Page 8 - 0214
P. 8

‫מועד פברואר ‪2014‬‬  ‫	חשיבה מילולית ‪ -‬פרק ראשון	 ‪- 7 -‬‬

  ‫במאמר נכתב‪" :‬הספר 'תולדות ה ִאסלאם' עדיין משמש מורה דרך לכל העוסקים בתחום ‪ -‬לא ללומדים בלבד‪,‬‬                   ‫‪.	13‬‬
‫אלא גם לחוקרים שתלמודם בידם ‪ -‬שכן שום ספר מהספרים שנכתבו אחריו לא הצליח לתפוס את מקומו‪ ,‬ואין‬
                                                                                                                     ‫	‬
                     ‫בהם אלא תוספת והשלמה לעניין מהעניינים שנידונו בו או היסט הדגש מעניין אחד לאחר"‪.‬‬

                                    ‫איזו מן האפשרויות שלהלן היא הדומה ביותר במשמעותה למשפט המצוטט?‬

     ‫(‪ )1‬מאחר שבכל הספרים שנכתבו אחרי "תולדות האסלאם" יש‪ ,‬נוסף על תוספות‪ ,‬השלמות והסטת הדגש‬
‫מעניין לעניין‪ ,‬גם שינויים משמעותיים‪ ,‬חדל הספר להיות אבן יסוד לכל העוסקים בתחום‪ ,‬בין חוקרים ובין‬

                                                                                                   ‫תלמידים‪.‬‬
     ‫(‪ )2‬שום ספר מהספרים שפורסמו בעקבות "תולדות האסלאם" לא הצליח לתפוס את מקומו‪ ,‬משום שלא‬
    ‫הייתה בהם כל תוספת או השלמה‪ .‬זו הסיבה לכך שבין העוסקים בתחום האסלאם‪ ,‬הוא עדיין משמש‬

                                                                             ‫מורה דרך למי שתלמודם בידם‪.‬‬
    ‫(‪ )3‬שום ספר שנכתב אחרי "תולדות האסלאם" לא תרם תרומה משמעותית לעיסוק בתחום זולת תוספות‪,‬‬
     ‫הדגשות או השלמות‪ ,‬ולכן לא הצליח לקנות לו מעמד כשלו‪ .‬אי לכך‪ ,‬ספר זה עודנו משמש מורה דרך‬

                                                                                ‫לתלמידים ולחוקרים כאחד‪.‬‬
 ‫(‪" )4‬תולדות האסלאם" משמש מורה דרך לא רק ללומדים את תחום האסלאם‪ ,‬אלא גם לחוקרים שתלמודם‬

    ‫בידם‪ ,‬שכן אף שהיו ספרים שתפסו את מקומו‪ ,‬לא היו הם אלא בגדר תוספת‪ ,‬השלמה או היסט הדגש‬

                                                                                          ‫מעניין אחד לאחר	‪.‬‬

    ‫מדוח על תאונות דרכים בעין‪-‬משה בשנים ‪ 2000-1995‬עולה כי בתקופה זו‪ ,‬מספר הולכי הרגל שנפגעו בשעה‬                 ‫‪.	14‬‬
 ‫שחצו את הכביש כשהאור ברמזור להולכי הרגל היה ירוק‪ ,‬היה זהה למספר הולכי הרגל שנפגעו בשעה שחצו את‬
‫הכביש באור אדום‪ .‬בעקבות הדוח החליט ראש המועצה לבטל את הרמזורים להולכי הרגל‪ ,‬בטענה שהציות להם‬

                                                                                 ‫אינו מקטין את הסיכויים להיפגע‪.‬‬

                  ‫איזה מהנתונים הבאים מסביר מדוע טענתו של ראש המועצה מוטעית?‬                                     ‫	‬

                         ‫(‪ )1‬מספר הולכי הרגל בעין‪-‬משה קטן בהרבה ממספר הנוהגים במכוניות ביישוב זה‬
‫(‪ )2‬בתל‪-‬פנחס‪ ,‬יישוב הסמוך לעין‪-‬משה‪ ,‬מספר הולכי הרגל שנפגעו כשחצו את הכביש באור אדום היה גדו 	ל‬

                                                ‫ממספר הולכי הרגל שנפגעו כשחצו את הכביש באור ירוק‬
 ‫(‪ )3‬הולכי רגל שחוצים את הכביש באור ירוק מביטים לצדדים פחות מהולכי רגל שחוצים את הכביש באור‬

                                                                                                     ‫אדום‬
 ‫(‪ )4‬מספר הולכי הרגל שחוצים את הכביש באור ירוק גדול בהרבה ממספר הולכי הרגל שחוצים את הכביש‬

                                                                                               ‫באור אדום	‬

 ‫דומה כי בשנים הראשונות להיותה פסיכואנליטיקאית היה חשוב ל ֶמלָאני קליין להדגיש כי פועלה הוא המשך‬                 ‫‪	.15‬‬
‫ישיר ונאמן לתורתו של זיגמונד פרויד‪ .‬בהדרגה הכירה‪ ,‬מעט פה מעט שם‪ ,‬בנקודות חשובות של חוסר הסכמה‪.‬‬
                                                                                                                     ‫	‬
   ‫במרוצת השנים תרומתה לפסיכואנליזה‪ ,‬אף כי בעיניה ובעיני ממשיכיה נותרה בתוך המסגרת הפרוידיאנית‪,‬‬
                                                    ‫הלכה והפכה ליחידה אוטונומית‪ ,‬גוף עצמאי הולך ומתפתח‪.‬‬

                                                         ‫איזו מן הטענות הבאות אינה עולה מן הפסקה שלעיל?‬

 ‫(‪ )1‬לאורך השנים הכירה קליין יותר ויותר בהבדלים שהתגבשו בין משנתה ובין מסורת החשיבה הפרוידיאנית‪,‬‬
                                                                                     ‫שאותה ביקשה להמשיך‬

  ‫(‪ )2‬היה פער בין נטייתם של קליין וממשיכיה לראות בעצמם ממשיכי דרכו של פרויד ובין המידה שבה באמת‬
                                                                                       ‫נשארו נאמנים לתורתו‬

        ‫(‪ )3‬הנקודות שבהן חלקה קליין על פרויד תרמו ברבות השנים להתפתחות תפיסה פסיכואנליטית נפרדת‬
                                                                                               ‫מהתפיסה שלו‬

‫(‪ )4‬אף שקליין ראתה את עצמה כממשיכת דרכו של פרויד‪ ,‬היא חתרה לאורך שנות פעילותה להפוך את משנתה‬

                                                        ‫ליחידה אוטונומית‪ ,‬נפרדת מן המסורת הפרוידיאנית‬

                                                                                       ‫© כל הזכויות שמורות למרכז ארצי לבחינות ולהערכה (ע"ר)‬

‫אין להעתיק או להפיץ בחינה זו או קטעים ממנה בכל צורה ובכל אמצעי‪ ,‬או ללמדה ‪ -‬כולה או חלקים ממנה ‪ -‬בלא אישור בכתב מהמרכז הארצי לבחינות ולהערכה‪.‬‬
   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13