת את הלוח המחזורי של החגים והתפילות .יתרה מזאת,
גם תפיסת הזמן ההיסטורי של הכנסייה לא איבדה לחלוטין את אופיה המחזורי .בהיסטוריוגרפיה הנוצרית מאז
ימי הביניים המאוחרים היה תפקיד חשוב לרעיון ה"ּפֶרה-פיגורציה" ,ועל פיו מאורעות בברית הישנה מבשרים
ומסמלים מאורעות מאוחרים יותר בברית החדשה .ביטוי לתפיסה זו אפשר למצוא במודל נפוץ של ציורים
בכנסיות במאות השנים האחרונות ,המציב נושא מהברית הישנה מול נושא מהברית החדשה ,כמו למשל סיפור
מכירת יוסף בידי אחיו כנגד סיפור הסגרתו של ישו לשלטונות רומי ,המתואר בברית החדשה.
השאלות
. 19לפי הפסקה הראשונה ,חברה בעלת אופי "אורגני" היא חברה -
( )1המבוססת על עבודה חקלאית ואשר למסגרת המשפחתית מיוחס בה ערך רב
( )2המבוססת על עבודה חקלאית ואשר לחיי האדם היחיד יש בה משמעות רבה כשלעצמם
( )3שבה תפיסות הזמן השונות אינן משפיעות על אופי החברה
( )4שבה תפיסת הזמן הקווי משפיעה על אופי החברה
© כל הזכויות שמורות למרכז ארצי לבחינות ולהערכה (ע"ר)
אין להעתיק או להפיץ בחינה זו או קטעים ממנה בכל צורה ובכל אמצעי ,או ללמדה -כולה או חלקים ממנה -בלא אישור בכתב מהמרכז הארצי לבחינות ולהערכה.