Page 9 - 0214
P. 9
מועד פברואר 2014 חשיבה מילולית -פרק ראשון - 8 -
עוזי ,פנחס וצבי ,השונים זה מזה בגובהם ,עומדים בשורה (לא בהכרח בסדר זה). . 16
ידוע כי:
-עוזי גבוה מהאיש הימני ביותר.
-פנחס גבוה מהאיש שעומד במרכז השורה.
לפיכך בהכרח -
( )1צבי אינו השמאלי ביותר
( )2פנחס הוא הימני ביותר
( )3פנחס גבוה מעוזי
( )4צבי גבוה מעוזי
וילְַרד קוויין ,מהפילוסופים הבולטים בתחום הפילוסופיה של המדע ,טען נגד מי שנתפס כממשיך דרכו ,תומס .17
קון ,כי שיטתו מובילה למבוי סתום .לדידו ,מכיוון שעל טענתו שלו ,שלפיה אין לידע צידוק חיצוני ,קון מוסיף
את הטענה כי אין לו גם צידוק פנימי ,המסקנה הבלתי-נמנעת מטענותיו של קון היא שאין כל דרך לקבוע מה מן
הידע שלנו נכון ומה אינו נכון.
לפי הפסקה ,איזו מהטענות הבאות היא המתאימה ביותר לגישתו של וילרד קוויין?
( )1עצם העיסוק בשאלה "האם לידע יש צידוק?" מוביל למבוי סתום
( )2לידע אין צידוק חיצוני ,אך יש לו צידוק פנימי ,ולכן ניתן לקבוע מה נכון ומה אינו נכון
( )3יש להימנע מהמסקנה שלא ניתן לקבוע מה מהידע שלנו נכון ,גם במחיר של הגעה למבוי סתום
( )4מהעובדה שלידע אין צידוק פנימי מתחייבת המסקנה שיש לו צידוק חיצוני
.18להלן מובאה ממאמר בתחום ביקורת הספרות:
"[ ]...אולם מאחר ששיפוטם של בני אדם ,גם אם ודאותו גדלה בהדרגה ,עלול תמיד להיות מוטעה; וכל שבח ,גם
אם הוא נמשך כבר זמן רב ,עלול להיות רק שבחה של הדעה הקדומה או של האופנה; הרי שמן הראוי לקרוא את
יצירותיו של מארלו ללא משוא פנים ולבחון האמנם ראויות הן לחיבתם הנמשכת של הקוראים".
איזה מן המשפטים המוצעים הוא המתאים ביותר להיות המשפט שקדם למובאה זו במאמר?
( )1יצירותיו של מארלו נכתבו כבר לפני מאות שנים ,אך האהדה כלפיהן לא הועמה במרוצת השנים ,וכל דור
חדש של קוראים מכיר אותן ומוקירן
( )2יצירותיו של מארלו זכו לכבוד לאורך כל הדורות שחלפו מאז נכתבו ,ואף על פי כן ייתכן שכבוד זה לא היה
מראשיתו אלא תוצר של דעה קדומה ושל אופנה
( )3יצירותיו של מארלו זכו בדין לכבוד וליקר מאז נכתבו ,ולא קם להן מתחרה -לא ברהיטות ובעושר הלשוני
ולא בעומק ההתבוננות בנבכי נפשו של האדם
( )4כתביו של מארלו זכו לאהדה יוצאת דופן בדורו ,אך במאתיים השנים שחלפו מאז נכתבו ירדה קרנם בעיני
הקוראים ומבקרי הספרות ,עד כי היום אין הם נחשבים אלא ליצירות בינוניו ת
© כל הזכויות שמורות למרכז ארצי לבחינות ולהערכה (ע"ר)
אין להעתיק או להפיץ בחינה זו או קטעים ממנה בכל צורה ובכל אמצעי ,או ללמדה -כולה או חלקים ממנה -בלא אישור בכתב מהמרכז הארצי לבחינות ולהערכה.