Page 14 - ver1
P. 14
תשובה ( )3אינה נכונה .כאמור ,הביטוי ״אם כן״ מתייחס לכך שביצירות הנונסנס תואמות את עולם השפה,
החשיבה והדמיון האופייני לילדים .נשים לב שבטקסט לא דובר מפורשות על הנאה של מבוגרים מיצירות
נונסנס ,וזו כמובן סיבה נוספת שמחזקת את פסילת התשובה הזו.
תשובה ( )4אינה נכונה .בפסקה האחרונה צוין כי ישנן יצירות נונסנס המסייעות לילד ללמוד את השפה
וההיגיון המקובל .פרט זה הובא כחלק מהתשובה לשאלה שהופיעה בפתח הפסקה ,והביטוי ״אם כן״ ,לא
מתייחס אליו ,אלא לתוכן הדברים שהובאו בפסקה הקודמת ,ושלאורם נשאלה שאלה זו.
.23התשובה הנכונה היא (.)3
נקרא את החלק הרלוונטי בפסקה האחרונה על מנת להבין מדוע ״המחבר״ (שורה )29חורג מכללי השפה
או ההיגיון המקובלים :״יש יצירות נונסנס שכדי להבין לעומק את המסר שלהן על הקורא להכיר היטב את
ההיגיון וכללי השפה המקובלים ,וכך יוכל להבחין בחריגות שחורג מהם מחבר היצירה .בדרך זו המחבר
יכול להביע מסרים שקשה להביעם בדרכים ספרותיות אחרות״ .כלומר ,החריגה מהכללים המקובלים היא
דרך המאפשרת למחבר להביע מסרים מסוימים שמאתגר למצוא דרכים אחרות להביע אותם.
תשובה ( )1אינה נכונה .כאמור ,המחבר חורג מכללי השפה או ההיגיון המקובלים כדי להעביר כך מסר
מסוים שיתקשה להעביר בדרך אחרת ,ולא כדי שמבוגרים יתקשו להבין את היצירה.
תשובה ( )2אינה נכונה .מן האמור עולה כי המחבר חורג מכללים המקובלים משום שכך הוא יכול להעביר
מסר מסוים שדרכים ספרותיות אחרות (כנראה גם דרכים מקובלות) לא מאפשרות לו להעביר .כלומר ,זוהי
דרך שמהווה מעין חריגה מהדרכים המקובלות ,ולא דוגמה להתבטאות בדרכים ספרותיות מקובלות.
תשובה ( )3נכונה .כאמור ,המחבר חורג מכללי השפה או ההיגיון המקובלים כדי להעביר מסר מסוים בדרך
זו.
תשובה ( )4אינה נכונה .החריגה האמורה אינה נובעת מכך שדמיונו של המחבר משתלט על יצירתו ,אלא,
כאמור ,מהווה עבורו דרך להביע מסר מסוים .נשים לב שלאורך הפסקה האחרונה כלל לא דובר על דמיונו
של המחבר (אלא רק על דמיונו של הילד ,וגם זה נעשה בהקשר אחר ממה השאלה עוסקת בו) ,כך שזוהי עוד
סיבה לפסול את התשובה.

