Page 9 - ver2
P. 9

‫תשובה (‪ )4‬אינה נכונה‪ .‬בפסקה משווה סמית בין שני מנהגים רווחים – שתיית תה מדי אחר צהריים‬
‫והסרת הכובע בכניסה לכנסייה – כדי להראות שלא כל התנהגות רווחת מבטאת כלל חברתי מחייב‪ .‬מאחר‬
‫שהוא מציין את שתיית התה כמנהג שלא נובע מכלל המחייב את האנשים לנהוג לפיו‪ ,‬ניתן להבין כי הסרת‬

    ‫הכובע בכניסה לכנסיה דווקא כן מבטאת זאת‪ .‬מכך משתמע אפוא‪ ,‬כי סביר שאנגלי המוריד את הכובע‬
   ‫בכניסה לכנסייה יטען שהוא עושה זאת משום שכלל חברתי קובע שכך יש לנהוג‪ ,‬כפי שנטען בתשובה זו‪.‬‬

                                                                                       ‫‪ .18‬התשובה הנכונה היא (‪.)1‬‬
      ‫כדי לקבוע איזו מן האפשרויות שמופיעות בתשובות מתארת את הדבר שרצו איזרמן וסמין בניסויים‬

                             ‫המתוארים בקטע‪ ,‬נקרא את הפסקה הראשונה ונעמוד על כך מתוך האמור בה‪.‬‬
‫בחלקה האחרון של הפסקה נאמר כי לנוכח הממצאים המצביעים על קיומו של אזור מוחי האחראי לעיבוד‬

  ‫התחושות של קרבה נפשית וגם לעיבוד התחושות הפיזיות של חום וקור‪ ,‬ביקשו איזרמן וסמין לבדוק את‬
              ‫השערתם לפיה הטמפרטורה בסביבת האדם משפיעה על מידת הקרבה שהוא חש כלפי זולתו‪.‬‬

        ‫תשובה (‪ )1‬נכונה‪ .‬מן האמור אכן עולה כי בניסויים המתוארים בקטע רצו איזרמן וסמין לבדוק את‬
      ‫ההשערה שעלתה בעקבות גילוי התפקידים של האי‪ ,‬שהטמפרטורה בסביבת האדם משפיעה על מידת‬

                                                                        ‫הקרבה הנפשית שהוא חש כלפי זולתו‪.‬‬
    ‫תשובה (‪ )2‬אינה נכונה‪ .‬מן האמור עולה כי איזרמן וסמין ביקשו לבדוק השערה שעלתה לנוכח ממצאים‬
 ‫הנוגעים להסבר הפיזיולוגי שתואר בפסקה‪ ,‬ולא איזה מן ההסברים – הפשוט או הפיזיולוגי – מסביר טוב‬

                      ‫יותר את הקשר בין קרבה נפשית לתחושה פיזית של חום וקור‪ ,‬כפי שנטען בתשובה זו‪.‬‬
‫תשובה (‪ )3‬אינה נכונה‪ .‬מן האמור עולה כי איזרמן וסמין ביקשו לבדוק השערה שעלתה בנוגע לגורם שיכול‬
‫להסביר את מקור הקשר בין רגש לטמפרטורה‪ ,‬אשר לא פעם‪ ,‬אנשים מביעים אותו במונחים של חום וקור‪,‬‬

                ‫ולא כיצד בני אדם מבטאים רגש של קרבה או ריחוק במונחים הללו‪ ,‬כפי שנטען בתשובה זו‪.‬‬
‫תשובה (‪ )4‬אינה נכונה‪ .‬כאמור‪ ,‬איזרמן וסמין ביקשו לבדוק האם הטמפרטורה בסביבת האדם משפיעה על‬

       ‫מידת הקרבה הנפשית שהוא חש כלפי זולתו‪ ,‬כלומר‪ ,‬את השפעת הטמפרטורה על התחושות‪ ,‬על רגש‬
           ‫מופשט‪ ,‬ולא את ההשערה שרגש מופשט יוצר תחושה פיזית של חמימות‪ ,‬כפי שנטען בתשובה זו‪.‬‬

                                                                                       ‫‪ .19‬התשובה הנכונה היא (‪.)1‬‬
 ‫כדי לקבוע איזו מן האפשרויות שמופיעות בתשובות מדגימה כיצד בדקו החוקרים בניסוי הראשון את מה‬
  ‫שבניסוי השני ביקשו למדוד ״ברך אחרת״ (שורה ‪ ,)15‬נקרא את המשפט הרלוונטי ואת ההקשר שבו הוא‬

                                                                                                           ‫מופיע‪.‬‬
        ‫בשורה ‪ 14‬נאמר כי בניסוי השני ביקשו החוקרים לבדוק אם קשר דומה לזה שנמצא בניסוי הראשון‬
    ‫(טמפרטורה חיצונית גבוהה נמצאת בקורלציה עם עלייה בקרבה הנפשית שחשו הנבדקים כלפי מישהו)‬

          ‫יימצא גם אם הקרבה הנפשית תימדד בדרך אחרת‪ :‬ניתוח דרכי הביטוי שלהם‪ .‬מכיוון שנתבקשנו‬
‫להתייחס לאופן הבדיקה שהשתמשו בו החוקרים בניסוי הראשון‪ ,‬נבדוק זאת בפסקה הרלוונטית – בשורה‬

    ‫‪ 12‬נכתב כי ״‪ ...‬הנבדקים שהחזיקו בכוס חמימה דיווחו בממוצע על קרבה נפשית רבה יותר‪...‬״‪ .‬אם כן‪,‬‬
      ‫ניתן להבין כי בניסוי הראשון‪ ,‬הבודקים השתמשו בדיווח ישיר של הנבדקים למדוד את הקרבה שהם‬
                                   ‫חשים‪ ,‬ואילו בניסוי השני עשו זאת באמצעות ניתוח דרכי הביטוי שלהם‪.‬‬
   4   5   6   7   8   9   10   11