Page 7 - ver1
P. 7

‫‪ .14‬התשובה הנכונה היא (‪.)4‬‬

‫בעיני ג׳יימסון‪ ,‬העיסוק בביקורת הוא עניין נחות – נחות לאין ערוך מן העיסוק ביצירה – והוא גורס כי אילו‬
‫היינו משקיעים ביצירה מקורית משלנו את המשאבים שאנו משקיעים בכתיבת ביקורת על יצירתם של‬
‫אחרים‪ ,‬היה זה ניצול מוצלח בהרבה של משאבינו‪ .‬אז היינו מגלים מהר יותר את איכויותינו שלנו‪ ,‬ולכל‬
‫הפחות לא היינו גורמים נזק‪ ,‬שכן ביקורת נוקבת וחריפה עלולה לפגוע קשות בנפשם של אחרים‪ ,‬ואילו יצירה‬

                                                                                     ‫גרועה – אין בכוחה להזיק‪.‬‬

‫תשובה (‪ )1‬אינה נכונה‪ .‬תחילה נכתב כי בעיני ג׳יימסון‪ ,‬העיסוק בביקורת הוא עניין נחות – נחות לאין ערוך‬
‫מן העיסוק ביצירה – ואף על פי כן אין בעיניו תחליף לתפקידו של המבקר‪ .‬לטענתו‪ ,‬אילולא התקיים מוסד‬
‫הביקורת היינו מתקשים להעריך את רמת יצירתם של אחרים‪ .‬כלומר‪ ,‬למרות שלדידו של ג׳יימסון העיסוק‬
‫בביקורת הוא דבר נחות עד מאוד‪ ,‬ביקורת היא דבר חשוב‪ ,‬שכן בלעדיה לא יכולנו להעריך את רמת יצירתם‬
‫של אחרים‪ .‬משפט זה אינו מתיישב בצורה הגיונית עם המשפט הבא בפסקה‪ ,‬שכן בהמשך נטען כי אז (כלומר‬
‫בהיעדר מוסד הביקורת ויכולת להעריך יצירות של אחרים) היינו מגלים מהר יותר את איכויותינו‪ ,‬ולכל‬
‫הפחות לא היינו גורמים נזק‪ ,‬שכן ביקורת נוקבת עלולה לפגוע קשות באחרים‪ ,‬ואילו יצירה גרועה אין בכוחה‬

                                      ‫להזיק‪ .‬מכך משתמע שהיעדר ביקורת הוא דווקא דבר חיובי‪ ,‬ולא נחוץ‪.‬‬

‫תשובה (‪ )2‬אינה נכונה‪ .‬תחילה נכתב כי בעיני ג׳יימסון‪ ,‬העיסוק בביקורת הוא עניין נחות – נחות לאין ערוך‬
‫מן העיסוק ביצירה – אם כי מידה של ביקורתיות הכרחית כדי לאפשר לעולם היצירה לפרוח‪ .‬לדידו‪ ,‬לו היינו‬
‫מעודדים הבעת ביקורת ישירה ובוטה‪ ,‬גם אם מלווה בחריגה מכללי הנימוס‪ ,‬היה העולם מוכתם בפחות‬
‫יצירות גרועות‪ .‬במילים אחרות‪ ,‬למרות שהעיסוק בביקורת נתפס בעיני ג׳יימסון כעניין נחות משמעותית‬
‫מהעיסוק ביצירה עצמה‪ ,‬הוא סבור שיש צורך במידה מסוימת של ביקורתיות כדי לאפשר יצירה‪ .‬בנוסף‪,‬‬
‫לדידו‪ ,‬אם ניתן היה לבקר באופן בוטה וישיר‪ ,‬זה היה מפחית את כמות היצירות הגרועות שיש בעולם (נשים‬
‫לב שיש פה מעין סתירה פנימית‪ ,‬הרי מצד אחד הוא אומר שנחוצה מידה מסוימת‪ ,‬סבירה‪/‬מדודה‪ ,‬של‬
‫ביקורת‪ ,‬ומצד שני‪ ,‬הוא מדבר על ביקורת חריפה וקיצונית)‪ .‬על כל פנים‪ ,‬משתמע מכך שבעיני ג׳יימסון‪ ,‬ישנה‬
‫חשיבות אדירה לתת כמה שפחות מקום ליצירה גרועה‪ ,‬גם אם במחיר של ביקורת נוקבת‪ .‬אם כן‪ ,‬נראה‬
‫שדברים אלה עומדים בסתירה למשפט הבא‪ ,‬שכן נובע ממנו כי ביקורת נוקבת גובה מחיר גבוה הרבה יותר‬
‫מזה שכרוך ביצירה גרועה (עלולה לפגוע קשות בנפשם של אחרים‪ ,‬ואילו יצירה גרועה – אין בכוחה להזיק)‪.‬‬

‫תשובה (‪ )3‬אינה נכונה‪ .‬תחילה נכתב כי בעיני ג׳יימסון‪ ,‬העיסוק בביקורת הוא עניין נחות – נחות לאין ערוך‬
‫מן העיסוק ביצירה – ודווקא משום כך נקל להבין את טענתו בדבר ההשפעה השלילית של יצירה חובבנית‪.‬‬
‫לו רק יכולנו להימנע מראש מיצירה נחותה ממין זה‪ ,‬היה בידינו לצמצם את פגיעתה של החובבנות‪ .‬כלומר‪,‬‬
‫הוא חושב שהעיסוק בביקורת הוא דבר שולי‪ ,‬ומה שחשוב בעיקר הוא העיסוק ביצירה עצמה‪ .‬על כן‪ ,‬קל‬
‫להבין מדוע לדעתו ליצירה נחותה יש השפעה כה מזיקה‪ .‬מדברים אלו עולה שג׳יימסון סבור שיש להתאמץ‬
‫ככל האפשר כדי למנוע יצירה חובבנית‪ ,‬ואין טעם להתעסק יותר מדי בביקורת‪ .‬אם כן‪ ,‬לא ממש הגיוני‬
‫שבהמשך נטען כי אם היינו מתמקדים בצמצום ההשפעה של יצירה חובבנית‪ ,‬אז היינו מגלים מהר יותר את‬
‫איכויותינו שלנו‪ ,‬ולכל הפחות לא היינו גורמים נזק אדיר כתוצאה מביקורת חריפה ונוקבת‪ ,‬זאת לעומת‬

    ‫השלכותיה של יצירה גרועה‪ ,‬שאין בכוחה לגרום כל נזק‪ .‬הרי מדברים אלו עולה כי דווקא יצירה גרועה‬
   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12