Page 15 - 0214
P. 15

‫מועד פברואר ‪2014‬‬                ‫‪- 14 -‬‬                  ‫	חשיבה מילולית ‪ -‬פרק שני	‬

‫‪ 	.8‬בעידן המודרני התבטאות מחוץ לכלי תקשורת ההמונים אינה אפקטיבית‪ .‬מוכיח בשער או בכיכר העיר לא יזכה‬

‫בדרך כלל להתעניינות‪ ,‬ורק יעורר רגשות חמלה בקרב העוברים והשבים‪ .‬לפיכך‪ ,‬מתעוררת השאלה אם יש זכות‬

‫לכפות על אמצעי תקשורת כלשהו לתת ביטוי לעמדה שאינה נשמעת בו‪ .‬מחד גיסא‪ ,‬זכות כזאת היא איום של‬

‫ממש על עצמאותם של כלֵי התקשורת‪ .‬מאידך גיסא‪ ,‬שלילתה עלולה להותיר את חופש הביטוי בידיהם של‬

                                                        ‫מעטים ‪ -‬הבעלים של אמצעי התקשורת‪.‬‬
                                ‫	‬                                                      ‫	‬

                                        ‫איזו מן הטענות שלהלן עולה מהפסקה לעיל?‬                              ‫	‬

    ‫(‪ )1‬יש להתיר לכלי התקשורת לבטא גם את עמדות בעליהם‪ ,‬אף שהדבר עלול לפגוע בחופש הביטוי של מי‬
                                                                       ‫שעמדותיהם אינן מקבלות בהם במה‬

    ‫(‪ )2‬ייתכן שכדי להבטיח חופש ביטוי לכול יש לכפות על כלי התקשורת לתת ביטוי לעמדות שאינן נשמעות‬
                                                                          ‫בהם‪ ,‬אף שהדבר יפגע בעצמאותם‬

‫(‪ )3‬על אף החששות נראה שהדרישה מכלי התקשורת לתת ביטוי לכל העמדות בציבור אינה פוגעת בעצמאותם‬
                                                                                              ‫יתר על המידה‬

        ‫(‪ )4‬מכיוון שבעידן המודרני כלי התקשורת נתונים בידיהם של מעטים‪ ,‬נראה שהתבטאויות מחוץ לכלי‬
                                                                           ‫התקשורת חשובות היום במיוחד‬

                                                                                             ‫הוראות לשאלות ‪:11-9‬‬

‫בכל שאלה יש משפט (או יותר ממשפט) שכמה חלקים ממנו חסרים‪ ,‬ולאחריו ארבע הצעות להשלמת החסר‪ .‬עליכם‬
                                                                   ‫לבחור בהצעה המתאימה ביותר להשלמת החסר‪.‬‬

‫‪ ,‬ההבדלים התרבותיים בין הגולים‬  ‫אף על פי שבני הדור הראשון של הגולים במדינת מלזיה השתדלו‬                     ‫‪	.9‬‬

‫הרבה שבה חלחלו מרכיבים של התרבות המלזית לתוך תרבותם של‬  ‫למלזים ‪ .‬סביר להניח כי ל‬                              ‫	‬
                                                                                                              ‫	‬
                                        ‫הגולים‪ ,‬תרמה העובדה שבין שני העמים ‪.‬‬                                  ‫	‬
                                                                                                              ‫	‬
    ‫(‪ )	1‬לשמר את מורשתם הייחודית ‪ /‬היטשטשו בתוך שנים מעטות בלבד ‪ִ /‬אטיות ‪ /‬כמעט לא היה מגע‬
 ‫(‪ 	)2‬להיטמע בחברה המלזית ‪ /‬נותרו בעינם גם בחלוף השנים ‪ִ /‬אטיות ‪ /‬נקשרו קשרים חברתיים הדוקים‬
‫(‪ )	3‬לשמר את מורשתם הייחודית ‪ /‬היטשטשו בתוך שנים מעטות בלבד ‪ /‬מהירות ‪ /‬היה מגע יומיומי הדוק‬

       ‫(‪ )	4‬להיטמע בחברה המלזית ‪ /‬היטשטשו בתוך שנים מעטות בלבד ‪ /‬מהירות ‪ /‬כמעט לא היה מג 	ע‬

‫שקבוצתם תנצח‪,‬‬     ‫רצונם‬         ‫לומר שאוהדי קבוצת כדורסל זו הם בגדר חובבי ספורט לשמו‪,‬‬                       ‫‪	.10‬‬
                                          ‫יושג אגב משחק משעמם‪ ,‬אלים או בלתי‪-‬ספורטיבי‪.‬‬

                              ‫(‪ )	1‬קשה ‪ /‬שהרי ‪ /‬היחיד הוא ‪ /‬והם ישמחו גם אם ניצחון הקבוצה‬                         ‫	‬
                    ‫(‪ )	2‬אפשר ‪ /‬וזאת אף ש‪ / -‬אינו רק ‪ /‬ואף שניצחון הקבוצה לא יספק אותם אם‬                         ‫	‬
                                                                                                                  ‫	‬
                           ‫(‪ 	)3‬אפשר ‪ /‬שהרי ‪ /‬אינו רק ‪ /‬ומשום כך הם יעדיפו לצפות בניצחון ש‪-‬‬                       ‫	‬
                  ‫(‪ )	4‬קשה ‪ /‬וזאת אף שכל ‪ /‬הוא ‪ /‬ואף שהם ישמחו לצפות בניצחון הקבוצה גם אם	‬

                                                                                       ‫© כל הזכויות שמורות למרכז ארצי לבחינות ולהערכה (ע"ר)‬

‫אין להעתיק או להפיץ בחינה זו או קטעים ממנה בכל צורה ובכל אמצעי‪ ,‬או ללמדה ‪ -‬כולה או חלקים ממנה ‪ -‬בלא אישור בכתב מהמרכז הארצי לבחינות ולהערכה‪.‬‬
   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20