Page 7 - ver2
P. 7

‫תשובה (‪ )3‬נכונה‪ .‬הנטייה לומר ״עמבל״ במקום ״ענבל״ אינה מדגימה הידמות קולית‪ ,‬שכן במילה‬
    ‫המקורית יש רצף של שני צלילים קוליים – נ‪+‬ב‪ ,‬ובעקבות ההטיה‪ ,‬הצליל הקולי הראשון מוחלף בצליל‬

                                                                      ‫קולי אחר (נ מוחלף ב‪-‬מ‪ ,‬שניהם קוליים)‪.‬‬
   ‫תשובה (‪ )4‬אינה נכונה‪ .‬הנטייה לומר ״רפקה״ במקום ״רבקה״ אכן מדגימה הידמות קולית‪ ,‬שכן במילה‬

      ‫המקורית‪ ,‬לאחר צליל קולי – ב – מופיע צליל שאינו קולי – ק‪ ,‬ובהטיה‪ ,‬הצליל הקולי הופך ללא‪-‬קולי‬
                                                                                                      ‫בעצמו – פ‪.‬‬

                                                                                       ‫‪ .15‬התשובה הנכונה היא (‪.)2‬‬
    ‫כדי לקבוע איזו מן הטענות שמופיעות בתשובות משקפת את דעתו של כותב הפסקה‪ ,‬נבחן כל אחת מהן‬

                                                                                                ‫לאור האמור בה‪.‬‬
  ‫תשובה (‪ )1‬אינה נכונה‪ .‬כותב הפסקה ציין את השוני בין שיעור התלמידים באוכלוסייה בכל מדינה כגורם‬
 ‫אשר מטיל דופי בטיב השיטה הנהוגה כיום‪ ,‬ולפיה משמש חלקו של תקציב המדינה המופנה לחינוך כמדד‬

      ‫להשוואת ההשקעה בחינוך בין מדינות‪ .‬לפיכך‪ ,‬לא סביר שהוא ייטען כי מדד זה הוא המתאים ביותר‬
                       ‫לצורך כך כאשר מדובר במדינות ששיעורי התלמידים באוכלוסיותיהן שונים זה מזה‪.‬‬

‫תשובה (‪ )2‬נכונה‪ .‬כותב הפסקה ציין שאומנם חלקו של תקציב המדינה המופנה לחינוך בישראל הוא הגבוה‬
  ‫ביותר בקרב מדינות המערב‪ ,‬אך השימוש במדד זה להשוואת ההשקעה בחינוך בין מדינות בנוגע לישראל‬

‫בעייתי‪ ,‬שכן שיעור התלמידים באוכלוסייתה גבוה משיעורם במרבית מדינות המערב‪ .‬זאת מכיוון שלמעשה‬
‫התקציב מתחלק בין כמות גדולה יותר של תלמידים‪ ,‬ולפיכך שיעורו הממוצע פר תלמיד‪ ,‬סביר שיהיה נמוך‬

        ‫בהשוואה לשיעורו בשאר מדינות מערב‪ .‬מכך עולה אפוא‪ ,‬כי סביר שאם תושווה ההוצאה הציבורית‬
              ‫הממוצעת לכל תלמיד בישראל‪ ,‬לזו בשאר מדינות המערב‪ ,‬לא תדורג ישראל במקום הראשון‪.‬‬

           ‫תשובה (‪ )3‬אינה נכונה‪ .‬מן הפסקה עולה כי לדעת הכותב‪ ,‬מאחר ששיעור התלמידים באוכלוסייה‬
       ‫הישראלית גדול מבשאר המדינות‪ ,‬השיטה הנהוגה כיום להשוואת ההשקעה בחינוך בין מדינות אינה‬
       ‫יעילה‪ ,‬וכי שינוי השיטה יאפשר לעשות זאת‪ ,‬ולא כי רק כאשר שיעור זה בישראל יהיה דומה לשיעור‬

                                   ‫התלמידים בשאר המדינות ניתן יהיה לעשות זאת‪ ,‬כפי שנטען בתשובה זו‪.‬‬
     ‫תשובה (‪ )4‬אינה נכונה‪ .‬לא ניתן לייחס את הטענה שמופיעה בתשובה זו לדעת הכותב‪ ,‬שכן היא עוסקת‬
     ‫בחשיבות עובדת היותה של ישראל במקום הראשון במערב בהשקעה בחינוך בעיניו‪ ,‬דבר שכלל לא זכה‬

                                                                         ‫להתייחסות ישירה או עקיפה בפסקה‪.‬‬

                                                                                       ‫‪ .16‬התשובה הנכונה היא (‪.)1‬‬

     ‫כדי לקבוע איזו מן האפשרויות שמופיעות בתשובות מסבירה מדוע נטען בשורה הראשונה כי ״טענה זו‬
        ‫אינה מדויקת״‪ ,‬נקרא תחילה את הפסקה ונבין באיזו טענה מדובר ומדוע נאמר כי היא לא מדויקת‪.‬‬

 ‫בראשית הפסקה נאמר כי הטענה שמאז החל הביקוש ליצירות אמנות‪ ,‬החלו להופיע גם זיופי אמנות אינה‬
       ‫מדויקת‪ .‬בהמשך הוסברו הסיבות לכך – אספני האומנות היו אדישים לשאלה אם היצירה שבידיהם‬

  ‫מקורית או לא‪ ,‬ובאותה תקופה לא הייתה קיימת המומחיות הדרושה לצורך הבחנה בין זיוף למקור‪ ,‬וגם‬
                                                                      ‫לא הרעיון שעליו מתבסס המושג ״זיוף״‪.‬‬
   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11