Page 13 - ver1
P. 13
כלומר ,בעוד מבוגרים אינם מייחסים משמעות ליצירה שמורכבת מסימנים גרפיים ,ילדים דווקא מצליחים
לעשות זאת ,והם מפרשים אותה במגוון דרכים .ניתן להבין אפוא ,כי תיאור זה מובא בתור דוגמה לדרכים
השונות (והיצירתיות) שבהן ילדים מבינים את יצירתו של מורגנשטרן – ״שירת הלילה של הדגים״.
תשובה ( )1נכונה .כפי שהוסבר לעיל ,התיאור האמור מובא בתור דוגמה לפירוש יצירתי שנתנו ילדים
ל״שירת הלילה של הדגים״.
תשובה ( )2אינה נכונה .בטקסט כלל לא דובר על כך שמורגנשטרן כיוון למשמעות ספציפית ביצירתו ,אלא
על פרשנויות מגוונות שילדים נתנו לה .כאמור ,התיאור שנשאלנו לגביו הוא דוגמה לפירוש שכזה (פירוש
יצירתי שילדים נתנו ליצירתו של מורגנשטרן) ,ובוודאי אינו מדגים את המשמעות היחידה שאליה כיוון
היוצר.
תשובה ( )3אינה נכונה .כפי שהוסבר לעיל ,התיאור משקף את אחד התיאורים היצירתיים שילדים ייחסו
ליצירתו של מורגנשטרן ,ולא את האופן שבו מבוגרים מפרשים את הסימנים בדרכים מקובלות .כאמור,
בהקשר זה נכתב בפירוש כי מבוגרים רואים ביצירה אוסף סימנים חסר משמעות.
תשובה ( )4אינה נכונה .התיאור אינו מהווה דוגמה להתייחסות לכותרת היצירה בלבד; כאמור ,בטקסט
נכתב כי כותרת היצירה היא המקום היחידי שמופיעות בו מילים (שורה ,)15והתיאור שלגביו נשאלנו ,מהווה
דוגמה לפירוש יצירתי שילדים נתנו לשני הסימנים הגרפיים שמרכיבים את היצירה.
.22התשובה הנכונה היא (.)2
הביטוי ״אם כן״ מופיע כחלק מהמשפט הפותח של הפסקה האחרונה :״נשאלת אם כן השאלה :האם ספרות
הנונסנס היא סוג של ספרות ילדים?״ (שורה .)26היות והביטוי ״אם כן״ פותח משפט המביע תוצאה של מה
שנאמר קודם ,ניתן להבין כי הוא מתייחס לדברים שנאמרו בפסקה הקודמת ,והשאלה שמופיעה אחריו
בעצם נשאלת לאורם; חצייה השני של הפסקה הקודמת עוסק בטענה כי יצירות הנונסנס תואמות את עולם
השפה החשיבה והדמיון האופייני לילדים (שורות .)22-25ולאור זאת ,נשאלת (אם כן) השאלה האם ספרות
זו היא בעצם סוג של ספרות ילדים.
תשובה ( )1אינה נכונה .כאמור ,הביטוי ״אם כן״ מתייחס לכך שביצירות הנונסנס תואמות את עולם השפה,
החשיבה והדמיון האופייני לילדים ,ולא לכך שביצירות אלה משתמשים בסימנים מוכרים .יתרה מכך,
בסופה של הפסקה הקודמת (שאליה מתייחסת השאלה שנפתחת בביטוי ״אם כן״) אף נכתב בפירוש כי הן
מביעות רעיונות באמצעים בלתי מקובלים.
תשובה ( )2נכונה .כפי שהוסבר לעיל ,הביטוי ״אם כן״ מתייחס לכך שביצירות הנונסנס תואמות את עולם
השפה ,החשיבה והדמיון האופייני לילדים.

