Page 13 - ver1
P. 13

‫תשובה (‪ )2‬אינה נכונה‪ .‬מבקריו של אריאס לא טענו כי הילדים שמופיעים בציורים מימי‬
                 ‫הביניים נראים כילדים‪ ,‬כי אם שבאותה תקופה‪ ,‬הם צוירו באופן שמבטא את מעמדו הכלכלי‬

                                                                       ‫– חברתי של מושא הציור‪ ,‬דהיינו של הילד‪.‬‬
                    ‫תשובה (‪ )3‬אינה נכונה‪ .‬אריאס לא טען כי בימי הביניים הציירים ביקשו לשקף את מעמדם‬
                   ‫החברתי של מושאי הציורים‪ ,‬אלא שבאותה העת צוירו הילדים כמבוגרים‪ ,‬שכן הדבר שיקף‬
                   ‫את התפיסה שרווחה דאז‪ ,‬לפיה אין הילדות אינה תקופה מובחנת‪ .‬כמו כן‪ ,‬מבקריו לא טענו‬

                      ‫שהציירים ביקשו לשקף נאמנה את המציאות ("בימי הביניים לא חתרו הציירים לתיאור‬
                                                                                            ‫מדויק של המציאות")‪.‬‬

                  ‫תשובה (‪ )4‬אינה נכונה‪ .‬מן האמור לא עולה כי לטענת מבקריו של אריאס‪ ,‬ציורי הילדים בימי‬
                ‫הביניים מעידים כי בתקופה זו היחס לילד היה חיובי ומתחשב‪ ,‬שכן דבריהם אינם נוגעים כלל‬

                  ‫ליחס החברה לילדים‪ ,‬כי אם להשפעות זרמי האמנות והאמצעים שעמדו לרשות הציירים על‬
                                                                                                        ‫עבודותיהם‪.‬‬

                                                                                         ‫‪ .22‬התשובה הנכונה היא (‪.)4‬‬
                        ‫כדי לקבוע איזו מן האפשרויות שמופיעות בתשובות משקפת את הקשר שהוצג בפסקה‬
                       ‫הרביעית בין התפשטות האוריינות במאות ה‪ 16-‬וה‪ 17-‬לבין סוגיית היחס לילדים‪ ,‬נקרא‬

                                                                           ‫תחילה את החלק בפסקה שעוסק בכך‪.‬‬

                  ‫בפסקה נאמר כי "באופן דומה‪ ,‬הם טוענים כי השינוי באופן ההתנסחות של הורים במכתבים‬
                       ‫לילדיהם נבע אך ורק מהתפשטות האוריינות‪ ,‬שאפשרה גם לפשוטי העם להתבטא ביתר‬

                     ‫קלות" (שורות ‪ .)27-29‬טענה זו מובאת כביקורת על דבריו של סטון‪ ,‬אשר טוען כי העובדה‬
                     ‫שבעבר‪ ,‬הורים השתמשו בלשון רשמית‪ ,‬ואילו במכתבים מן המאות ה‪ 16-‬וה‪ 17-‬השתמשו‬
                     ‫בכינויי חיבה כלפי ילדיהם‪ ,‬מעידה על שינוי ביחסם לילדים‪ .‬לטענת המבקרים‪ ,‬הדבר אינו‬
                 ‫תוצאה של שינוי ביחס האמור‪ ,‬כי אם תוצאת התפשטות האוריינות‪ .‬כלומר‪ ,‬מכיוון שכעת גם‬

                                            ‫פשוטי העם ידעו קרוא וכתוב‪ ,‬הם יכלו להביע את חיבתם לילדיהם‪.‬‬

                    ‫תשובה (‪ )1‬אינה נכונה‪ .‬מבקריו של אריאס אינם קושרים בין התפשטות האוריינות לעלייה‬
                 ‫בחשיבות חינוך הילדים בעיני ההורים‪ ,‬כי אם בין התפשטותה של האוריינות ליכולתם להביע‬

                                            ‫חיבה לילדיהם (שכן בדברים‪ ,‬כלל אין התייחסות לחשיבות החינוך)‪.‬‬
                     ‫תשובה (‪ )2‬אינה נכונה‪ .‬מבקריו של אריאס אינם סבורים כי התפשטות האוריינות הביאה‬

                             ‫לשינוי בתפיסה הרווחת בדבר היחס לילדים‪ ,‬כי אם לאפשרותם להביע זאת בכתב‪.‬‬
                    ‫תשובה (‪ )3‬אינה נכונה‪ .‬מבקריו של אריאס כלל אינם מתייחסים להתפתחות תרבות הפנאי‬

                                                                                ‫בהקשר של התפשטות האוריינות‪.‬‬
                      ‫תשובה (‪ )4‬נכונה‪ .‬מן האמור אכן עולה כי מבקריו של אריאס סבורים שבזכות התפשטות‬

                        ‫האוריינות הצליחו גם הורים ממעמד כלכלי – חברתי נמוך לבטא את חיבתם לילדיהם‪.‬‬

                                                                                         ‫‪ .23‬התשובה הנכונה היא (‪.)1‬‬
                     ‫כדי לקבוע איזו מן האפשרויות שמוצעות בתשובות מתארת נכונה את מבנה הקטע‪ ,‬נעמוד‬

                                                                    ‫תחילה על עיקריה של כל אחת מן הפסקאות‪.‬‬

‫‪13‬‬
   8   9   10   11   12   13   14