Page 8 - 0214
P. 8
מועד פברואר 2014 חשיבה מילולית -פרק ראשון - 7 -
במאמר נכתב" :הספר 'תולדות ה ִאסלאם' עדיין משמש מורה דרך לכל העוסקים בתחום -לא ללומדים בלבד, . 13
אלא גם לחוקרים שתלמודם בידם -שכן שום ספר מהספרים שנכתבו אחריו לא הצליח לתפוס את מקומו ,ואין
בהם אלא תוספת והשלמה לעניין מהעניינים שנידונו בו או היסט הדגש מעניין אחד לאחר".
איזו מן האפשרויות שלהלן היא הדומה ביותר במשמעותה למשפט המצוטט?
( )1מאחר שבכל הספרים שנכתבו אחרי "תולדות האסלאם" יש ,נוסף על תוספות ,השלמות והסטת הדגש
מעניין לעניין ,גם שינויים משמעותיים ,חדל הספר להיות אבן יסוד לכל העוסקים בתחום ,בין חוקרים ובין
תלמידים.
( )2שום ספר מהספרים שפורסמו בעקבות "תולדות האסלאם" לא הצליח לתפוס את מקומו ,משום שלא
הייתה בהם כל תוספת או השלמה .זו הסיבה לכך שבין העוסקים בתחום האסלאם ,הוא עדיין משמש
מורה דרך למי שתלמודם בידם.
( )3שום ספר שנכתב אחרי "תולדות האסלאם" לא תרם תרומה משמעותית לעיסוק בתחום זולת תוספות,
הדגשות או השלמות ,ולכן לא הצליח לקנות לו מעמד כשלו .אי לכך ,ספר זה עודנו משמש מורה דרך
לתלמידים ולחוקרים כאחד.
(" )4תולדות האסלאם" משמש מורה דרך לא רק ללומדים את תחום האסלאם ,אלא גם לחוקרים שתלמודם
בידם ,שכן אף שהיו ספרים שתפסו את מקומו ,לא היו הם אלא בגדר תוספת ,השלמה או היסט הדגש
מעניין אחד לאחר .
מדוח על תאונות דרכים בעין-משה בשנים 2000-1995עולה כי בתקופה זו ,מספר הולכי הרגל שנפגעו בשעה . 14
שחצו את הכביש כשהאור ברמזור להולכי הרגל היה ירוק ,היה זהה למספר הולכי הרגל שנפגעו בשעה שחצו את
הכביש באור אדום .בעקבות הדוח החליט ראש המועצה לבטל את הרמזורים להולכי הרגל ,בטענה שהציות להם
אינו מקטין את הסיכויים להיפגע.
איזה מהנתונים הבאים מסביר מדוע טענתו של ראש המועצה מוטעית?
( )1מספר הולכי הרגל בעין-משה קטן בהרבה ממספר הנוהגים במכוניות ביישוב זה
( )2בתל-פנחס ,יישוב הסמוך לעין-משה ,מספר הולכי הרגל שנפגעו כשחצו את הכביש באור אדום היה גדו ל
ממספר הולכי הרגל שנפגעו כשחצו את הכביש באור ירוק
( )3הולכי רגל שחוצים את הכביש באור ירוק מביטים לצדדים פחות מהולכי רגל שחוצים את הכביש באור
אדום
( )4מספר הולכי הרגל שחוצים את הכביש באור ירוק גדול בהרבה ממספר הולכי הרגל שחוצים את הכביש
באור אדום
דומה כי בשנים הראשונות להיותה פסיכואנליטיקאית היה חשוב ל ֶמלָאני קליין להדגיש כי פועלה הוא המשך .15
ישיר ונאמן לתורתו של זיגמונד פרויד .בהדרגה הכירה ,מעט פה מעט שם ,בנקודות חשובות של חוסר הסכמה.
במרוצת השנים תרומתה לפסיכואנליזה ,אף כי בעיניה ובעיני ממשיכיה נותרה בתוך המסגרת הפרוידיאנית,
הלכה והפכה ליחידה אוטונומית ,גוף עצמאי הולך ומתפתח.
איזו מן הטענות הבאות אינה עולה מן הפסקה שלעיל?
( )1לאורך השנים הכירה קליין יותר ויותר בהבדלים שהתגבשו בין משנתה ובין מסורת החשיבה הפרוידיאנית,
שאותה ביקשה להמשיך
( )2היה פער בין נטייתם של קליין וממשיכיה לראות בעצמם ממשיכי דרכו של פרויד ובין המידה שבה באמת
נשארו נאמנים לתורתו
( )3הנקודות שבהן חלקה קליין על פרויד תרמו ברבות השנים להתפתחות תפיסה פסיכואנליטית נפרדת
מהתפיסה שלו
( )4אף שקליין ראתה את עצמה כממשיכת דרכו של פרויד ,היא חתרה לאורך שנות פעילותה להפוך את משנתה
ליחידה אוטונומית ,נפרדת מן המסורת הפרוידיאנית
© כל הזכויות שמורות למרכז ארצי לבחינות ולהערכה (ע"ר)
אין להעתיק או להפיץ בחינה זו או קטעים ממנה בכל צורה ובכל אמצעי ,או ללמדה -כולה או חלקים ממנה -בלא אישור בכתב מהמרכז הארצי לבחינות ולהערכה.