Page 4 - ver1
P. 4
.10התשובה הנכונה היא (.)2
כדי לקבוע איזו מן התשובות מסבירה את כוונת דבריה של דפנה ,נבין תחילה את ההקשר שבו הם נאמרו.
ליאור סיפר לדפנה שהוא שם לב שבכל הפעמים שגיורא הידרדר לשתייה ,חברתו (של גיורא) לא הייתה לצדו.
לאור זאת ליאור מניח שהיא לא יכולה לסבול את התנהגותו כשהוא שתוי ,ולכן היא עוזבת אותו בכל פעם
שהוא חוזר לשתות .במילים אחרות ,ליאור סבור שחברתו של גיורא עוזבת אותו בגלל שהוא חוזר לשתות.
בתגובה לכך אומרת לו דפנה ״דבריך הגיוניים ממש כמו הטענה שקריאת התרנגול היא שגורמת לשמש
לזרוח בבוקר״ .היות וידוע כי קריאת התרנגול אינה גורמת לשמש לזרוח ,אלא מתרחשת בעקבותיה ,ניתן
להבין כי בדבריה ,דפנה התכוונה לכך שהפרידה אינה נגרמת בגלל השתייה ,אלא להיפך – גיורא חוזר לשתות
בעקבות הפרידה .נבדוק כעת איזו מהתשובות עולה בקנה אחד עם הסבר זה.
תשובה ( )1אינה נכונה .מדבריה של דפנה עולה כי גיורא חוזר לשתות בגלל שחברתו עזבה אותו .לפיכך ,לא
סביר שהתכוונה לומר שאילו חברתו לא הייתה עוזבת אותו הוא היה שותה הרבה יותר .אדרבה ,סביר כי
לו לא הייתה עוזבת אותו ,הוא לא היה חוזר לשתות כלל.
תשובה ( )2נכונה .כפי שהוסבר לעיל ,מדבריה של דפנה עולה כי לדידה ,גיורא חוזר לשתות בעקבות הפרידה.
כלומר ,הוא אכן מידרדר לשתייה בגלל הפרידות מחברתו.
תשובה ( )3אינה נכונה .מדבריה של דפנה עולה כאמור שהיא חושבת שגיורא מידרדר לשתייה בגלל הפרידות
מחברתו ,ולא כי הוא שותה משום שהוא מנסה להרחיק אותה מעליו (כלומר כדי לגרום לה להיפרד ממנו).
תשובה ( )4אינה נכונה .הטענה שמופיעה בתשובה זו מתבססת על ההנחה שחברתו של גיורא עזבה אותו
לאחר שחזר שוב לשתות (הרי משתמע ממנה כי החברה עוזבת אותו בשעת צרה ,כלומר ,כשהוא הידרדר
שוב לשתייה) .תשובה זו אינה נכונה משני טעמים :ראשית ,כאמור ,דפנה סבורה שסדר הדברים הפוך.
כלומר ,שגיורא חוזר לשתות בעקבות הפרידה .כמו כן ,מדבריה של דפנה כלל לא משתמעת ביקורת באשר
להתנהגות חברתו של גיורא (אם היא פועלת כשורה או לא).
.11התשובה הנכונה היא ()1
כדי לקבוע איזה מן הנתונים המופיעים בתשובות אינו יכול להחליש את מסקנתו של גדי ,נעמוד תחילה על
מסקנה זו ,ועל הנתונים שמהם היא נובעת.
היות ובשנה הנוכחית חברת ״כסות״ מכרה מגהצים בכמות גדולה יותר מזו שמכרה חברת ״הבגד״ בשנה
שעברה ,גדי הסיק שהמגהצים של חברת ״כסות״ איכותיים יותר מאלה של חברת ״הבגד״ .כלומר ,הוא
קושר בין היקף המכירות לאיכות המוצר – ככל שנמכרים יותר מוצרים כך איכות המוצר גבוהה יותר –
כאשר הוא משווה בין נתוני מכירות משנים שונות .כעת נבדוק איזה מהנתונים אינו יכול להחליש את
מסקנתו.

