Page 10 - ver2
P. 10
תשובה ( )1נכונה .כאמור ,בניסוי הראשון בדקו החוקרים את מידת הקרבה שחשו הנבדקים באמצעות
דיווח ישיר שלהם.
תשובה ( )2אינה נכונה .בשני הניסויים נעשה שינוי כלשהו של הטמפרטורה בסביבת הנבדקים (בראשון
באמצעות החזקת כוס המכילה משקה חם/קר ,ובשני באמצעות כניסה לחדר חמים או קריר) .גורם זה הוא
חלק מן התנאים שבהם נערך הניסוי ,ולא האופן שבו מדדו הבודקים את מידת הקרבה שחשו הנבדקים.
תשובה ( )3אינה נכונה .בשני הניסויים חולקו הנבדקים לשתי קבוצות .מדובר באחד מן התנאים שבהם
נערך הניסוי ,ולא האופן שבו מדדו הבודקים את מידת הקרבה שחשו הנבדקים.
תשובה ( )4אינה נכונה .מן האמור עולה כי ניתוח דרכי הביטוי של הנבדקים מהווה את האופן שבו מדדו
את מידת הקרבה שהנבדקים חשבו בניסוי השני.
.20התשובה הנכונה היא (.)1
כדי לקבוע לאיזו מארבע מרמות ההפשטה שמוצגות בתשובות יש לסווג את התיאור ״נאווה דפדפה
בספר״ ,נקרא את הפסקה הרביעית ונעמוד על מהותה של כל אחת מן הרמות הללו.
רמה ראשונה :הרמה המוחשית ביותר ,נעשה שימוש בפעלים המציינים פעולה אחת ממוקדת.
רמה שנייה :שימוש בפעלים המתארים קבוצה כללית של התנהגויות בלוויית התוצאות הרגשיות שלהן.
רמה שלישית :שימוש בפעלים המתארים מצב רגשי מתמשך ללא נקודות התחלה או סיום ברורות.
רמה רביעית :לא נעשה שימוש בפעלים ,אלא בתארים המייחסים לאדם תכונה כלשהי.
בתיאור ״נאווה מדפדפת בספר״ נעשה שימוש בפועל ספציפי המציין פעולה אחת ממוקדת – דפדוף .אם כן,
ניתן לסווג תיאור זה לרמה הראשונה ,כפי שנאמר בתשובה (.)1
.21התשובה הנכונה היא (.)4
כדי לקבוע איזו מן האפשרויות מתארות נכונה את היחס בין ממצאי הניסוי השני לממצאי הניסוי הראשון,
נעמוד תחילה על כל טיבם של ממצאי כל אחד מן הניסויים.
בשורה 12נכתב כי בניסוי הראשון נמצא כי הנבדקים שהחזיקו בכוס חמימה דיווחו בממוצע על קרבה
נפשית רבה יותר כלפי האדם שחשבו עליו מהנבדקים שהחזיקו בכוס קרה .בשורה 26נכתב כי מניתוח
ממצאי הניסוי השני עולה כי בממוצע ,הנבדקים ששהו בחדר החמים תיארו את הסרטון במונחים
מוחשיים יותר (תיאור המעיד על רמה גבוהה יותר של קרבה נפשית) .אם כן ,ניתן להבין כי ממצאי שני
הניסויים מאופיינים באותה מגמה – טמפרטורה גבוהה בסביבת האדם משפיעה באופן חיובי על מידת
הקרבה שהוא מרגיש לזולתו .ולפיכך ,ניתן לומר כי ממצאי הניסוי השני עולים בקנה אחד עם ממצאי
הניסוי הראשון ,כפי שנאמר בתשובה (.)4

