Page 13 - ver1
P. 13

‫כלומר‪ ,‬בעוד מבוגרים אינם מייחסים משמעות ליצירה שמורכבת מסימנים גרפיים‪ ,‬ילדים דווקא מצליחים‬
‫לעשות זאת‪ ,‬והם מפרשים אותה במגוון דרכים‪ .‬ניתן להבין אפוא‪ ,‬כי תיאור זה מובא בתור דוגמה לדרכים‬

        ‫השונות (והיצירתיות) שבהן ילדים מבינים את יצירתו של מורגנשטרן – ״שירת הלילה של הדגים״‪.‬‬

‫תשובה (‪ )1‬נכונה‪ .‬כפי שהוסבר לעיל‪ ,‬התיאור האמור מובא בתור דוגמה לפירוש יצירתי שנתנו ילדים‬
                                                                                    ‫ל״שירת הלילה של הדגים״‪.‬‬

‫תשובה (‪ )2‬אינה נכונה‪ .‬בטקסט כלל לא דובר על כך שמורגנשטרן כיוון למשמעות ספציפית ביצירתו‪ ,‬אלא‬
‫על פרשנויות מגוונות שילדים נתנו לה‪ .‬כאמור‪ ,‬התיאור שנשאלנו לגביו הוא דוגמה לפירוש שכזה (פירוש‬
‫יצירתי שילדים נתנו ליצירתו של מורגנשטרן)‪ ,‬ובוודאי אינו מדגים את המשמעות היחידה שאליה כיוון‬

                                                                                                          ‫היוצר‪.‬‬

‫תשובה (‪ )3‬אינה נכונה‪ .‬כפי שהוסבר לעיל‪ ,‬התיאור משקף את אחד התיאורים היצירתיים שילדים ייחסו‬
‫ליצירתו של מורגנשטרן‪ ,‬ולא את האופן שבו מבוגרים מפרשים את הסימנים בדרכים מקובלות‪ .‬כאמור‪,‬‬

                          ‫בהקשר זה נכתב בפירוש כי מבוגרים רואים ביצירה אוסף סימנים חסר משמעות‪.‬‬

‫תשובה (‪ )4‬אינה נכונה‪ .‬התיאור אינו מהווה דוגמה להתייחסות לכותרת היצירה בלבד; כאמור‪ ,‬בטקסט‬
‫נכתב כי כותרת היצירה היא המקום היחידי שמופיעות בו מילים (שורה ‪ ,)15‬והתיאור שלגביו נשאלנו‪ ,‬מהווה‬

                        ‫דוגמה לפירוש יצירתי שילדים נתנו לשני הסימנים הגרפיים שמרכיבים את היצירה‪.‬‬

                                                                                       ‫‪ .22‬התשובה הנכונה היא (‪.)2‬‬
‫הביטוי ״אם כן״ מופיע כחלק מהמשפט הפותח של הפסקה האחרונה‪ :‬״נשאלת אם כן השאלה‪ :‬האם ספרות‬
‫הנונסנס היא סוג של ספרות ילדים?״ (שורה ‪ .)26‬היות והביטוי ״אם כן״ פותח משפט המביע תוצאה של מה‬
‫שנאמר קודם‪ ,‬ניתן להבין כי הוא מתייחס לדברים שנאמרו בפסקה הקודמת‪ ,‬והשאלה שמופיעה אחריו‬
‫בעצם נשאלת לאורם; חצייה השני של הפסקה הקודמת עוסק בטענה כי יצירות הנונסנס תואמות את עולם‬
‫השפה החשיבה והדמיון האופייני לילדים (שורות ‪ .)22-25‬ולאור זאת‪ ,‬נשאלת (אם כן) השאלה האם ספרות‬

                                                                            ‫זו היא בעצם סוג של ספרות ילדים‪.‬‬

‫תשובה (‪ )1‬אינה נכונה‪ .‬כאמור‪ ,‬הביטוי ״אם כן״ מתייחס לכך שביצירות הנונסנס תואמות את עולם השפה‪,‬‬
‫החשיבה והדמיון האופייני לילדים‪ ,‬ולא לכך שביצירות אלה משתמשים בסימנים מוכרים‪ .‬יתרה מכך‪,‬‬
‫בסופה של הפסקה הקודמת (שאליה מתייחסת השאלה שנפתחת בביטוי ״אם כן״) אף נכתב בפירוש כי הן‬

                                                                    ‫מביעות רעיונות באמצעים בלתי מקובלים‪.‬‬

‫תשובה (‪ )2‬נכונה‪ .‬כפי שהוסבר לעיל‪ ,‬הביטוי ״אם כן״ מתייחס לכך שביצירות הנונסנס תואמות את עולם‬
                                                                    ‫השפה‪ ,‬החשיבה והדמיון האופייני לילדים‪.‬‬
   8   9   10   11   12   13   14