Page 7 - ver2
P. 7
תשובה ( )3נכונה .הנטייה לומר ״עמבל״ במקום ״ענבל״ אינה מדגימה הידמות קולית ,שכן במילה
המקורית יש רצף של שני צלילים קוליים – נ+ב ,ובעקבות ההטיה ,הצליל הקולי הראשון מוחלף בצליל
קולי אחר (נ מוחלף ב-מ ,שניהם קוליים).
תשובה ( )4אינה נכונה .הנטייה לומר ״רפקה״ במקום ״רבקה״ אכן מדגימה הידמות קולית ,שכן במילה
המקורית ,לאחר צליל קולי – ב – מופיע צליל שאינו קולי – ק ,ובהטיה ,הצליל הקולי הופך ללא-קולי
בעצמו – פ.
.15התשובה הנכונה היא (.)2
כדי לקבוע איזו מן הטענות שמופיעות בתשובות משקפת את דעתו של כותב הפסקה ,נבחן כל אחת מהן
לאור האמור בה.
תשובה ( )1אינה נכונה .כותב הפסקה ציין את השוני בין שיעור התלמידים באוכלוסייה בכל מדינה כגורם
אשר מטיל דופי בטיב השיטה הנהוגה כיום ,ולפיה משמש חלקו של תקציב המדינה המופנה לחינוך כמדד
להשוואת ההשקעה בחינוך בין מדינות .לפיכך ,לא סביר שהוא ייטען כי מדד זה הוא המתאים ביותר
לצורך כך כאשר מדובר במדינות ששיעורי התלמידים באוכלוסיותיהן שונים זה מזה.
תשובה ( )2נכונה .כותב הפסקה ציין שאומנם חלקו של תקציב המדינה המופנה לחינוך בישראל הוא הגבוה
ביותר בקרב מדינות המערב ,אך השימוש במדד זה להשוואת ההשקעה בחינוך בין מדינות בנוגע לישראל
בעייתי ,שכן שיעור התלמידים באוכלוסייתה גבוה משיעורם במרבית מדינות המערב .זאת מכיוון שלמעשה
התקציב מתחלק בין כמות גדולה יותר של תלמידים ,ולפיכך שיעורו הממוצע פר תלמיד ,סביר שיהיה נמוך
בהשוואה לשיעורו בשאר מדינות מערב .מכך עולה אפוא ,כי סביר שאם תושווה ההוצאה הציבורית
הממוצעת לכל תלמיד בישראל ,לזו בשאר מדינות המערב ,לא תדורג ישראל במקום הראשון.
תשובה ( )3אינה נכונה .מן הפסקה עולה כי לדעת הכותב ,מאחר ששיעור התלמידים באוכלוסייה
הישראלית גדול מבשאר המדינות ,השיטה הנהוגה כיום להשוואת ההשקעה בחינוך בין מדינות אינה
יעילה ,וכי שינוי השיטה יאפשר לעשות זאת ,ולא כי רק כאשר שיעור זה בישראל יהיה דומה לשיעור
התלמידים בשאר המדינות ניתן יהיה לעשות זאת ,כפי שנטען בתשובה זו.
תשובה ( )4אינה נכונה .לא ניתן לייחס את הטענה שמופיעה בתשובה זו לדעת הכותב ,שכן היא עוסקת
בחשיבות עובדת היותה של ישראל במקום הראשון במערב בהשקעה בחינוך בעיניו ,דבר שכלל לא זכה
להתייחסות ישירה או עקיפה בפסקה.
.16התשובה הנכונה היא (.)1
כדי לקבוע איזו מן האפשרויות שמופיעות בתשובות מסבירה מדוע נטען בשורה הראשונה כי ״טענה זו
אינה מדויקת״ ,נקרא תחילה את הפסקה ונבין באיזו טענה מדובר ומדוע נאמר כי היא לא מדויקת.
בראשית הפסקה נאמר כי הטענה שמאז החל הביקוש ליצירות אמנות ,החלו להופיע גם זיופי אמנות אינה
מדויקת .בהמשך הוסברו הסיבות לכך – אספני האומנות היו אדישים לשאלה אם היצירה שבידיהם
מקורית או לא ,ובאותה תקופה לא הייתה קיימת המומחיות הדרושה לצורך הבחנה בין זיוף למקור ,וגם
לא הרעיון שעליו מתבסס המושג ״זיוף״.

