Page 8 - ver2
P. 8
תשובה ( )1נכונה .מן הפסקה אכן עולה כי הטענה שהופיעה בראשיתה אינה מדויקת מכיוון שאומנם כבר
בעת העתיקה נהגו ליצור העתקים של יצירות ,אך אספני האומנות דאז לא כינו אותם זיופים (שהרי ההנחה
שעומדת בבסיס מושג זה לא הייתה קיימת בתקופתם) ,ולא היו להם דרך ולא עניין להבחין בין מקור
להעתק (המומחיות להבחין ביניהם לא הייתה קיימת והם היו אדישים לשאלה בדבר מקוריות היצירה)
כפי שנטען בתשובה זו.
תשובה ( )2אינה נכונה .מן הפסקה עולה שהטענה שמופיעה בתחילתה אינה מדויקת מכיוון שאספני
האומנות בעת העתיקה לא ייחסו למקור תכונות עדיפות וגם לא יכלו להבחין בין מקור לזיוף ,ולא מפני
שהם ידעו שממילא לא יוכלו להבחין בין הדברים ולפיכך לא העדיפו את המקור ,כפי שנטען בתשובה זו.
תשובה ( )3אינה נכונה .בפסקה צוין כי כדי להבחין בין מקור להעתק דרושה מומחיות שלא הייתה קיימת
בעת העתיקה ,וכי אספני האומנות דאז היו אדישים לשאלה בדבר מקוריות היצירה שבידיהם ,וכלל לא
התייחסו להעתקים במובן של ״זיוף״ .אם כן ,לא ניתן להסיק שלו היו לאספנים בתקופה המדוברת את
הכלים להבחין בין מקור להעתק סביר שהיו עושים זאת – כפי שנטען בתשובה זו – שהרי מן הפסקה
משתמע שההבחנה בין הדברים לא הייתה מהותית במיוחד בעיני האספנים .כמו כן ,נשים לב שבתשובה זו
נאמר כי באותם ימים לא נשא המונח ״זיוף״ משמעות שלילית ,ואילו מן הפסקה עולה כי בכלל מדובר
במונח שמבוסס על רעיון מתקופה מאוחרת יותר.
תשובה ( )4אינה נכונה .בפסקה נאמר כי בעת העתיקה לא הייתה קיימת המומחיות הדרושה להבחנה בין
מקור להעתק ,וכלל לא דובר על הידע הדרוש ליצירת העתקים מדויקים .לפיכך ,לא ייתכן כי אחת הסיבות
לכך שזיופי אומנות לא החלו להופיע מאז ראשית הביקוש לאומנות היא שבעת העתיקה לא היה הידע
הדרוש ליצור העתקים מדויקים ,כפי שנטען בתשובה זו.
.17התשובה הנכונה היא (.)2
כדי לקבוע איזו מן הטענות שמופיעות בתשובות אינה משתמעת מדבריו של סמית ,נבחן כל אחת מהן לאור
האמור בפסקה.
תשובה ( )1אינה נכונה .לדבריו של סמית ,ניתן לראות במנהג רווח כלל חברתי מחייב רק כאשר האנשים
שפועלים לפיו מכירים בכך שהם מחויבים לכלל זה ,ורואים בו הצדקה להתנהגותם וסיבה לגינוי של מי
שאינו מציית לו .מאחר שבפסקה הביא סמית את שתיית התה כדוגמה למנהג רווח שאינו מבטא כלל
חברתי מחייב ,אכן משתמע מדבריו כי סביר שאנגלי שיראה אנגלי אחר שאינו שותה תה בחמש אחר
הצהריים לא יחשוב שיש לגנותו.
תשובה ( )2נכונה .כאמור ,לדבריו של סמית ,ניתן לראות במנהג רווח כלל חברתי מחייב רק כאשר האנשים
שפועלים לפיו מכירים בכך שהם מחויבים לכלל זה ,ורואים בו הצדקה להתנהגותם וסיבה לגינוי של מי
שאינו מציית לו .אם כן ,משתמע מכך כי סביר שאם אדם רואה בהתנהגות כלשהי כלל חברתי מחייב,
דווקא כן יחשוב שיש סיבה לגנות את מי שאינו מציית לו ,בניגוד לאמור בתשובה זו.
תשובה ( )3אינה נכונה .כחלק מדבריו ,מביא סמית בפסקה את שתיית התה מדי אחר צהריים כדוגמה
למנהג רווח שאנשים אומנם מקפידים לקיים ,אך אינו בגדר כלל מחייב שדורש מהם לעשות כן .לפיכך ,אכן
משתמע מדבריו כי ייתכן שאדם יקפיד למלא אחר מנהג מסוים ,ובכל זאת לא יראה בו כלל חברתי מחייב.

