Page 14 - ver1
P. 14

‫תשובה (‪ )3‬אינה נכונה‪ .‬כאמור‪ ,‬הביטוי ״אם כן״ מתייחס לכך שביצירות הנונסנס תואמות את עולם השפה‪,‬‬
‫החשיבה והדמיון האופייני לילדים‪ .‬נשים לב שבטקסט לא דובר מפורשות על הנאה של מבוגרים מיצירות‬

                                           ‫נונסנס‪ ,‬וזו כמובן סיבה נוספת שמחזקת את פסילת התשובה הזו‪.‬‬

‫תשובה (‪ )4‬אינה נכונה‪ .‬בפסקה האחרונה צוין כי ישנן יצירות נונסנס המסייעות לילד ללמוד את השפה‬
‫וההיגיון המקובל‪ .‬פרט זה הובא כחלק מהתשובה לשאלה שהופיעה בפתח הפסקה‪ ,‬והביטוי ״אם כן״‪ ,‬לא‬

                  ‫מתייחס אליו‪ ,‬אלא לתוכן הדברים שהובאו בפסקה הקודמת‪ ,‬ושלאורם נשאלה שאלה זו‪.‬‬

                                                                                       ‫‪ .23‬התשובה הנכונה היא (‪.)3‬‬
‫נקרא את החלק הרלוונטי בפסקה האחרונה על מנת להבין מדוע ״המחבר״ (שורה ‪ )29‬חורג מכללי השפה‬
‫או ההיגיון המקובלים‪ :‬״יש יצירות נונסנס שכדי להבין לעומק את המסר שלהן על הקורא להכיר היטב את‬
‫ההיגיון וכללי השפה המקובלים‪ ,‬וכך יוכל להבחין בחריגות שחורג מהם מחבר היצירה‪ .‬בדרך זו המחבר‬
‫יכול להביע מסרים שקשה להביעם בדרכים ספרותיות אחרות״‪ .‬כלומר‪ ,‬החריגה מהכללים המקובלים היא‬

             ‫דרך המאפשרת למחבר להביע מסרים מסוימים שמאתגר למצוא דרכים אחרות להביע אותם‪.‬‬

‫תשובה (‪ )1‬אינה נכונה‪ .‬כאמור‪ ,‬המחבר חורג מכללי השפה או ההיגיון המקובלים כדי להעביר כך מסר‬
                       ‫מסוים שיתקשה להעביר בדרך אחרת‪ ,‬ולא כדי שמבוגרים יתקשו להבין את היצירה‪.‬‬

‫תשובה (‪ )2‬אינה נכונה‪ .‬מן האמור עולה כי המחבר חורג מכללים המקובלים משום שכך הוא יכול להעביר‬
‫מסר מסוים שדרכים ספרותיות אחרות (כנראה גם דרכים מקובלות) לא מאפשרות לו להעביר‪ .‬כלומר‪ ,‬זוהי‬

     ‫דרך שמהווה מעין חריגה מהדרכים המקובלות‪ ,‬ולא דוגמה להתבטאות בדרכים ספרותיות מקובלות‪.‬‬

‫תשובה (‪ )3‬נכונה‪ .‬כאמור‪ ,‬המחבר חורג מכללי השפה או ההיגיון המקובלים כדי להעביר מסר מסוים בדרך‬
                                                                                                               ‫זו‪.‬‬

‫תשובה (‪ )4‬אינה נכונה‪ .‬החריגה האמורה אינה נובעת מכך שדמיונו של המחבר משתלט על יצירתו‪ ,‬אלא‪,‬‬
‫כאמור‪ ,‬מהווה עבורו דרך להביע מסר מסוים‪ .‬נשים לב שלאורך הפסקה האחרונה כלל לא דובר על דמיונו‬
‫של המחבר (אלא רק על דמיונו של הילד‪ ,‬וגם זה נעשה בהקשר אחר ממה השאלה עוסקת בו)‪ ,‬כך שזוהי עוד‬

                                                                                     ‫סיבה לפסול את התשובה‪.‬‬
   9   10   11   12   13   14