Page 12 - ver1
P. 12

‫תשובה (‪ )2‬אינה נכונה‪ .‬משמעות הביטוי ״חסרי בינה״ אינה נבחנת מחדש בשיר; הביטוי חסרי בינה‪ ,‬פירושו‬
‫טיפשים‪ ,‬חסרי היגיון‪ .‬אם כן‪ ,‬נראה שהדובר משתמש בו במשמעותו המקובלת‪ ,‬הרי הוא מתאר את בני‬

                                  ‫האדם כחסרי בינה‪ ,‬משום שהם חוגגים דבר שלדידו לא הגיוני לחגוג אותו‪.‬‬

      ‫תשובה (‪ )3‬נכונה‪ .‬כפי שהוסבר לעיל‪ ,‬הביטוי שמשמעותו נבחנת מחדש בשיר הוא אכן ״ראש השנה״‪.‬‬

‫תשובה (‪ )4‬אינה נכונה‪ .‬משמעות הביטוי ״אות ותג״ אינה נבחנת מחדש בשיר; הדובר טוען שהוא לא מבין‬
‫אף סימן או פרט (אות ותג) שיכולים להסביר מדוע בני האדם חוגגים השנה ראש‪ .‬זוהי בהחלט משמעות‬

                                                                                      ‫הגיונית ומקובלת לביטוי‪.‬‬

                                                                                       ‫‪ .20‬התשובה הנכונה היא (‪.)3‬‬
‫נקרא את ההקשר הרחב שבו מופיע הציטוט שלגביו נשאלנו‪ :‬״יש יצירות נונסנס שמשמעויותיהן מתקבלות‬
‫במידה רבה מן המאפיינים החזותיים שלהן‪ .‬למשל‪ ,‬שירו של יהונתן גפן ‪ ...‬ארוך מאוד‪ .‬ביצירתו של‬
‫מורגנשטרן ׳שירת הלילה של הדגים׳‪ ,‬הצד החזותי של היצירה מרכזי עוד יותר״ (שורות ‪ .)11-15‬כלומר‪,‬‬
‫הצד החזותי בשירת הלילה של הדגים מרכזי עוד יותר מהצד החזותי בשירו של יהונתן גפן‪ .‬ובהרחבה‪ ,‬אצל‬
‫גפן הצד החזותי מתבטא בעיצוב הדפוס בצורת ג׳ירף – צורה המשקפת את שם היצירה ותוכנה‪ .‬לעומת זאת‪,‬‬
‫אצל מורגנשטרן‪ ,‬המילים היחידות ביצירה מופיעות בכותרת‪ ,‬והיצירה עצמה מורכבת משני סימנים גרפיים‬
‫היוצרים דגם מסוים‪ .‬כלומר‪ ,‬ההיבט החזותי משמעותי יותר אצל מורגנשטרן שכן יצירתו מורכבת כמעט‬

       ‫כולה מסימנים‪ ,‬ואילו אצל גפן‪ ,‬ההיבט החזותי בא לידי ביטוי רק בעיצוב המילים הכתובות על הדף‪.‬‬

‫תשובה (‪ )1‬אינה נכונה‪ .‬הדגם המורכב משני סימנים גרפיים‪ ,‬הוא בעצם הצד החזותי ביצירה של‬
                 ‫מורגנשטרן‪ .‬וכאמור‪ ,‬הצד החזותי ביצירה זו מרכזי עוד יותר מהצד המרכזי בשירו של גפן‪.‬‬

‫תשובה (‪ )2‬אינה נכונה‪ .‬כאמור‪ ,‬הציטוט ״הצד החזותי של היצירה מרכזי עוד יותר״ נועד לציין כי ביצירתו‬
‫של מורגנשטרן‪ ,‬הצד החזותי מרכזי יותר מהצד החזותי של יהונתן גפן‪ ,‬ולא ממאפיינים אחרים של נונסנס‪.‬‬

‫תשובה (‪ )3‬נכונה‪ .‬כפי שהוסבר לעיל‪ ,‬״הצד החזותי של היצירה מרכזי עוד יותר״ מהצד החזותי בשירו של‬
                                                                                                     ‫יהונתן גפן‪.‬‬

‫תשובה (‪ )4‬אינה נכונה‪ .‬הצד החזותי ב״שירת הלילה של הדגים״ הוא בעצם הצד החזותי של היצירה שבה‬
                                                     ‫הוא (הצד החזותי) מרכזי עוד יותר מזה שבשירו של גפן‪.‬‬

                                                                                       ‫‪ .21‬התשובה הנכונה היא (‪.)1‬‬
‫נקרא את ההקשר הרחב שבו מופיע הציטוט שלגביו נשאלנו‪ :‬״רוב המבוגרים המעיינים ב״שירת הלילה של‬
‫הדגים״ רואים בה אוסף סימנים חסר משמעות‪ .‬בניגוד להם‪ ,‬ילדים מבינים אותה בדרכים רבות‪ :‬סגירת‬

      ‫עיני הדג ופקיחתן עד להירדמותו‪ ,‬גלי הים המלטפים את הדג עד שהוא נרדם‪ ,‬ועוד״ (שורות ‪.)20-22‬‬
   7   8   9   10   11   12   13   14