Page 6 - ver2
P. 6

‫‪ .13‬התשובה הנכונה היא (‪.)1‬‬
  ‫כדי לקבוע איזה מן הממצאים המופיעים בתשובות אינו יכול לחזק את מסקנתו של גיל‪ ,‬נעמוד תחילה על‬

                                                                      ‫ממצאיו אלה ועל הקשר שלהם למסקנה‪.‬‬
‫גיל מצא שמספר החרקים הפוקדים צבעונים אדומים נמוך במידה ניכרת ממספר החרקים שפוקדים פרגים‬

     ‫וכלניות אדומים‪ .‬לפיכך‪ ,‬שיער כי הגוון האדום הייחודי של הצבעוני אינו מושך חרקים ואולי אף דוחה‬
                    ‫אותם‪ .‬כלומר‪ ,‬הוא קושר בין הגוון האדום הספציפי של הצבעוני לדחיית החרקים ממנו‪.‬‬

      ‫תשובה (‪ )1‬נכונה‪ .‬הנתון שמופיע בתשובה זו אינו יכול לחזק את מסקנתו של גיל‪ ,‬שהרי הוא מצביע על‬
 ‫קיומו של גורם אחר לדחיית החרקים מן הצבעונים האדומים‪ .‬אם חרקים חסרי חוש ראייה נמצאו לעתים‬

         ‫תכופות יותר בפרגים ובכלניות אדומים‪ ,‬אך לא נמצאו בצבעונים אדומים‪ ,‬אזי שהרתיעה שלהם מן‬
   ‫הצבעוני האדום אינה נעוצה בגוון שלו אלא בגורם אחר‪ ,‬שכן הם כלל לא יכולים להבחין בהבדל הגוונים‬

                                                                      ‫בין אדום הצבעוני לאדום הכלנית והפרג‪.‬‬
  ‫תשובה (‪ )2‬אינה נכונה‪ .‬אם בצבעונים סגולים נמצאו יותר חרקים מבצבעונים אדומים‪ ,‬אף שלכולם אותו‬
   ‫הריח‪ ,‬סביר שהגוון האדום שלהם הוא שאחראי לרתיעת החרקים‪ ,‬שהרי מלבד עניין הצבע אין כל הבדל‬

                                                                                                   ‫בין הצבעונים‪.‬‬
   ‫תשובה (‪ )3‬אינה נכונה‪ .‬אם מרבית החרקים שנמצאו בצבעונים אדומים היו חסרי חוש ראייה‪ ,‬שלא כמו‬
‫החרקים שנמצאו בפרגים ובכלניות אדומים‪ ,‬סביר שהגוון האדום הייחודי של הצבעוני הוא שגורם לרתיעת‬
    ‫החרקים‪ .‬מנתון זה ניתן להבין שהיכולת לראות את צבע הפרח משפיעה על משיכת החרקים אליו‪ ,‬ואם‬
    ‫לצבעוני האדום נמשכים כמעט באופן בלעדי רק חרקים שאינם יכולים לראות את צבעו‪ ,‬ואלה שיכולים‬

       ‫לראותו נרתעים ממנו ובוחרים בפרחים בעלי גוון אדום שונה‪ ,‬אזי שמשהו בגוון האדום הספציפי של‬
                                                                           ‫הצבעוני גורם לרתיעת חרקים ממנו‪.‬‬

    ‫תשובה (‪ )4‬אינה נכונה‪ .‬מכך שכמות החרקים שנמשכו רק לצוף (חסר הצבע) של הצבעוני האדום הייתה‬
    ‫גדולה יותר מכמות החרקים שביקרו בצבעונים האדומים עצמם‪ ,‬ניתן להניח שצבעו הוא שגרם לרתיעת‬
  ‫החרקים‪ .‬ממצא זה שולל את השפעת ריח‪/‬טעם הצוף על רתיעת החרקים מן הצבעוני האדום‪ ,‬ומצביע על‬

                                                           ‫היכולת להבחין בצבעו כגורם שהביא לרתיעה ממנו‪.‬‬

                                                                                       ‫‪ .14‬התשובה הנכונה היא (‪.)3‬‬
 ‫כדי לקבוע איזו מן הנטיות שמופיעות בתשובות אינה מדגימה הידמות בקוליות‪ ,‬נבין תחילה מה משמעות‬

                                                                                                        ‫תופעה זו‪.‬‬
                                          ‫בפסקה הוסבר כי הידמות קולית עלולה להתרחש במצבים הבאים‪:‬‬
                              ‫‪ -‬צליל קולי יהפוך ללא‪-‬קולי אם לאחר הצליל הקולי מופיע צליל שאינו קולי‬
                                 ‫‪ -‬צליל לא‪-‬קולי יהפוך לקולי אם לאחר הצליל הלא‪-‬קולי מופיע צליל קולי‬
   ‫תשובה (‪ )1‬אינה נכונה‪ .‬הנטייה לומר ״מדבח״ במקום ״מטבח״ אכן מדגימה הידמות קולית‪ ,‬שכן במילה‬
‫המקורית‪ ,‬לאחר צליל לא‪-‬קולי – ט – מופיע צליל קולי – ּב‪ ,‬ובהטיה‪ ,‬הצליל הלא‪-‬קולי הופך קולי בעצמו –‬

                                                                                                                ‫ד‪.‬‬
 ‫תשובה (‪ )2‬אינה נכונה‪ .‬הנטייה לומר ״מוגדם״ במקום ״מוקדם״ אכן מדגימה הידמות קולית‪ ,‬שכן במילה‬

      ‫המקורית‪ ,‬לאחר צליל לא‪-‬קולי – ק – מופיע צליל לא קולי – ד‪ ,‬ובהטיה‪ ,‬הצליל הלא‪-‬קולי הופך קולי‬
                                                                                                      ‫בעצמו – ג‪.‬‬
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11