Page 12 - ver1
P. 12
תשובה ( )2אינה נכונה .משמעות הביטוי ״חסרי בינה״ אינה נבחנת מחדש בשיר; הביטוי חסרי בינה ,פירושו
טיפשים ,חסרי היגיון .אם כן ,נראה שהדובר משתמש בו במשמעותו המקובלת ,הרי הוא מתאר את בני
האדם כחסרי בינה ,משום שהם חוגגים דבר שלדידו לא הגיוני לחגוג אותו.
תשובה ( )3נכונה .כפי שהוסבר לעיל ,הביטוי שמשמעותו נבחנת מחדש בשיר הוא אכן ״ראש השנה״.
תשובה ( )4אינה נכונה .משמעות הביטוי ״אות ותג״ אינה נבחנת מחדש בשיר; הדובר טוען שהוא לא מבין
אף סימן או פרט (אות ותג) שיכולים להסביר מדוע בני האדם חוגגים השנה ראש .זוהי בהחלט משמעות
הגיונית ומקובלת לביטוי.
.20התשובה הנכונה היא (.)3
נקרא את ההקשר הרחב שבו מופיע הציטוט שלגביו נשאלנו :״יש יצירות נונסנס שמשמעויותיהן מתקבלות
במידה רבה מן המאפיינים החזותיים שלהן .למשל ,שירו של יהונתן גפן ...ארוך מאוד .ביצירתו של
מורגנשטרן ׳שירת הלילה של הדגים׳ ,הצד החזותי של היצירה מרכזי עוד יותר״ (שורות .)11-15כלומר,
הצד החזותי בשירת הלילה של הדגים מרכזי עוד יותר מהצד החזותי בשירו של יהונתן גפן .ובהרחבה ,אצל
גפן הצד החזותי מתבטא בעיצוב הדפוס בצורת ג׳ירף – צורה המשקפת את שם היצירה ותוכנה .לעומת זאת,
אצל מורגנשטרן ,המילים היחידות ביצירה מופיעות בכותרת ,והיצירה עצמה מורכבת משני סימנים גרפיים
היוצרים דגם מסוים .כלומר ,ההיבט החזותי משמעותי יותר אצל מורגנשטרן שכן יצירתו מורכבת כמעט
כולה מסימנים ,ואילו אצל גפן ,ההיבט החזותי בא לידי ביטוי רק בעיצוב המילים הכתובות על הדף.
תשובה ( )1אינה נכונה .הדגם המורכב משני סימנים גרפיים ,הוא בעצם הצד החזותי ביצירה של
מורגנשטרן .וכאמור ,הצד החזותי ביצירה זו מרכזי עוד יותר מהצד המרכזי בשירו של גפן.
תשובה ( )2אינה נכונה .כאמור ,הציטוט ״הצד החזותי של היצירה מרכזי עוד יותר״ נועד לציין כי ביצירתו
של מורגנשטרן ,הצד החזותי מרכזי יותר מהצד החזותי של יהונתן גפן ,ולא ממאפיינים אחרים של נונסנס.
תשובה ( )3נכונה .כפי שהוסבר לעיל ,״הצד החזותי של היצירה מרכזי עוד יותר״ מהצד החזותי בשירו של
יהונתן גפן.
תשובה ( )4אינה נכונה .הצד החזותי ב״שירת הלילה של הדגים״ הוא בעצם הצד החזותי של היצירה שבה
הוא (הצד החזותי) מרכזי עוד יותר מזה שבשירו של גפן.
.21התשובה הנכונה היא (.)1
נקרא את ההקשר הרחב שבו מופיע הציטוט שלגביו נשאלנו :״רוב המבוגרים המעיינים ב״שירת הלילה של
הדגים״ רואים בה אוסף סימנים חסר משמעות .בניגוד להם ,ילדים מבינים אותה בדרכים רבות :סגירת
עיני הדג ופקיחתן עד להירדמותו ,גלי הים המלטפים את הדג עד שהוא נרדם ,ועוד״ (שורות .)20-22

