Page 6 - qua2
P. 6

‫‪ .14‬השאלה שלפנינו הינה שאלה אלגברית העוסקת בתכונות החלוקה של מספרים שלמים‪ .‬כפי שלמדנו‪,‬‬
‫לשאלות מסוג זה אפשר לגשת לרוב באחת משתי דרכים – הצבת מספרים נוחים או ביטוי אלגברי של‬

                                                                               ‫הנעלמים וניתוח התכונות‪.‬‬
                                                             ‫דרך ראשונה – ביטוי אלגברי וניתוח תכונות‬
                                      ‫ראשית נתון כי ‪   ‬מתחלק ב ‪ 3‬ללא שארית ולכן נסמן אותו כ ‪.3  ‬‬

                                                    ‫בנוסף נתון כי ‪   ‬הוא זוגי ולכן נסמן אותו בתור ‪.2  ‬‬
                              ‫‪   =   2   = (3  )2 ∙ 2   = 18  2  ‬‬

                                                  ‫כלומר‪ M ,‬הוא כפולה של ‪ 18‬ולכן בהכרח מתחלק בו‪.‬‬

                               ‫‪ .15‬השאלה שלפנינו הינה שאלת ערך מוחלט המכילה אי שוויון ומספר נעלמים‪.‬‬
                                                                              ‫ניגש לנתח את אופי הביטויים‪:‬‬

‫נשים לב שאגף ימין‪ ,‬שהוא הגדול יותר‪ ,‬הוא האגף שבו ישנו דווקא חיסור בין הנעלמים‪ ,‬וזאת לעומת אגף‬
                                                                       ‫ימין שבו ישנו חיבור בין שני הנעלמים‪.‬‬

        ‫אפשרות ראשונה לקיים את אי השוויון היא לחסר מאיבר חיובי איבר שלילי ובכך גורמים לחיבור‬
                                                            ‫ולהגדלת התוצאה‪|3 + (−2)| < |3 − (−2)| .‬‬

 ‫דרך נוספת לקיים את אי השוויון היא ‪ -‬חיסור של מספר חיובי ממספר שלילי אחר מניב תוצאה שלילית‬
                         ‫יותר וזאת לעומת הוספה של מספר חיובי למספר שלילי‪|−3 + 2| < |−3 − 2|:‬‬

‫כלומר‪ ,‬כדי לקיים את אי השוויון הנתון בשאלה עלינו לבחור בכל פעם איבר אחד שלילי ואיבר אחד חיובי‪.‬‬
        ‫כיוון שאנו לא יודעים את גודלם אנחנו נוכל רק להבטיח כי המכפלה שלהם תהיה תמיד שלילית‪:‬‬
                                                                                                        ‫‪     <   ‬‬

‫‪ .16‬השאלה שלפנינו הינה שאלה מילולית העוסקת בהשוואת שברים‪ .‬התבקשנו למצוא את הכיתה שבה חלקן‬

‫היחסי של הבנות מכלל התלמידים הוא הגדול ביותר‪ ,‬לכן ראשית נרשום את השברים המתאימים לכל‬

‫‪18‬‬  ‫ט'‬  ‫כיתה‬  ‫‪,‬‬  ‫‪17‬‬  ‫ח'‬  ‫כיתה‬                           ‫‪,‬‬  ‫‪16‬‬  ‫ז'‬  ‫כיתה‬  ‫כיתה‪.‬‬
‫‪35‬‬               ‫‪33‬‬                                        ‫‪31‬‬

‫כפי שלמדנו ישנן ‪ 4‬טכניקות שונות להשוואת שברים ובמקרה זה נבחר ב"כפל באלכסון"‪.‬‬

‫‪     17‬‬
‫‪ 527‬מול ‪ 17 × 31 →       ‬מול ‪ 33 →      ×     ‬מול ‪    ‬‬

‫כיוון ש ‪ 528‬זו התוצאה הגדולה יותר אז השבר השמאלי הוא הגדול יותר‪.‬‬

‫כעת נשווה את השבר "המנצח" לשבר הבא –‬

‫‪     18‬‬
‫‪ 558‬מול ‪ 18 × 31 →       ‬מול ‪ 35 →      ×     ‬מול ‪    ‬‬

‫ושוב השבר השמאלי הוא הגדול ביותר‪ .‬כלומר‪ ,‬בכיתה ז' החלק היחסי של הבנות מתוך כלל התלמידים‬
                                                                                    ‫בכיתה הוא הגדול ביותר‪.‬‬
   1   2   3   4   5   6   7   8