Page 7 - 0214
P. 7
מועד פברואר 2014 חשיבה מילולית -פרק ראשו ן - 6 -
הוראות לשאלות :11-9
בכל שאלה יש משפט (או יותר ממשפט) שכמה חלקים ממנו חסרים ,ולאחריו ארבע הצעות להשלמת החסר .עליכם
לבחור בהצעה המתאימה ביותר להשלמת החסר.
התקדם בקצב ש ִאפשר פיתוח הטכנולוגיה שמדעני משרד הביטחון התכוונו לבסס עליה את פרויקט ההגנה .9
,שכן כיום ברור כי הפרויקט היה את הוצאת הפרויקט אל הפועל .בדיעבד התברר כי עובדה זו הייתה
בזבוז כספים רבים. ,ולפיכך אי-מימושו
( )1לא /מבורכת /מיותר מראשיתו /מנע
( )2הלך ו / -הרת אסון /חיוני וכדאי מבחינה כלכלית /היה גורם ל-
( )3לא /הרת אסון /חיוני וכדאי מבחינה כלכלית /מנע
( )4הלך ו / -מבורכת /מיותר מראשיתו /היה גורם ל-
כשפורסמו תוצאות הבחירות לראשות ועד סוורי נמל יפו ,לא היה אפשר לראות על פניו של פרטוק . . 10
ראשות הוועד ,גרמה לכך שלא כשנשאל על תגובתו המפתיעה הסביר כי העובדה שדווקא אלפסי,
שלו .כשהתבקש פרטוק להמליץ על כותרת לעיתון "הסוור" שתבטא את תחושתו ,הציע את הכותרת .
( )1שמץ של חיוך /ידידו הקרוב ,הוא שהפסיד במאבק על /שמח בניצחונו " /הניצחון על אלפסי
מתוק יותר"
( )2צל צלה של שמחה /יריבו המר ,הוא שזכה ב / -התאכזב מאי-בחירתו " /אם להפסיד ,אז לאלפסי"
( )3צל צלו של צער /ידידו הקרוב ,הוא שזכה ב / -התאכזב מאי-בחירתו " /ההפסד המתוק של פרטוק"
( )4שמץ של אכזבה /יריבו המר ,הוא שזכה ב / -השלים עם כישלונו " /מילא להפסיד ,אבל למה לאלפסי?"
ערכה של יצירתו בעיני הקהל בשערוריות חברתיות במרוצת חייו, .11המשורר המפורסם בוקובסקי לא
נשכח. אורח חייו והמבקרים .לאחר מותו התהפכו פני הדברים :ההכרה בגדולתם של שיריו
( )1השכיל להימנע ממעורבות /אך הדבר רק העלה את /הלכה וגברה ,אף ש / -המפוקפק לא
( )2היה מעורב /אך בהתאם לרוח התקופה ,הדבר הוריד את /פחתה ,וגם /המהוגן לא עמד לזכותו ,והוא
( )3השכיל להימנע ממעורבות /ואלה האפילו לעתים קרובות על /הלכה וגברה ,ואילו זכרו של /המפוקפק
נגוז ו-
( )4היה מעורב /והדבר העלה את /הלכה ודעכה ,ואילו זכרו של /המפוקפק
בספר פילוסופיה נכתב" :מושג היופי רב-משמעי ,ואי-אפשר להצביע על תאוריה אחת ויחידה המסבירה את . 12
משמעותו .בכך אין הוא שונה מכל מושג אחר שפילוסופים נתנו את דעתם עליו .אלא שבעניין היופי ,לא רק
המושג עצמו שנוי במחלוקת ,כי אם גם האפשרות לדון בו".
מה מייחד את מושג היופי ,לפי הכתוב לעיל?
( )1ריבוי המשמעויות שלו
( )2העובדה שפילוסופים נתנו את דעתם עליו
( )3הקושי להציע תאוריה אחת ויחידה שתסביר מהו
( )4העובדה שעצם האפשרות לדון בו שנויה במחלוקת
© כל הזכויות שמורות למרכז ארצי לבחינות ולהערכה (ע"ר)
אין להעתיק או להפיץ בחינה זו או קטעים ממנה בכל צורה ובכל אמצעי ,או ללמדה -כולה או חלקים ממנה -בלא אישור בכתב מהמרכז הארצי לבחינות ולהערכה.