Page 12 - ver1
P. 12

‫לטענתה של קנדי הן בימי הביניים והן כיום‪ ,‬העמדה השלטת היא כי עד גיל שבע יש לנהוג‬
    ‫ברכּות בילד‪ ,‬ואילו במאות ה‪ 16-‬וה‪ 17-‬רווחה הדעה לפיה יש להנהיג משמעת נוקשה כלפי‬

                                                                             ‫ילדים כבר מינקותם‪.‬‬

‫תשובה (‪ )1‬אינה נכונה‪ .‬טענתה של קנדי אינה מתיישבת עם עמדתו של אריאס‪ ,‬שהרי הוא טען‬
     ‫כי "ככל שתקופה מאוחרת יותר‪ ,‬כך יחסם של הורים לילדיהם בה חיובי יותר" (שורה ‪,)9‬‬

   ‫ומכאן‪ ,‬שלהשקפתו‪ ,‬לא ייתכן כי במאות ה‪ 16-‬וה‪ 17-‬רווחה גישה נוקשה יותר מזו שרווחה‬
                                                            ‫בתקופה שקדמה לה (=ימי הביניים)‪.‬‬

  ‫תשובה (‪ )2‬אינה נכונה‪ .‬טענתה של קנדי אינה מתיישבת עם עמדתו של סטון‪ ,‬שהרי נאמר כי‬
   ‫הוא היה ממשיך דרכו של סטון‪ ,‬ומכאן שהחזיק בגישה דומה לשלו‪ .‬כמו כן‪ ,‬נאמר כי סטון‬

            ‫ראה במכתבים מהמאות ה‪ 16-‬וה‪ 17-‬עדות ליחס רך יותר של הורים כלפי ילדיהם‪.‬‬
 ‫תשובה (‪ )3‬נכונה‪ .‬טענתה של קנדי אכן מתיישבת עם עמדתה של שולמית שחר‪ ,‬שכן נאמר כי‬
   ‫היא "הראתה שמבחינות מסוימות היו התאוריות החינוכיות של ימי הביניים קרובות יותר‬
‫לאלה המקובלות בימינו מלאלה שפותחו במאות ה‪ 16-‬וה‪( "17-‬שורות ‪ .)16-17‬אם כן‪ ,‬בדבריה‬

    ‫של שולמית מתוארת מגמת שינוי הדומה לזו שמתוארת בדבריה של קנדי – בימי הביניים‬
                                  ‫וכיום היו התפיסות שונות מאלה שרווחו במאות ה‪ 16-‬וה‪.17-‬‬

‫תשובה (‪ )4‬אינה נכונה‪ .‬טענתה של קנדי אינה מתיישבת עם עמדתם של "החוקרים האחרים"‬
‫(שורה ‪ ,)19‬שכן לדבריהם‪" ,‬לא חלו שינויים מרחיקי לכת ביחסם של הורים לילדיהם במרוצת‬

    ‫הדורות" (שורות ‪ ,)19-20‬והרי מדבריה של קנדי עולה כי דווקא כן חלו שינויים מעין אלה‪.‬‬

                                                                        ‫‪ .21‬התשובה הנכונה היא (‪.)1‬‬
       ‫כדי לקבוע איזו מן האפשרויות שמופיעות בתשובות משקפת את ההבדל בין טענתו של‬
  ‫אריאס לבין טענת מבקריו בנוגע לאופן שבו צוירו ילדים בימי הביניים‪ ,‬עלינו לעמוד תחילה‬

                                                              ‫על טענתם של כל אחד מן הצדדים‪.‬‬
      ‫לטענתו של אריאס‪ ,‬העובדה שבימי הביניים צוירו ילדים כמבוגרים קטני ממדים‪ ,‬ואילו‬
       ‫באמנות המאה ה‪ 16-‬הם הוצגו כילדים‪ ,‬משקפת את השינוי בהלך הרוח התרבותי אשר‬
‫לתפיסת הילדות כתקופה מובחנת (שורות ‪ .)4-7‬לטענת מבקריו‪" ,‬יצירות אמנות אמנם יכולות‬
  ‫לשקף את ערכיה של החברה‪ ,‬אך זרמים אמנותיים הם המכתיבים אותן ומידת ההתפתחות‬
‫הטכנולוגית של זמנן היא המגבילה אותן‪ .‬בימי הביניים לא חתרו הציירים לתיאור מדויק של‬
 ‫המציאות‪ ,‬אלא ביקשו לבטא את מעמדו הכלכלי – חברתי של מושא הציור‪( ".‬שורות ‪.)22-25‬‬

    ‫אם כן‪ ,‬ניתן להבין כי בעוד אריאס סבר שהאופן שבו צוירו ילדים בימי הביניים שיקף את‬
      ‫התפיסה החברתית שרווחה באותה תקופה‪ ,‬להשקפתם של מבקריו‪ ,‬אופן זה שיקף זרם‬
                               ‫אמנותי מסוים‪ ,‬והושפע גם מהאמצעים שעמדו לרשות האמנים‪.‬‬

    ‫תשובה (‪ )1‬נכונה‪ .‬מן האמור אכן עולה כי ההבדל בין טענתם של כל אחד מן הצדדים אשר‬
     ‫לאופן בו צוירו ילדים בימי הביניים‪ ,‬הינו כי לדידו של אריאס הציורים הושפעו בעיקר מן‬

           ‫ההשקפות החברתיות שרווחו בתקופה זו‪ ,‬ואילו לטענת מבקריו‪ ,‬הם הושפעו בעיקר‬
                            ‫מתפיסתם האמנותית של הציירים ומן האמצעים שעמדו לרשותם‪.‬‬

                                                                                                                      ‫‪12‬‬
   7   8   9   10   11   12   13   14