Page 8 - ver1
P. 8

‫מציאותיים‪ .‬ובכך הניח את היסודות לתורת הגרפים – תחום מרכזי במתמטיקה" – אוילר‬
      ‫הראה שבעיית הגשרים מתקיימת גם במצבים נוספים‪ ,‬ובכך הניח את היסודות לתורת‬
                                                                                          ‫הגרפים‪.‬‬

‫תשובה (‪ )1‬אינה נכונה‪ .‬בשנת ‪ 1735‬היה התחום במתמטיקה שנקרא "תורת הגרפים" תחום‬
   ‫חדש למדי‪ ,‬ורק מעטים הכירוהו‪ .‬מן האמור עולה כי תורת הגרפים כלל לא הייתה קיימת‬
     ‫בשנת ‪ ,1735‬שכן בשנה זו הגיע אוילר לגילוי שבעקבותיו הונחו היסודות לתורת הגרפים‪.‬‬
     ‫תשובה (‪ )2‬נכונה‪ .‬מעולם לא הצליח איש לחצות את כל גשריה של קניגסברג בלי לעבור‬

‫לפחות פעמיים על כל אחד מהם‪ .‬בפסקה נאמר כי בשנת ‪ 1735‬הוכיח אוילר שמסלול שיחצה‬
   ‫את שבעת הגשרים בלי לעבור יותר מפעם אחת על אף אחד מהם אינו אפשרי‪ .‬מכאן‪ ,‬שאם‬
   ‫הוכח כי מסלול זה אינו אפשרי‪ ,‬אזי שאף אדם מעולם לא הצליח לחצות את כל גשריה של‬
                                                ‫העיר מבלי לעבור על אחד מהם לפחות פעמיים‪.‬‬
     ‫תשובה (‪ )3‬אינה נכונה‪ .‬אוילר היה הראשון שהראה כי אפשר לחצות את כל גשריה של‬
    ‫קניגסברג‪ ,‬אם עוברים יותר מפעם אחת על גשר אחד בלבד‪ .‬בפסקה נאמר כי אוילר היה‬
    ‫הראשון להוכיח שלא ניתן לחצות את כל שבעת גשריה של קניגסברג מבלי לעבור פעמיים‬
                                                                            ‫לפחות על אחד מהם‪.‬‬
   ‫תשובה (‪ )4‬אינה נכונה‪ .‬במאמרו הראה אוילר שבערים המחולקות לכמה חלקים וביניהם‬
     ‫שבעה גשרים או יותר מתקיימת בעיית הגשרים של קניגסברג‪ .‬אמנם נאמר בפסקה כי‬
 ‫אוילר הראה שבעיית הגשרים מתקיימת גם במצבים נוספים‪ ,‬אך לא כי היא מתקיימת בכל‬
                              ‫עיר שמחולקת לכמה חלקים המחוברים בשבעה גשרים או יותר‪.‬‬

                                                                       ‫‪ .15‬התשובה הנכונה היא (‪.)2‬‬
  ‫כדי לקבוע באיזה מן המשפטים שמופיעים בתשובות מוכיח צמד המילים שמודגשות בו כי‬

      ‫הטעם בשפה העברית הוא ֵא ִּמי‪ ,‬עלינו לעמוד תחילה על משמעות המונח עצמו (" ֵא ִּמי")‪.‬‬

     ‫טעם הוא הדגשה של אחת מההברות במילה‪ .‬העובדה שבעברית מקום הטעם אינו קבוע‬
   ‫מאפשרת קיום זוגות מילים בעלות משמעות שונה שהגייתן היא אותה הגייה פרט למקום‬
  ‫הטעם‪ .‬כאשר בשפה כלשהי קיימים זוגות כאלה‪ ,‬אומרים שמקום הטעם באותה שפה הוא‬

     ‫אמי‪ .‬אם כן‪ ,‬עלינו לחפש משפט שבו צמד המילים המודגשות זהות בהגייתן‪ ,‬אך נבדלות‬
                                                             ‫במשמעותן ובמיקום הטעם במילה‪.‬‬

   ‫תשובה (‪ )1‬אינה נכונה‪ .‬במשפט "אמש שמעתי משל נאה שחובר בימים שבהם משל בארץ‬
     ‫הנציב הדרומי"‪ ,‬המילים המודגשות אמנם זהות בהגייתן ושונות במשמעותן‪ ,‬אך מיקום‬

                                                             ‫הטעם בהן זהה (בהברה האחרונה)‪.‬‬
     ‫תשובה (‪ )2‬נכונה‪ .‬במשפט "גדעון ומרים צפו בדממה בסירות הנייר אשר צפו כמה שניות‬
     ‫ושקעו באמבט"‪ ,‬המילים המודגשות אכן זהות בהגייתן‪ ,‬ונבדלות הן במשמעותן ("גדעון‬
  ‫ומרים צפו"‪ ,‬במובן של הביטו‪" ,‬בסירות הנייר אשר צפו"‪ ,‬במובן של שטו על פני המים) והן‬

       ‫במיקום הטעם (גדעון ומרים צפו ‪ ‬הברה אחרונה‪ ,‬בסירות הנייר אשר צפו ‪ ‬הברה‬
                                                                                         ‫ראשונה)‪.‬‬

                                                                                                   ‫‪8‬‬
   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13