Page 8 - ver2
P. 8

‫תשובה (‪ )1‬נכונה‪ .‬מן הפסקה אכן עולה כי הטענה שהופיעה בראשיתה אינה מדויקת מכיוון שאומנם כבר‬
‫בעת העתיקה נהגו ליצור העתקים של יצירות‪ ,‬אך אספני האומנות דאז לא כינו אותם זיופים (שהרי ההנחה‬

      ‫שעומדת בבסיס מושג זה לא הייתה קיימת בתקופתם)‪ ,‬ולא היו להם דרך ולא עניין להבחין בין מקור‬
    ‫להעתק (המומחיות להבחין ביניהם לא הייתה קיימת והם היו אדישים לשאלה בדבר מקוריות היצירה)‬

                                                                                          ‫כפי שנטען בתשובה זו‪.‬‬
        ‫תשובה (‪ )2‬אינה נכונה‪ .‬מן הפסקה עולה שהטענה שמופיעה בתחילתה אינה מדויקת מכיוון שאספני‬
    ‫האומנות בעת העתיקה לא ייחסו למקור תכונות עדיפות וגם לא יכלו להבחין בין מקור לזיוף‪ ,‬ולא מפני‬
   ‫שהם ידעו שממילא לא יוכלו להבחין בין הדברים ולפיכך לא העדיפו את המקור‪ ,‬כפי שנטען בתשובה זו‪.‬‬
 ‫תשובה (‪ )3‬אינה נכונה‪ .‬בפסקה צוין כי כדי להבחין בין מקור להעתק דרושה מומחיות שלא הייתה קיימת‬
    ‫בעת העתיקה‪ ,‬וכי אספני האומנות דאז היו אדישים לשאלה בדבר מקוריות היצירה שבידיהם‪ ,‬וכלל לא‬
    ‫התייחסו להעתקים במובן של ״זיוף״‪ .‬אם כן‪ ,‬לא ניתן להסיק שלו היו לאספנים בתקופה המדוברת את‬
       ‫הכלים להבחין בין מקור להעתק סביר שהיו עושים זאת – כפי שנטען בתשובה זו – שהרי מן הפסקה‬
 ‫משתמע שההבחנה בין הדברים לא הייתה מהותית במיוחד בעיני האספנים‪ .‬כמו כן‪ ,‬נשים לב שבתשובה זו‬
     ‫נאמר כי באותם ימים לא נשא המונח ״זיוף״ משמעות שלילית‪ ,‬ואילו מן הפסקה עולה כי בכלל מדובר‬

                                                             ‫במונח שמבוסס על רעיון מתקופה מאוחרת יותר‪.‬‬
  ‫תשובה (‪ )4‬אינה נכונה‪ .‬בפסקה נאמר כי בעת העתיקה לא הייתה קיימת המומחיות הדרושה להבחנה בין‬
‫מקור להעתק‪ ,‬וכלל לא דובר על הידע הדרוש ליצירת העתקים מדויקים‪ .‬לפיכך‪ ,‬לא ייתכן כי אחת הסיבות‬

      ‫לכך שזיופי אומנות לא החלו להופיע מאז ראשית הביקוש לאומנות היא שבעת העתיקה לא היה הידע‬
                                                      ‫הדרוש ליצור העתקים מדויקים‪ ,‬כפי שנטען בתשובה זו‪.‬‬

                                                                                       ‫‪ .17‬התשובה הנכונה היא (‪.)2‬‬
‫כדי לקבוע איזו מן הטענות שמופיעות בתשובות אינה משתמעת מדבריו של סמית‪ ,‬נבחן כל אחת מהן לאור‬

                                                                                                 ‫האמור בפסקה‪.‬‬

   ‫תשובה (‪ )1‬אינה נכונה‪ .‬לדבריו של סמית‪ ,‬ניתן לראות במנהג רווח כלל חברתי מחייב רק כאשר האנשים‬
    ‫שפועלים לפיו מכירים בכך שהם מחויבים לכלל זה‪ ,‬ורואים בו הצדקה להתנהגותם וסיבה לגינוי של מי‬

      ‫שאינו מציית לו‪ .‬מאחר שבפסקה הביא סמית את שתיית התה כדוגמה למנהג רווח שאינו מבטא כלל‬
       ‫חברתי מחייב‪ ,‬אכן משתמע מדבריו כי סביר שאנגלי שיראה אנגלי אחר שאינו שותה תה בחמש אחר‬

                                                                               ‫הצהריים לא יחשוב שיש לגנותו‪.‬‬
‫תשובה (‪ )2‬נכונה‪ .‬כאמור‪ ,‬לדבריו של סמית‪ ,‬ניתן לראות במנהג רווח כלל חברתי מחייב רק כאשר האנשים‬

    ‫שפועלים לפיו מכירים בכך שהם מחויבים לכלל זה‪ ,‬ורואים בו הצדקה להתנהגותם וסיבה לגינוי של מי‬
      ‫שאינו מציית לו‪ .‬אם כן‪ ,‬משתמע מכך כי סביר שאם אדם רואה בהתנהגות כלשהי כלל חברתי מחייב‪,‬‬
                        ‫דווקא כן יחשוב שיש סיבה לגנות את מי שאינו מציית לו‪ ,‬בניגוד לאמור בתשובה זו‪.‬‬
     ‫תשובה (‪ )3‬אינה נכונה‪ .‬כחלק מדבריו‪ ,‬מביא סמית בפסקה את שתיית התה מדי אחר צהריים כדוגמה‬

‫למנהג רווח שאנשים אומנם מקפידים לקיים‪ ,‬אך אינו בגדר כלל מחייב שדורש מהם לעשות כן‪ .‬לפיכך‪ ,‬אכן‬
 ‫משתמע מדבריו כי ייתכן שאדם יקפיד למלא אחר מנהג מסוים‪ ,‬ובכל זאת לא יראה בו כלל חברתי מחייב‪.‬‬
   3   4   5   6   7   8   9   10   11