Page 11 - ver1
P. 11
תשובה ( )1אינה נכונה .ניתן לומר שבן-פורת מציגה מעין שני ׳קריטריונים׳ (מספר הקשרים +החופש לפרש
אותם) נפרדים יחסית שמגדילים את פוטנציאל המשמעות של הטקסט .לדבריה ,ככל שמספר הקשרים בין
אלמנטים בטקסטים שונים גדול יותר ,וככל שהחופש לפרש את אופיים רב יותר ,כך מספר המשמעויות של
הטקסט גדל גם כן .נשים לב שהיא לא קושרת בין שני ׳הקריטריונים׳ בקשר של סיבה-תוצאה .לפיכך ,לא
יהיה נכון לטעון שככל שמספר הקשרים בין האלמנטים רב יותר ,כך לקורא יש חופש רב יותר לפרש את
אופיים.
תשובה ( )2נכונה .כאמור ,מדבריה של בן-פורת אכן משתמע כי החיבור בין שני טקסטים יכול לייצר
משמעויות רבות יותר ככל שמספר האלמנטים בהם שאפשר לקשר זה לזה רב יותר ,וככל שאופיים של
הקשרים מוגדר פחות (כלומר ,ככל שלקורא יש חופש רב יותר לפרש את אופיים של הקשרים).
תשובה ( )3אינה נכונה .בפסקה נכתב כי מספר רב יותר של אלמנטים בטקסט אחד לאלמנטים בטקסט אחר
מגדיל את פוטנציאל המשמעות של הטקסט .כלומר ,גידול במספר הקשרים מביא לגידול בפוטנציאל
המשמעות .בתשובה זו עשו מעין היפוך של הקשר הסיבתי בין הדברים ,תוך חוסר דיוק בפרטים :נטען כי
ככל שפוטנציאל המשמעות של טקסט רב יותר ,כך כל אלמנט בו יכול להתקשר למספר רב יותר של
אלמנטים בטקסטים אחרים.
תשובה ( )4אינה נכונה .מן הפסקה עולה כי חופש רב לפרש את הקשרים בין הטקסטים מגדיל את פוטנציאל
המשמעות של טקסט .אם כן ,בתשובה זו נטען דבר הפוך (החיבור בין טקסטים מוליד משמעויות רבות יותר
ככל שהטקסטים מוסרים לקורא מידע רב יותר על אופי הקשרים ביניהם); הרי מסירת מידע לגבי אופי
הקשרים הללו למעשה מצמצמת את מרחב הפרשנות שלהם בקרב הקורא ,וכפועל יוצא גם את פוטנציאל
המשמעות של הטקסט.
.19התשובה הנכונה היא (.)3
בפסקה השנייה נכתב כי אחד ממאפייני יצירת הנונסנס הוא בחינת משמעויותיהם של מילים וביטויים
ויצירת משמעויות חדשות .כדי להמחיש זאת הובאה דוגמה מתוך שירה של לאה גולדברג ,שבו הדובר הוא
עגל שאומר :״ ...בני האדם חסרי בינה /חוגגים ראש השנה /לא אבין אף אות ותג /הן הראש איננו חג ...״.
נסביר את השיר במילים פשוטות -העגל חושב שבני האדם חסרי בינה ,שכן הוא לא מבין מדוע הם חוגגים
השנה ראש .הרי ראש הוא לא חג (לתפיסתו) ,אלא איבר בגוף .אם כן ,הביטוי שמשמעותו נבחנת מחדש בשיר
הוא ״ראש השנה״ ,ודרך הדובר ,גולדברג מייצרת משמעות חדשה למושג; בניגוד למשמעות הרווחת של
הצירוף ״ראש השנה״ (שם החג שמציין את ראשית השנה החדשה) ,היא מראה שמשמעותו יכולה להיות גם
שהשנה חוגגים ראש ,במובן של איבר.
תשובה ( )1אינה נכונה .משמעות הביטוי ״בני אדם״ אינה נבחנת מחדש בשיר; נראה כי הדובר משתמש
בביטוי במשמעותו המקובלת ,הרי הוא מסווג את בני האדם כחסרי בינה ,וכמי שחוגגים ראש השנה – שני
אלמנטים שניתן לייחס לבני אדם באופן רווח ומקובל.

