Page 9 - 0214
P. 9

‫מועד פברואר ‪2014‬‬  ‫	חשיבה מילולית ‪ -‬פרק ראשון	 ‪- 8 -‬‬

                  ‫עוזי‪ ,‬פנחס וצבי‪ ,‬השונים זה מזה בגובהם‪ ,‬עומדים בשורה (לא בהכרח בסדר זה)‪.‬‬                           ‫‪.	16‬‬
                                                                                            ‫ידוע כי‪:‬‬
                                                                                                                        ‫	‬
                                                                  ‫‪ -‬עוזי גבוה מהאיש הימני ביותר‪.‬‬                        ‫	‬
                                                       ‫‪ -‬פנחס גבוה מהאיש שעומד במרכז השורה‪.‬‬                             ‫	‬

                                                                                    ‫לפיכך בהכרח ‪	-‬‬                          ‫	‬

                                                                                                                        ‫	‬

                  ‫(‪ )1‬צבי אינו השמאלי ביותר‬                                                                               ‫	‬
                   ‫(‪ )2‬פנחס הוא הימני ביותר‬                                                                               ‫	‬
                                                                                                                          ‫	‬
                         ‫(‪ )3‬פנחס גבוה מעוזי‬
                                                                                                                          ‫	‬
                           ‫(‪ 	)4‬צבי גבוה מעוזי	‬

   ‫וילְַרד קוויין‪ ,‬מהפילוסופים הבולטים בתחום הפילוסופיה של המדע‪ ,‬טען נגד מי שנתפס כממשיך דרכו‪ ,‬תומס‬                 ‫‪	.17‬‬
  ‫קון‪ ,‬כי שיטתו מובילה למבוי סתום‪ .‬לדידו‪ ,‬מכיוון שעל טענתו שלו‪ ,‬שלפיה אין לידע צידוק חיצוני‪ ,‬קון מוסיף‬
‫את הטענה כי אין לו גם צידוק פנימי‪ ,‬המסקנה הבלתי‪-‬נמנעת מטענותיו של קון היא שאין כל דרך לקבוע מה מן‬

                                                                                     ‫הידע שלנו נכון ומה אינו נכון‪.‬‬

                  ‫לפי הפסקה‪ ,‬איזו מהטענות הבאות היא המתאימה ביותר לגישתו של וילרד קוויין?‬                           ‫	‬

                              ‫(‪ )1‬עצם העיסוק בשאלה "האם לידע יש צידוק?" מוביל למבוי סתום‬                                  ‫	‬
        ‫(‪ )2‬לידע אין צידוק חיצוני‪ ,‬אך יש לו צידוק פנימי‪ ,‬ולכן ניתן לקבוע מה נכון ומה אינו נכון‬                            ‫	‬
‫(‪ )3‬יש להימנע מהמסקנה שלא ניתן לקבוע מה מהידע שלנו נכון‪ ,‬גם במחיר של הגעה למבוי סתום‬                                      ‫	‬
                                                                                                                          ‫	‬
                    ‫(‪ 	)4‬מהעובדה שלידע אין צידוק פנימי מתחייבת המסקנה שיש לו צידוק חיצוני‬

                  ‫‪ 	.18‬להלן מובאה ממאמר בתחום ביקורת הספרות‪:‬‬

‫"[‪ ]...‬אולם מאחר ששיפוטם של בני אדם‪ ,‬גם אם ודאותו גדלה בהדרגה‪ ,‬עלול תמיד להיות מוטעה; וכל שבח‪ ,‬גם‬                         ‫	‬
‫אם הוא נמשך כבר זמן רב‪ ,‬עלול להיות רק שבחה של הדעה הקדומה או של האופנה; הרי שמן הראוי לקרוא את‬

                ‫יצירותיו של מארלו ללא משוא פנים ולבחון האמנם ראויות הן לחיבתם הנמשכת של הקוראים‪".‬‬

                   ‫איזה מן המשפטים המוצעים הוא המתאים ביותר להיות המשפט שקדם למובאה זו במאמר?‬                       ‫	‬
                                                                                                                    ‫	‬
  ‫(‪ )1‬יצירותיו של מארלו נכתבו כבר לפני מאות שנים‪ ,‬אך האהדה כלפיהן לא הועמה במרוצת השנים‪ ,‬וכל דור‬
                                                                       ‫חדש של קוראים מכיר אותן ומוקירן‬

‫(‪ )2‬יצירותיו של מארלו זכו לכבוד לאורך כל הדורות שחלפו מאז נכתבו‪ ,‬ואף על פי כן ייתכן שכבוד זה לא היה‬
                                                            ‫מראשיתו אלא תוצר של דעה קדומה ושל אופנה‬

‫(‪ )3‬יצירותיו של מארלו זכו בדין לכבוד וליקר מאז נכתבו‪ ,‬ולא קם להן מתחרה ‪ -‬לא ברהיטות ובעושר הלשוני‬
                                                               ‫ולא בעומק ההתבוננות בנבכי נפשו של האדם‬

‫(‪ )4‬כתביו של מארלו זכו לאהדה יוצאת דופן בדורו‪ ,‬אך במאתיים השנים שחלפו מאז נכתבו ירדה קרנם בעיני‬
                            ‫הקוראים ומבקרי הספרות‪ ,‬עד כי היום אין הם נחשבים אלא ליצירות בינוניו 	ת‬

                                                                                       ‫© כל הזכויות שמורות למרכז ארצי לבחינות ולהערכה (ע"ר)‬

‫אין להעתיק או להפיץ בחינה זו או קטעים ממנה בכל צורה ובכל אמצעי‪ ,‬או ללמדה ‪ -‬כולה או חלקים ממנה ‪ -‬בלא אישור בכתב מהמרכז הארצי לבחינות ולהערכה‪.‬‬
   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14